BMW, “osmica” i Coupé koji to i nije!
OK…automobil je divan i krasan i super. Ali zašto? Pobogu zašto BMW i ostali proizvođači automobila uporno siluju naziv “Coupé”?
BMW s novom „osmicom“ stvarno ne gubi vrijeme. Jer ako samo malčice svratimo u povijest, postaje evidentno kako je već od konceptne verzije nove generacije BMW-a serije 8 do one proizvodne prošlo jako malo vremena. A inače ovim Bavarcima i ostalim gigantima treba barem nekoliko godina revizija, milijun „teasera“ i barem tri referenduma, ne bi li jedan ovakav automobil izbacili na tržište. Stoga je BMW serije 8 na neki način postao presedanom – i to ne samo za BMW, već i za ostatak današnjeg „premium“ segmenta koji se svako malo popunjava.
Dakle, nakon manje od godine dana, BMW je na tržište izbacio civilnu i trkaću verziju nove „osmice“ u Coupé-izdanju (odnosno GT ako bismo sitničarili). Zatim se poradilo na piljenju krova i kreiranju topless-verzije nove „osmice“, a onda je neki dan po prvi puta ikad BMW serije 8 dobio svoju M-verziju. Odnosno dvije, jer je predstavljena i „competition“ varijacija na temu M8-prvijenca. Stoga vrijedi zaključiti kako se u BMW-u netko stvarno odlučio požuriti…
Neki dan je BMW odlučio otići i korak dalje, te za novu „osmicu“ kupcima izuzev kodnih naziva G14 i G15 ponuditi i G16. Odnosno limuzinu sportskog dizajna i karaktera. Odnosno Gran Coupe. Odnosno još jedno u nizu silovanja naziva „Coupé“ koji u svojoj bazi s ovim (i sličnim) automobilima ima veze poput npr. g. Keruma s poznavanjem prometnih pravila. Dakle, nikako. No u tome ovaj puta nije poanta, jer ionako uskoro planiramo na vašem i našem portalu objaviti jednu podužu genezu pojma „Coupé“ i pojasniti zašto je upravo taj naziv postao modernim marketinškim alatom, tako da se u ovom momentu loptica vraća u BMW-ovo dvorište i nastavlja se priča o „osmici“ Gran Coupe.
Pod kodnim nazivom G16, ova inačica „osmice“ zapravo na neki način kopira „šesticu“ s istom oznakom. No kako i prijašnje dvije kodne izvedenice za novi BMW serije 8 na neki način kopiraju (tj. zamjenjuju) spomenutu „šesticu“, to i nije nešto čudno. Uglavnom, „Gran Coupe“ ideologija se nastavlja i ako ćemo realno, BMW serije 8 G16 stvarno izgleda odlično.
Dizajnom je ova „osmica“ s četverim vratima jednostavno čista. I to sa svih strana i iz svih kuteva – baš kao i dosadašnje varijacije na temu ove BMW-ove serije. Automobil je duži, širi, te raspolaže s većim međuosovinskim razmakom. Stoga je i udobniji, što je za ovakav automobil uvijek veliki plus.
Interijerom se također provlači priča o lijepom dizajnu i oku ugodno-izvedenim detaljima, samo u nešto kompliciranijem izdanju, jer dotičnih detalja ima jednostavno previše. Od tipkica, gumbića i prekidača, preko ekrana i raznoraznih drugih vizualnih distrakcija, pa sve do one pomalo „porno“ kristalne ručice automatskog mjenjača. Doduše, u BMW-u su se oko interijera opako potrudili sve staviti na svoje mjesto, ali na kraju krajeva ipak svega ima previše i eto nam još jednog modernog kaosa na kakav smo već i općenito navikli kod današnjih automobila.
Što se opreme tiče, u ovom momentu ionako nema dovoljno informacija s kojima bih mogao popuniti ovaj dio teksta. No baš da i ima, svejedno bih to izbjegao. Jer u krajnjoj liniji za to postoji konfigurator na službenim stranicama koji samo što se nije pojavio online. Stoga ne vidim potrebe navoditi sto i jedan senzor, tisuću i jedan ekran, milijun i jedan strujni krug, te milijardu pretencioznih marketinških navoda. Ako nekoga zanima, neka slobodno zaviri na BMW-ove službene stranice, te postane dio statistike posjeta istoj. Djelatnici odjela marketinga će zbog toga biti sretni i veseli.
Umjesto toga ajmo radije potrošiti riječ-dvije o motorizaciji i performansama, tj. brojkama koje su u ovom momentu poznate.
Kako je Gran Coupe tek jedna od varijacija na temu nove „osmice“, nikoga ne bi trebalo čuditi da se motorom ovaj automobil naslanja na ostatak modela iz ponude. To pak u prijevodu znači da BMW serije 8 Gran Coupe pod poklopcem motora raspolaže s trolitrenim „šestakom“ i 4.4-litrenim „osmakom“. Oba pod poklopac motora dolaze u kombinaciji s dvostrukim umjetnim disanjem, odnosno s Turbo-punjačima i oba se mogu pohvaliti sasvim pristojnim brojkama u smislu snage i performansi za koje su sposobni. Onaj slabiji motor sa sobom donosi nekih 335 konja i 498 „njutna“, dok onaj jači na sva četiri kotača raspodjeljuje ukupno 523 konja i 749 Nm maksimalnog okretnog momenta (buraz). No s obzirom na to da se i dalje radi o identičnim motorima s kakvima raspolažu i dosadašnje inačice nove „osmice“, nekako čisto sumnjam da će planeta stati s okretanjem zbog oduševljenja.
