Ekipa u Porscheu, koji vam je…hm…?
Da… znam… pomalo blesav naslov. Ali stvarno ne znam kako bih drugačije naslovio jednu od najvećih gluposti iz svijeta automobila tijekom proteklih godina. Stoga već u uvodnom dijelu vrijedi zauzdati bezobrazluk i prostote, te jednostavno postaviti pitanje: Ekipa u Porscheu, koji vam je…hm…?
Turbo: oznaka za nešto posebno. Oznaka iz snova za sve one koji su obožavajući automobile i sve vezano uz njih odrastali u sedamdesetim godinama prošlog stoljeća. Poseban komadić mehanike i tehnologije koji je oduvijek podrazumijevao jurnjavu i divljanje po stazi, ali i po cesti ukoliko se dogodi poneka žuta minuta tijekom putovanja od točke A do točke B.
Ako ćemo realno, Turbo-punjači su desetljećima označavali ono najbolje, najluđe, najdivlje i najposebnije što je svijet na četiri kotača nudio. A Porsche se oduvijek upravo u tom dijelu priče nekako isticao kao najposebniji od svih. Počevši od prvog „Turbaka“ uobličenog u 911-icu generacije 930, tj. automobila koji je unutar kuloara nekima poznatiji kao “Widowmaker”, preko ostatka ponude ovog legendarnog modela koji je iz generacije u generaciju oko sebe skupljao sve veći broj štovatelja, pa sve do sumanutih i suludih vremena Formule 1, unutar kojih su Porsche i TAG krojili bodovne liste tijekom pojedinih sezona. Svim su tim detaljima Porsche i Turbo postajali sve više vezani jedno uz drugo, te iz desetljeća u desetljeće krojili trendove u svijetu sportskih automobila.
Doduše, kako u današnje vrijeme Turbo-punjači više ne znače samo brzinu i divljaštvo, već se često više priklanjaju ekologiji, tako je poimanje tog pojma malčice izblijedilo. Samim time je i za Porsche taj pojam često više vezan uz nivo opreme, nego za cestovnu superiornost. Ali to je samo potpis vremena u kojima živimo, te istovremeno preživljavanje na ramenima stare slave. I zbog toga je čak moguće progledati kroz prste na 911 Turbo i Turbo S, jer u krajnjoj liniji dotični ipak predstavljaju sam vrh ponude ne samo Porscheovih sportskih automobila, već i sportskih automobila u generalnom smislu.
No ovo što se dogodilo prije nekoliko dana jednostavno je neoprostivo.
Naime, prije nekoliko dana je za Porsche bio velik dan. Jer za razliku od dosadašnjih varijacija na temu unutar ponude modela ovog slavnog proizvođača iz Zuffenhausena, novi model nema veze s benzinom. Nema veze ni s Dieselom. Nije čak ni Hibrid, već apsolutno električni automobil koji za cilj ima skinuti Teslin Model S s trona najpoželjnije električne limuzine na svijetu. I dotični se naziva Taycan.
Sve to samo po sebi nije nikakav problem, jer trend elektrifikacije u sklopu današnjeg svijeta automobila iz dana u dan biva sve prisutnijim i jačim. A kako i ne bi, kada tržište i dalje ne pita, ne kritizira i nije zainteresirano za (i dalje) upitnu upotrebljivost, ekološku svijest i sve ostalo što električni automobili (ne) nude. Stoga kritika (ovaj put) nije upućena prema električnim automobilima u njihovom općenitom smislu, već direktno prema Porscheu koji je sufiksom za Taycan totalno pobrkao lončiće i očito zaboravio što pojam „Turbo“ zapravo znači.
Istini za volju, Porsche Taycan je jako lijep automobil. Djeluje elegantno i sportski iz svih kuteva, dok u smislu tehnologije predstavlja sam vrh onoga što je auto-industrija u ovom momentu u stanju ponuditi na tržište. Isto naravno vrijedi i za performanse, jer je ova je električna limuzina sa svojih 670 (odnosno 750) konjskih snaga doslovno u stanju porazmjestiti organe čak i najvećim ovisnicima o brzini i performansama. Stoga Porsche Taycan treba shvatiti ozbiljno. I to jako. Jer usprkos svoj sili strujnih krugova ovo nije mlinac za kavu na četiri kotača, već praktična demonstracija sile i upornosti, te jedan od onih automobila koje će povijest zasigurno pamtiti.
No u cijeloj priči usprkos velikim brojkama i tonama tehnologije upakiranim u jedan od najsuperiornijih automobila na tržištu ipak postoji jedan problem – i to poprilično veliki, ako se nas ovdje pita.
