Jaguar i tužba Kinezima zbog Evoque replike
Dosad već svatko sigurno zna da je kopiranje jedan od najraširenijih oblika kineskog folklora. Zna to i Jaguar. Ako je dosad možda bilo smiješno, više nije, jer ova učestala praksa polako izmiče kontroli.
Jaguar Land Rover Evoque i nasuprot njemu Land Wind X7 kineskog proizvođača Jiangling Motor. Nije to prvi, a vjerojatno ni zadnji put da kineski auti eto „slučajno“ abnormalno nalikuju njihovim zapadnim kolegama. Baš zato čovjek ne može biti siguran hoće li tužba dignuta na sudu u okrugu Chaoyang biti nešto što će uspjeti u svojoj namjeri. Nije Jaguar prvi koji je odlučio poduzeti konkretne pravne korake protiv ove neprofesionalne prakse. Kineski „običaji“ su bili trn u oku velikanima kao što su Porsche, BMW, Audi ili Fiat. Više manje bez uspjeha. Hajde, Fiat je bio uspio u provedbi namjere da zabrani prodaju replike Pande u Europi, ali kad se sve drugo sumira – kineski zakoni su čudnovati, kao i njihova provedba, a podizanje tužbe zna biti odmah odbačeno iz bizarnih razloga.
Dobar primjer je Audi pokušaj kojeg su odbili s obrazloženjem da se ono što smatraju replikom ne plasira na njemačko tržište pa zato Nijemci nemaju pravo glasa. Ah ti uzbudljivi predjeli mutnih kineskih pravila intelektualnog vlasništva koji tvrdoglavo prkose zdravom razumu, kako ih ne voljeti? No vratimo se Jaguar Evoque tužaljci. Otkad se Land Wind X7 pojavio na Šangaj Auto Showu postalo je svima jasno, ne samo Jaguaru, da se tu mora nešto učiniti. Šutjeli su do sada, vjerojatno poučeni siromašnim uspjesima u sličnim pokušajima, no sada je konačno trenutak da se nešto dogodi.
Zlobnici bi rekli da čovjek ne mora biti stručni vještak da bi primijetio par sitnih razlika između dva bratska primjerka, no nećemo ništa prejudicirati, pustit ćemo slike da govore same za sebe. Kažu da su razlike u logu i na rešetci hladnjaka. Ona najveća razlika, „metafizička“, je naravno u cijeni. Naime, replika Evoquea se prodaje za 20 tisuća američkih dolara, što je zapravo trećina cijene njegovog starijeg uzora. Bogatija klijentela se vjerojatno neće obazirati na bagatelniju verziju, ali to nije nikakvo opravdanje.
Ono smiješno u cijeloj priči, ili tragično.. ili bizarno, khm, jest to da se po kineskim auto salonima za Land Wind mogu kupiti dodatci pomoću kojih bi razlike s britanskim uzorom bile još manje. Da, to nije šala, nekim ljudima nije dovoljno što auti već besramno nalikuju, oni bi rado da je kopija kompletna. Zato se za dvadesetak dolara moraju dodatno olakšati oni koji bi “furali” točnu masku hladnjaka i točan logo britanskog uzora. Što je bilo s dobrim starim Dolce&Banana, Panasunnic ili PolyStation genijalnostima? Ljudi nikad nisu zadovoljni.
Kako bilo, ako Jaguar uspije, bit će to impresivan presedan.