Izgleda da Njemačka i Diesel više nisu prijatelji
Sve što na ovo vrijedi reći jest „počelo je počelo“. A ako ćemo realno, bilo je i vrijeme.
Svi znamo da se tamo negdje u devedesetim godinama prošlog stoljeća dogodila tehnološka i prodajna ekspanzija Diesel-motora u automobilima. Također svi znamo da su u tom momentu krenule utrke s tematikom “tko ima većeg”, te da je Volkswagen bio jedan od lidera u cijeloj priči. Zatim je uslijedilo pretrpavanje pojedinih tržišta s tim čađavim automobilima koji malo troše, a onda je (kako to obično biva) tržište skrenulo iz potrebe prema pretjerivanju.
Čipiranja, ulični i ini drugi trkači s adrenalinom u krvi i dimom u očima, industrija koja je u svemu tome pronašla itekako profitabilnu nišu. Marketing, razvikana tehnologija i superiornost u sferama utrkivanja (i to samo zbog manjeg broja odlazaka u boks na refil), te (u to vrijeme još uvijek) niske cijene Diesel-goriva… Sve je to učinilo svoje, pa je prije nekoliko godina krenulo ono obavezno “a što ako”, te su zakoni su bivali sve čvršćima, a pravila i regule oko zagađenja sve striktnija.
…i tako do momenta kada je “Dieselgate” izašao na vidjelo.
Danas je pola uprave Volkswagena pod istragom. Neki gule zatvorske kazne, a nekima se prijeti sa sudjelovanjem u troškovima vezanim uz raznorazne odštete koje zahtijevaju udruge, samostalni kupci i odvjetnici. No nije samo Volkswagen jedini muljator na planu zagađenja u domeni Diesel-motora, već se svako toliko češljaju i neki drugi proizvođači automobila koji su na tom planu na ovaj ili onaj način iskrivljavali istinitost podataka i testiranja.
Doduše, koliko je poznato redakciji (op.a.), jedini je Volkswagen uslijed svih tih muljaža s testiranjima i njihovim rezultatima namjerno trovao majmunčiće, ali i drugi proizvođači Diesel-motora imaju itekako prljave prste u svemu tome. I upravo zato gradovi i države jasno počinju braniti korištenje Diesel-motora unutar automobila na svojim prometnicama.
Aktualno stanje u Njemačkoj kaže kako tamošnji gradovi imaju pravo zabraniti starija vozila s Diesel-motorima pod haubom, kako bi doveli razinu onečišćenja zraka u sklad s onima propisanim unutar pravilnika europske unije. I to je službeno priopćenje koje je u petak 18. svibnja službeno potvrdio njemački administrativni vrh.
Njemačka je u veljači ove godine otvorila vrata zabranama koje podrazumijevaju Diesel-motore u automobilima, te je pojedinim grupama za zaštitu okoliša okvirima zakona dopušteno tužiti gradove koji ne provode europska pravila o čistom zraku. Naravno da su proizvođači automobila bili itekako protivni takvoj odluci, te je krenulo žustro lobiranje s njihove strane, ali ovaj puta zakoni nisu postavljeni da bi se kršili, pa su proizvođači automobila primorani sagnuti se po sapun i primiti ga…hm…bolje da ne idem dalje – pogotovo ako ste i vi pogledali pokoju epizodu serije “Prison Break”.
Uglavnom, u sklopu izjave od 30 stranica o presudi koja je objavljena u petak, njemački administrativni sud u Leipzigu izjavio je da ne bi trebalo biti prilagodnog razdoblja, te da početak primjene kreće s gore navedenim datumom izglasavanja ovog zakona.
Naravno da u svemu vrijedi spomenuti kako su europski proizvođači automobila u Diesel-motore uložili jako puno vremena i novaca. Isto tako vrijedi spomenuti i primjere u sklopu kojih su upravo Diesel-motori u atmosferu ispuštali manje zagađenja od benzinaca, te time smanjili ulogu automobila u globalnom zatopljenju. No Diesel-motori na svoj teret često primaju optužbe zbog stvaranja i pospješenja napretka pojedinih bolesti dišnog sustava, a to definitivno nije mala stvar. I što je najbolje od svega, dokazano je nebrojeno puta u sklopu neovisnih studija.
Uglavnom, iako je ovakav zakon bio samo pitanje vremena, vrijedi reći kako će ovaj potez njemačkih vlasti itekako utjecati na razvoj tamošnje auto-industrije. A i šire.
Navodno se u ovom momentu izglasani zakon odnosi na zabranu vožnje glavnim cestama ili dijelovima ceste za Diesele starijeg datuma proizvodnje. Stoga bi ova odluka mogla direktno utjecati na korištenje svih modela izuzev onih koji zadovoljavaju najnovije standarde o emisiji Euro-6. I to je s jedne strane u redu, dok s one druge vlasnike takvih automobila ostavlja na cjedilu i u nedoumici. Jer koliko god da je standard u Njemačkoj puno bolji od ovog našeg, svejedno postoje ljudi koji si novi automobil ne mogu priuštiti. Pa ako im korištenje starog zabrane, ti će ljudi morati pješačiti ili kupiti bicikle, jer druge opcije očito neće biti. No za šire gradske prostore koji obuhvaćaju mnoštvo glavnih cesta i bočnih ulica, sud je preporučio postupno provođenje zabrane. Sve bi trebalo krenuti od starijih automobila, tj. onih koji zadovoljavaju Euro-4 emisijske norme, ali neće proći dugo vremena dok zakon ne krene ograničavati upotrebu novijih generacija automobila.
Sud u Leipzigu u veljači je izjavio kako Euro 5 automobili ne bi trebali biti zabranjeni za upotrebu prije 1. rujna 2019. godine, a ovaj bi se zakon trebao primjenjivati i s još jednom klauzulom u sklopu koje bi neki trgovci i stanovnici pojedinih dijelova gradova također trebali biti oslobođeni primjene ovog zakona. No kako će se to točno regulirati, u ovom momentu još nije poznato.
Remo Klinger, kao odvjetnik koji zastupa DUH (odnosno Deutsche Umwelthilfe) na cijelu priču kaže ovo: “Sudovi su čekali na današnju izjavu vladajućih u zemlji”, a to je pak svojevrsna potvrda cijele priče, s obzirom na to da lobisti ove udruge pomažu donositi pravila i regule unutar 28 njemačkih gradova, uključujući München i Frankfurt.
“Vjerujemo da će u mnogim slučajevima brzo doći do usmenih rasprava i rješenja” bio je nastavak te izjave, ali poanta je ionako izrečena i konkretna, pa baš i nije za vjerovati kako će oko svega biti puno rasprave. No možda je tako i bolje, jer bi se tako kroz raznorazne ideje, prijedloge i razmišljanja poanta cijele priče ubrzo razvodnila, a potom i nestala. A to nikako ne bi valjalo – barem ne što se tiče očuvanja okoliša. Stoga je na ovu priču moguće gledati tek kroz jedne naočale – one koje ne vide sferu kupovine i novca, već odlaze prema konačnom shvaćanju i prihvaćanju moderne i više nego aktualne farse zvane Diesel. Jer budimo realni, izuzev ušteda na planu potrošnje i cijene derivata (što je danas povijest), to gorivo izuzev u domeni radnih strojeva ionako nikada nije imalo nekog pretjeranog smisla. I zato je Diesel kao takav zaslužio izumrijeti.
Sve ostalo su priče.
MOGLO BI VAS ZANIMATI I OVO:
1. Ako ima Boga, On mrzi Diesel
2. Benzin ili Diesel – vječna dvojba, što je bolje!?