S obzirom na to da je Porsche svoj novi model Taycan predstavio u dvije izvedenice, odnosno onu sa sufiksom Turbo i onu sa sufiksom Turbo S, nekako se čini logičnim zapitati se čemu su dotični sufiksi uopće potrebni. Jer ako se samo malčice podsjetimo na ideologiju električnih automobila, istog momenta postaje jasno da dotični sufiksi nemaju ama baš nikakvog smisla. Jer Porsche Taycan kao električni automobil nema klasičan motor. Dakle, nema klipove, cilindre, ventile i bregaste osovine. Ne miješa zrak i gorivo, pa samim time nema nikakvog izgaranja.
Riječ je o automobilu koji nema usis niti ispuh. Nema nikakav klasičan mehanički dio s kakvim već više od stoljeća raspolažu “konvencionalni” automobili, pa kao takav nema niti ikakav Turbo-punjač. Stoga nije jasno zašto bi nekome uopće padalo na um povezivati nepovezivo i na jedan električni automobil lijepiti oznaku Turbo, tj. jedan tehnološki ultra-napredan automobil označavati s nečime od čega današnji trendovi unutar auto-industrije bježe glavom bez obzira.
Ako se nas ovdje pita, baš kao što je to slučaj s pojmom “Coupé” koji proizvođači automobila poput BMW-a i Mercedesa prostituiraju već godinama, tako je i Porsche ovih dana iz nekog nepoznatog razloga odlučio trivijalizirati i uništiti pojam “Turbo” do krajnjih granica. I koliko god da na momente imamo nastrane misli i perverznu maštu, takav nam potez nije ni približno jasan.
Doduše, ako ćemo se ponovno samo malčice vratiti u povijest, vrijedi reći kako u današnje vrijeme proizvođače automobila i njihove eskapade definiraju njihovi marketinški odjeli. A svi znamo na čemu se marketing već desetljećima bazira: na senzaciji i poigravanju s istinitošću do krajnjih granica logike i dobrog ukusa. Stoga je za Porsche Taycan ovakvo prostituiranje ne bi trebalo biti ništa čudno. No kako smo mi ovdje ipak na neki način dinosauri kojima riječi i definicije nešto u životu znače, tako je stavljanje oznake “Turbo” na ovaj električni automobil jednostavno nepotrebno, jadno i glupo. I zato ovaj automobil nikada nećemo shvatiti onako kako bismo možda trebali.
Uostalom, zamislite priču ovako… Hyundai prekosutra na nekom salonu automobila odluči predstaviti model i30 s oznakom “EV”. No pod poklopcem motora tog automobila nisu baterije niti nekakav elektro-motor, već Diesel najnovije generacije. Biste li se na to nasmijali i izjavili nešto poput “Ovi u Hyundaiju nisu j**eno normalni”?! Naravno da bi vam prva reakcija na takvu nebulozu bila upravo takva – i to voljeli Hyundai kao marku ili ne.
Ili pak zamislite neki novi BMW-ov M-model koji uz oznaku “M-nešto” na sebi usprkos “najobičnijem” benzinskom motoru ima i “Hydrogen”. Ne bi li to sugeriralo da ide na vodik ili da barem utilizira tehnologiju s kakvom se koriste automobili koji kao pogonsko gorivo koriste vodik? To bi bilo logično, zar ne?! Jer oznake poput navedenih trebaju i moraju nešto značiti, pa kada se smisao samog značenja izgubi, jedan oveći dio priče oko takvih automobila sam po sebi gubi bilo kakav smisao. I upravo se to dogodilo onog momenta kada je Porsche na model Taycan odlučio nalijepiti sufikse “Turbo” i “Turbo S”, jer poveznice između električnog automobila i Turbo-punjača jednostavno nema. I nikada je neće biti.
I upravo iz tog razloga ovom automobilu ne planiramo posvetiti više niti jedan redak. Jer od laži i izvrtanja pojmova na dnevnoj bazi dobivamo mlade – od politike, preko estrade, pa nadalje. A to nam nipošto nije u cilju i u sklopu svijeta automobila, tj. svijeta kojem i dan-danas usprkos milijunima gluposti i dalje pripadamo.
I zato na kraju ove priče vrijedi reći tek jedno veliko (i sarkastično) hvala.
Hvala Porsche. Hvala vam nizašto.
MOGLO BI VAS JOŠ ZANIMATI I OVO:
1. Oznake na automobilima – Korisne informacije ili čisto gluparanje?