Autonomna vozila uče etiku – Ubiti ili ne ubiti, pitanje je sad!

Htjeli mi to ili ne, autonomni automobili polako ali sigurno dolaze na ceste. Međutim, dolaskom ovakvih sustava javljaju se i brojni izazovi (čitaj problemi) iz kojih se može nastati tragedija.

Hoće li zaista autonomni automobili biti etični i moralni?

Autonomna tehnologija na velika vrata ulazi u naš svijet. Počevši samo od činjenice kako nova tj. redizajnirana S klasa ima drugi, a novi A8 treći stupanj autonomije, nesumnjivo je kako će u budućnosti gotovo svi automobili dobiti neki od ovakvih sustava. Međutim, uz prednosti kojima će neki od vozača biti oduševljeni, ovakvi sustavi imaju znatan broj nedostataka, a o nekima od njih smo već prije pisali. Kako bi ispravili barem djelić nedostataka, stručnjaci su se bacili na posao i počeli razvijati etiku za sve autonomne automobile.

Iako zvuči van svakog zdravog razuma, jedan od neminovnih problema s kojim će se susreti svaki autonomni sustav je odlučivanje u problematičnim situacijama koje bi se mogle pojaviti u prometu. Jedan od takvih problema, primjerice, je izbjegavanje prometne nesreće ali ne ono klasično već u situaciji kad autonomni sustav mora odlučiti hoće li spasiti život vozaču, odnosno putnicima u automobilu ili pak nekom od drugih sudionika u prometu koji je u životnoj opasnosti? Pošto je ovo pitanje i više nego etički problematično stručnjaci su započeli s istraživanjem kako bi prosječan vozač postupio u takvoj situaciji. Svim dobrovoljcima uključenim u ovaj projekt prikazane su ovakve ili slične situacije pomoću programa virtualne stvarnosti. Svaka od reakcija je zabilježena, a na temelju svih njih bit će razvijen sustav koji će omogućiti autonomnom sustavu da donese najbolju moguću odluku.

Budućnost?

Ovakav sustav će definitivno pomoći pri prevenciji potencijalnog zloupotrebljavanja automobila kao, primjerice, oružja što se u zadnje vrijeme pokazalo kao česta praksa. Međutim, tu se javlja problem mogućeg „hakiranja“ ovakvih sustava čime se cijela priča oko etike vraća na početak.  Ono što je posebno problematično i na spomen čega će se svakom entuzijastu dići kosa na glavi je pitanje zašto posjedovati auto kojeg se mora masno platiti da bi isti taj auto vozio vozača umjesto da vozač vozi njega? Ono oko čega će se većina vozača usuglasiti je činjenica kako je vožnja užitak i strast ali s obzirom na promjene koje se događaju u svijetu tehnologije, ali i društvu taj užitak će na nesreću mnogih poprimiti sasvim drugu dimenziju.

Ono što je posebno problematično i o čemu rijetko tko razmišlja je pitanje može li se stroj poistovjetiti s čovjekom? Je li moralno i etično stroju dati sve osobine čovjeka? Sudeći po brzini razvoja umjetne inteligencije i po načinu na koji znanost, odnosno struka pristupa implementaciji čovjekovih osobina u autonomne i slične sustave, postavlja se još jedno važno pitanje. Pošto su ljudi po prirodi imaju empatiju jedni prema drugima, što ako autonomni sustavi upareni s nekim vidom umjetne inteligencije razviju oblik empatije nalik na onu ljudsku ali s tom razlikom da počnu simpatizirati druge strojeve umjesto čovjeka? Iako ovo izgleda nalik na neki znanstveno fantastični film sudeći po razvoju tehnologije ovo je definitivno jedna od mogućnosti i opasnosti.

Kad smo već kod etike i morala, postavlja se još jedno pitanje. Pošto autonomni automobili voze, više manje, bez ikakve intervencije vozača hoće li to značiti gubitak radnih mjesta?  Tu pitanjima nije kraj. Postoji ih zaista duži popis, a pronaći odgovor na njih je zaista teško posebno ako se radi o kakvom auto-entuzijastu koji je i više nego skeptičan po pitanju ovakve tehnologije. No, kako ne bi sve bilo tako crno nekoliko riječi i o prednostima.

ili možda ludost?

Cijela priča oko pronalaska prosječne reakcije vozača je toliko ozbiljna da su znanstvenici razvili i formulu pomoću koje se mogu izračunati kako će najveći broj vozača postupiti u nekoj od situacija. Osim toga, znanstvenici su otkrili kako postoji i više nego očita razlika u donošenju odluka između ženskih, odnosno muških vozača te kako se njihova odluka mijenja u ovisnosti o vremenu koje im je dano za donošenje odluke. Nadalje, znanstvenici su kroz proučavanje odluka došli i do rezultata na temelju kojih će moći procijeniti moguće ozljede svih sudionika u prometnoj nesreći te još neke sitnice koje bi mogle poslužiti za razvoj sustava sigurnosti. Nesumnjivo je kako će prije ili poslije autonomna tehnologija zaživjeti u gotovo svim vozilima. Međutim, može li zaista ona zamijeniti mozak čovjeka i donijeti istu odluku kakvu donosi i čovjek?

Vrijeme će pokazati svoje