Doživotna kazna za prouzročenje smrti u prometu?
Britancima je dosta. Predlaže se zakon po kojem bi nesavjesne vozače koji prouzroče smrt na cesti dočekala doživotna kazna zatvora. Uz to rade i na programima blokiranja rada mobitela u automobilu.
Britanci žele reći da drakonskim kaznama u prometu. Barem ako je suditi po prijedlogu novog zakona kojeg je predstavio državni tajnik Sam Gyimah. Nesavjesni vozači koji budu izazvali prometne nesreće sa smrtnim posljedicama zbog korištenja mobitela možda će se morati suočiti s radikalnom posljedicom, a to je doživotna kazna zatvora. Gyimah je prijedlog zakona pojasnio riječima kako vozači ubojice uništavaju tuđe živote te svojom neodgovornošću izazivaju bol obiteljima umrlih koje se moraju suočavati s tako tragičnim i nepotrebnim gubitkom svojih najbližih.
Nadodaje kako je nemoguće da itko tim obiteljima nadoknadi takav životni gubitak pa vlast mora osigurati da odgovorni dobiju onda kaznu koja bi trebala odgovarati zločinu. Maksimalna kazna u Engleskoj za izazivanje prometne nesreće sa smrtnim posljedicama inače iznosi 14 godina zatvora.
Zašto je nekima prekipjelo pokazuju statistički podaci u Engleskoj zabilježeni za godinu 2015. U prometnim nesrećama tamo su poginule 1.732 osobe, a teško je ranjeno njih čak 22.137. Zbog svega toga je, ističe Gyimah, odlučeno uvođenje drakonskih kazni ne samo za smrtni ishod zbog korištenja mobitela, nego i kada je prometna nesreća sa smrtnim posljedicama uzrokovana prebrzom ili bezobzirnom vožnjom, vožnjom pod utjecajem droge ili alkohola te također zbog utrkivanja.
Ministarstvo pravosuđa je na to iznijelo upozorenje kako će se time onda prometne nesreće sa smrtnim ishodom izjednačiti s ubojstvom s predumišljajem. Jedan od razloga tako drastičnog prijedloga je i to što su u tijeku prošle godine bila osuđena 122 vozača zbog izazivanja prometne nesreće sa smrtnim posljedicama, a koje su rezultat prebrze vožnje ili korištenja mobitela. Broj osuđenih zbog vožnje pod utjecajem alkohola ili droge je 21. Prosječno izrečena kazna za sve spomenuto je iznosila jedva 45,8 mjeseci
O tako dramatičnom zaokretu kod kažnjavanja nesavjesnih vozača već se vode burne polemike. I to ne samo u Velikoj Britaniji. Naime, Hrvatska ima prilično crnu statistiku u tom području. Treća je po broju smrtno stradalih u prometnim nesrećama u Europskoj uniji na milijun stanovnika. U našoj zemlji na milijun stanovnika poginu 82 osobe, dok u Rumunjskoj i Bugarskoj, koje su ipak vodeće na toj nemiloj listi, na milijun stanovnika u prometnu pogine 95 ljudi.
Inače, prometne nesreće prošle godine u EU brojale su 26 tisuća smrtno stradalih, što je povećanje od par stotina više nego 2014. No svejedno, to je isto puno manje nego 2001. godine kad je na cestama EU poginulo čak 54 tisuće i 900 ljudi. Ne smije se zaboraviti na još nešto stravično: na svakog u prometu poginulog u EU dolaze 4 osobe koje imaju teške povrede kičme i mozga te koje ostaju invalidi.
U našoj državi je kažnjavanje u tim slučajevima dosta blago u praksi pa maksimalna kaza zatvora od 12 godina zvuči kao SF. No, da se vratimo u bijeli svijet, britansko ministarstvo prometa mašta da ubuduće za vrijeme vožnje mobitel onesposobi slično „airplane modeu“ u avionima.
Znamo da je preporučljivo ugasiti mobitel tijekom letenja ili ga bar staviti u airplane mode da telefonski signal ne bi ometao pilotske veze šumovima. To ometanje se događa rijetko, ali u automobilu zvuči kao privlačna ideja, jer svi znamo nekoga kome je mobitel čak i u automobilu produžetak ruke ili još jedan od organa tijela.
Predloženi način „sigurne vožnje“ koji su Amerikanci prvi bili spominjali bi omogućavao hitne pozive, ali pati od ozbiljnih problema. Kako znati tko točno vozi od svih ljudi u autu? Zasad mogu samo još jače penalizirati vožnju s mobitelom u ruci, što je odlično.