Ode svijet automobila u krasan..
Tehnologija je super. Ili je barem bila do momenta kada se prvi prištavac u bijeloj kuti i kratkim hlačama s puno džepova nije dosjetio spajati naizgled nespojivo. A Tesla se tom trendu kao proizvođač automobila priklonio 1,000%. No ovo je možda ipak malo previše…ili ipak nije?

Elon Musk i Tesla – dva imena koja u današnje vrijeme za mnoge znače početak elektrifikacije na četiri kotača koju je moguće kupiti. Jer još od 2008. godine, kada je svijetu predstavljena elektrificirana kopija Lotusovog modela Elise pod nazivom Tesla Roadster, Silikonska je dolina odjednom ušla u sfere automobila na velika vrata.
Za mnoge je to bio šok, ali za neke druge mnoge je cijela priča itekako imala smisla, jer automobili još tamo negdje od sedamdesetih godina prošlog stoljeća svako malo „oplemenjuju“ svijet s nekim komadićem opreme koji u svojoj bazi podrazumijeva strujne krugove.
…i tako godinama i godinama do današnjih senzora, pomagala i šalica kave ispred vozača.

Elon Musk je s jedne strane genijalac. I tu nema nikakve dvojbe. Čovjek je sposoban do neba i nazad, a njegove vizije već odavno imaju globalnu primjenu i publiku. No s one druge je showman kakvog u svijetu automobila danas nema. Radi se o čovjeku koji je prigrlio elektroničke medije i društvene mreže, ali ne ispušta niti jednu prigodu da ih blati – zajedno s njihovim tvorcima. Riječ je o čovjeku koji se na momente ponaša poput najvećeg filantropa kojeg je svijet ikada vidio, a onda napravi gaf poput slanja podmornice u kriznu situaciju, te glavnog i odgovornog čovjeka na licu mjesta iz nekog samo njemu poznatog razloga javno nazove pedofilom. Dakle, striček Elon na momente baš i nije normalan. Ali s druge strane jako dobro zna što radi – i na zemlji i u svemiru.

Automobili koje Tesla proizvodi za mnoge predstavljaju sam vrh tehnologije. Ekolozi ih obožavaju, a eko-mentalisti najčešće s uzdasima prate svaki primjerak koji kraj njih prođe na ulici. Jer eko-mentalisti najčešće nemaju ni za kiflu, a kamoli 100,000 dolara za Model S. Neki od modela koje Tesla danas nudi stvarno su impozantni i posebni. A neki su pak gadni poput prostrjelne rane trbušne šupljine. No usprkos svemu tome Tesla kao proizvođač automobila i dalje raste. Najavljuju se neki novi modeli, tehnologije i momenti, dok se originalni Roadster za to vrijeme i dalje vozika putevima mliječne staze. No u svemu tome ipak postoji jedan problem. I to poprilično veliki.
Naime, svjedoci smo desecima video-uradaka na medijskim servisima tijekom kojih pretjerano opušteni ljudi za volanima svojih Tesli jednostavno spavaju. Jer budno oko autonomije u cijeloj priči stoji kako bi ih dovezlo od točke A do točke B, neovisno o tome jesu li na vozačkom sjedalu budni ili hrču. Dotični vozači Teslinih modela uz spavanje nerijetko čitaju knjige i časopise, a neki igraju igrice na ogromnom zaslonu smještenom na centralnoj konzoli automobila. Stoga se mnogi stvarni auto-entuzijasti s pravom pitaju proizvodi li Tesla automobile ili pak samo igračke za one kojima novac ne predstavlja nikakav problem u životu. A istina je po svemu sudeći negdje na sredini. Ili je barem bila, jer striček Elon od prije nekoliko dana najavljuje novi korak u evoluciji svojih automobila.
No prije nego pomislite kako je riječ o nekom komadiću tehnologije koji će čak i dosadnjikavi automobil na struju učiniti manično zabavnim u onom vozačkom smislu, radije razmislite ponovno. Jer Tesla po tko zna koji puta između redova vozača odmiče od vožnje i nudi „zabavniju alternativu“.
Ability to stream YouTube & Netflix when car is stopped coming to your Tesla soon! Has an amazingly immersive, cinematic feel due to the comfy seats & surround sound audio.
— Elon Musk (@elonmusk) 27. srpnja 2019.
Prije nekoliko dana je g. Musk na Twitteru stavio objavu u sklopu koje najavljuje suradnju između YouTube-a i Tesle. Uz to je tom prigodom najavljen i Netflix kao Teslin partner u domeni zabave u automobilu. A to pak sve zajedno u prijevodu znači da će vlasnicima bez problema na raspolaganju biti gledanje Netflixovih sadržaja dok stoje i miruju sa svojim automobilima na nekom parkingu. Ili dok se netko pametan taj sustav ne dosjeti hakirati, pa će umjesto spavanja i čitanja knjiga u vožnji ekipa za volanima svojih Tesli u pokretu moći gledati „Stranger Things“, „ The Office“ ili pak epizode serijala o porno-akademiji Rocca Siffredija. Uglavnom, Elon Musk se po tko zna koji puta zajedno s Teslom odlučio vozaču podariti multimedijalno iskustvo umjesto onog vozačkog. I to je u samoj srži retardirano do bola. No ni to nije sve, jer se g. Musk veseli skorašnjem prekrajanju pojedinih zakona s kojima bi se dozvolila potpuna autonomija za automobile. A to pak u prijevodu znači da će uskoro „vozači“ Teslinih modela moći blejati u svoje ekrane i pratiti serije i filmove čak i dok automobil bude u pokretu. Stoga recimo svi zajedno jedno veliko i toplo „baj-baj“ koncentraciji, jer bi to uskoro moglo postati nepoželjno u sklopu dodatne opreme jednog automobila i one standardne za vozača.

I da…jasno je da tehnologija u današnje vrijeme preuzima sve veći dio naših života. Jer u krajnjoj liniji već odavno čak ni vlastite brojeve telefona nerijetko ne pamtimo. Mobiteli i tableti umjesto nas broje kalorije, podsjećaju na udisanje zraka, te kreiraju raspored plodnih dana u mjesecu. Povezani smo sa svim i svačim i danas je praktički nemoguće biti „izvan mreže“. To naravno ima svojih pozitivnih strana, ali nekako se čini da bi u domeni vožnje svu tu (nerijetko krajnje nepotrebnu) tehnologiju ipak netko nekada trebao malčice i zauzdati. No vječno gladne korporacije i sve manje inteligentni ljudi oko svega toga ne dižu prašinu. I zato se na kredite od osamsto rata kupuju telefoni za telefonima. Zato više ni televizori od dva metra dijagonale nisu dovoljno veliki, a priča je identična i s ovakvim eskapadama poput Netflixa i YouTube-a u automobilu.

Kristalno je jasno i to da s ovakvim stavovima nekolicina nas ispada poput dinosaura u restoranu brze hrane. Jer buniti se protiv tehnologije zvuči isto kao i buniti se protiv zraka koji udišemo. No na kraju balade se ipak vrijedi zapitati služi li automobil u budućnosti i dalje čovjeku ili čovjek služi automobilu. A kako je krenulo na to će nam (zapravo pomalo retoričko) pitanje g. Elon i ekipa u bijelim kutama uskoro dati poprilično direktan odgovor.
A onda svijet automobila kakav poznajemo jednostavno možemo zaboraviti. I to je zapravo tužno. Nije li?