Što se brojki i teorija oko ubrzanja tiče, recimo samo da 840i s već opće poznatim 8-brzinskim „Steptronic“ mjenjačkim sklopom i pogonom na stražnje kotače do stotke ubrzava za nekih 4,9 sekundi, a u kombinaciji s pogonom na sva četiri kotača to vrijeme pada za 0,3 sekunde, odnosno na 4,6 sekundi. Jača, tj. M850i xDrive verzija nema opciju stražnjih pogonskih kotača, već je pogon isključivo moguć na sva četiri. I kao takav zajedno sa „Steptronic“ mjenjačkim sklopom i njegovih osam brzina do stotinu kilometara na sat ubrzava za nekih 3,7 sekundi, što je pak za jednu limuzinu (a ne Coupé, kako nam to marketing uporno gura u grlo) sasvim pristojna brojka. A što se maksimalne brzine tiče, tu dolazimo do jedne simpatične priče…
Naime, kako su se džentlmeni u Njemačkoj već davnih dana dogovorili oko limitiranja maksimalne brzine automobila na 250 kilometara na sat, tako je i BMW cijelu tu priču objeručke prihvatio i pustio u praksu. No godinama kasnije ova najnovija „osmica“ za koju tvrde kako je Coupé svoju maksimalnu brzinu bilježi na brojkama od 209, odnosno 241 km/h.
Ukoliko je vlasnik škrt, pa se zbog te škrtosti na automobilu nalaze cjelogodišnje gume, sva sila pametnih računala će to znati i škrtici će ograničiti maksimalnu brzinu na 209 kilometara na sat. A ukoliko se pak na automobilu nalaze gume visokih performansi (odnosno ljetne), maksimalna će se brzina povećati na 241 km/h. E sad…sve je to super i divno i krasno ako se gleda kroz prizmu sigurnosti. Ali moram priznati da me stvarno jako interesira na koji se način i od strane kojeg genijalca došlo do gore navedenih brojki. Tj. zašto 250 km/h nije sigurno, a samo 9 manje jest ili pak kako je baš 209 kilometara na sat sigurna brzina putovanja u kombinaciji s gumama koje nerijetko indeksom brzine prelaze tu vrijednost?
Hmmm…
Uglavnom, kada se sve skupa zbroji, oduzme i pomnoži s brojem zvijezda mliječne staze, dolazimo do još jednog automobila koji bi prema svemu sudeći oduševljava. Tehnološki iznimno sposoban, jak, udoban, luksuzan, brz i lijep. Dakle, BMW serije 8 Gran Coupe sve je ono što bi prosječni saborski zastupnik ili stranački kolega mogao poželjeti. Isto vrijedi i za određeni dio BMW-entuzijasta kojima je ionako svaki BMW dovoljno dobar.
No za neke od nas ovaj automobil ipak nije predmet snova i ne predstavlja materijal za narodno veselje u WC-u. A nakon pomnog promišljanja ispostavio se da je prema našem mišljenju problem u generičkom pristupu.
Jer dok se u nekim drugim (tj. iskreno govoreći drugačijim i boljim) vremenima automobil poput BMW-ove „sedmice“ ili unikatne i nikad prežaljene originalne „osmice“ s nestrpljenjem očekivao, te po puštanju u proizvodnju apsolutno fascinirao oveći broj auto-entuzijasta diljem svijeta, danas je sve to skupa kudikamo drugačije. Čudno, generički-orijentirano i polarizirano do bola.
Jer npr. „sedmica“ E38 (kao jedna od najljepših limuzina svih vremena) nije imala GT-verziju. Nije postojala karavan-izvedenica tog modela, niti je u bilo kojem vremenu s dotične otpiljen krov. Originalna „osmica“ također na scenu nije stizala u sedamnaest karoserijskih izvedbi, s dvadeset varijacija na temu motorizacije, pogonskih kotača i goriva, te četristoosamdesettri nivoa opreme. Kupcima je bilo jednostavno ušetati u salon i reći nešto tipa „Želim 850i s ovim i onim“ ili pak „iritira me rashladni sustav na 850i, pa hoću 840i za sebe i crvenu trojčicu kabrio za ljubavnicu“. I to je bilo to. Dakle, nije bilo potrebno završiti tri fakulteta i specijalizaciju iz područja javne nabave. Bilo je dovoljno da potencijalni kupac ima lovu na računu ili u koferu i da zna što hoće. A danas je za svijet automobila nastupilo jedno sasvim drugačije vrijeme – prepuno pametnih odabira koje odabiru ljudi kojima čak i uparivanje vlastitih telefona s najskupljim infotainment-sustavom predstavlja nemoguću misiju. A ova se „osmica“ sa sufiksom Gran Coupe svemu tome itekako priklanja. I zato jednostavno ne predstavlja materijal za poigravanje sa samim sobom u mraku spavaće sobe.
I nikada neće biti.