Posljednji terenski junak: Hummer H1 ili Lamborghini LM002 terenac?
Bilo da ste akcijska zvijezda, u bijegu od zombija ili jednostavno arapski šeik (to su sve česte životne situacije), ne biste trebali imati problema, jer bilo koji terenac od ova dva spomenuta ispunit će sve vaše potrebe. Jedino što ih ne možete baš često sresti na cesti.
Iako je proizvodnja za i jedan i drugi terenac službeno odavno završena, danas ih se može pronaći još u privatnim kolekcijama. Ili negdje kako trunu. Dobro, za Hummer to nije toliko „odavno“ (2006.), ali što se Rambo-Lambo slučaja tiče, od prestanka proizvodnje 1993. do sada je stasao jedan cijeli mladi čovjek. Dakle, odavno. No pustimo subjektivno poimanje vremena i gdje je tko bio ’93… proučimo radije tajne ovih grubijana. Hummer H1 ili Lamborghini LM002? Arnie ili Sly?
Kako vuku vojne korijene koje prilagođavaju civilima, nije čudo da su se u njih zagledali ljudi koji se vole pokazati: mahom diktatori i zvijezde. Naravno da pretjerujemo sa slikovitošću, ali neke stvari jednostavno često budu percipirane kao statusni simboli. Osvrnimo se malo na LM002. Od milja zvani Rambo-Lambo je nastao, ajmo tako reći, na usiljen način. No što očekivati od proizvođača koji od traktora krene sa sportskim autima samo u inat uvredi Enza Ferrarija. Dakle, možda bi se ovakav SUV i mogao nekako lagodno i logično smjestiti u obiteljsko stablo traktora i supersportaša da nije u početcima razvitka, a i poslije u prodajnom smislu.. pomalo podbacio.
Kodno ime Cheetah je nosilo prvo Lamborghini 4×4 vojno vozilo s kojim su se zanosili mišlju da će ga prodati američkoj vojsci. Prototip je imao straga Chryslerov V8 motor, no zbog samog položaja motora te male snage u odnosu na cijelu tu nemalu težinu, na natječaju nije prošao, jer nije bio baš oličenje spretnosti za vojne potrebe. Legende idu od toga da nikad ni nije testiran, nego samo demonstriran pa do toga da je uništen u vojnim testiranjima, ah. Pustimo pripovijetke, bitno je da ga je pretekao Humvee AM Generala. Dakle, svojevrsni predak Hummera H1 je nadjačao pretka LM002.
Tu Lamborghini vojnim eskapadama, naravno, nije bio kraj. Poslije dječjih bolesti su se ovaj put potrudili s V12 (prvo stražnje pa prednje) smještenim motorom iz Countacha i novom šasijom. Taj pothvat se prometnuo u obećavajućih 450 KS i 210km/h sa 7,7 sekundi do torpediranja u stotku. Uz ionako agresivan i snažan motor, civilne verzije modela su se mogle pohvaliti mekanim kožnim sjedalima, zatamnjenim staklima, klimom, elektrifikacijom, Pirelli posebnim gumama i ostalim, za tadašnje pojmove, luksuznim detaljima. Bilo je to nešto dotad neviđeno, dostojno marokanskog kralja te ostale fensi klijentele za koju je taj „pustinjski Countach“ posebno prerađivan. Countach je svojevremeno stvarno jamčio zapaženost, no dugo vremena „najbrži terenac“ je mogao služiti onima koji bi se uz njegovog šminkerskog rođaka zaželjeli malo agresivnije višetonske zabave. Zabava nije dugo potrajala uz tih tristotinjak proizvedenih primjeraka, velikim dijelom upućenih u naftom bogate zemlje.
Visokomobilno višenamjensko vozilo s kotačima, poznatije kao odmilnica Humvee je utabalo put Hummeru kao nešto što je najprije našlo slavu u američkoj vojsci, prije svega kao transportno vozilo. Civilna verzija je dugo bila poznata samo kao Hummer, no poslije je samo postala prvi dio svoje linije i dolaskom H2 modela joj je dodan dio „H1“ sufiks. Hummer je ušao u legendu, kao prije Jeep. Panama, Pustinjska oluja ili Švarci sa svojom kolekcijom, imao je stvarno takvih i sličnih prilika koje su proslavile ovog „vojnika na cesti“. Kasnije su H2 i H3 išli nešto ublaženijim putem, što krupnoćom i sposobnostima, što cijenom.
Iako robusna zvijer izvana, H1 je bio vrhunski opremljen i iznutra. U smislu da se bojite previše prčkati po njegovim gadgetima da ne biste slučajno katapultirali suputnika u zrak ili aktivirali kakvu raketu. Mnogo slavnih ljudi se htjelo praviti važnima u svom privatnom tenku, a kad to kažemo ne mislimo samo na Rodmana ili Jamesa Camerona. Naime, i Ljubo Ćesić Rojs ili Željko Kerum su bili ljubitelji demonstriranja veličine ovom grdosijom. General Motors ga je, zatim, odlučio 1999. i kupiti. To se, u dugoročnom pogledu, pokazalo kao financijski nerazborita odluka pa je s njime naumio ono što i Hrvati vole raditi – rasprodati. Ovaj put, Kinezima. Potražnja je bila nezavidna pa nije više bilo smisla. Svoj potpuni kraj je dočekao prije ravno 10 godina.
Za kraj balade, svi smo već upoznati s Lamborghini nekakvim obećanjima za Urus, iako se kao nasljednik ne bi mogao pohvaliti nekom bogatom poviješću. Hummer je ipak najveći pojam, da, ali usprkos tome što je LM002 čest gost top lista najneuglednijih auta, jedno je bar vrijeme bio ispred svog vremena. Dao je puni smisao onom biku kojeg nosi na sebi, iako se pokazalo da svijet nije plakao za njegovim odlaskom.
A i Brzi i žestoki. I vi da ste auto biste htjeli “glimiti” tamo za današnju djecu.