Učenje zanata sa svjetskim RX prvakom Johanom Kristofferssonom
Često opisano kao izbacivanje iz zrakoplova tijekom leta, kretanje sa starta full-spec natjecateljskog World Rallycross Supercara nije za one sa slabim srcem. No, ako vas je ikada zanimalo kako se kreće s njime, nastavite čitati.
Ali prvo malo znanosti. Slično znanosti. U aktualnoj sezoni, inače skromni obiteljski hatchback – koji je osnova svih svjetskih RX automobila 2018. – specijalno je napravljen da bi dosegao brzinu od 0-60mph za manje od 1.9 sekundi. To je brže od Formula 1 automobila, kao i od svakog drugog natjecateljskog bolida na koji možete pomisliti. Sačuvajte najbolje gorivo za dragstera; čiji motor koji se hrani nitro-metanolom i mora se rastavljati nakon svakih 5 sekundi quarter-mile sprinta.
I to je glavna zagonetka oko svjetske Rallycross Supercar mašinerije; neophodno je da se razvija nevjerojatno brzo, da izdrži nestvarne brzine, ali također i da pretrpi cijeli vikend potpunog mehaničkog zlostavljanja – uključujući treninge, kvalifikacije i na kraju finalne utrke – a sve to po prilično surovim površinama; najvažnije, bez potrebe remonta nakon svakog gašenja motora.
POLU TENK POLU NATJECATELJSKI AUTO
Ne baš jednostavna kombinacija rally, sprint, kružnih, i stock vozila; moderni svjetski RX automobil jedinstven je primjerak strojarstva. Natjecateljski timovi koji ga koriste, konstantno su u borbi da ostvare najbrže putanje, da prođu najbolje kroz drift sekcije, da dobro kontroliraju auto po skokovima, a najviše po asfaltnim sekcijama.
Onda i nije neko iznenađenje, da u istinski teutonskom stilu Volkswagen motorsport strojevi – trenutno u partnerstvu s Petter Solbergovim PSRX timom – su upravo višestruki svjetski prvaci u ovoj brutalnoj disciplini kružnih utrka. Trostruki FIA svjetski prvak Solberg utrkuje se u jednom od Volkswagen Polo R automobila – pored svog timskog kolege Johana Kristofferssona, koji je također trenutni i višestruki šampion u poretku vozača.
Stajanje na startnoj ravnini iza World Rallycross automobila koji prolazi kroz proceduru za start je zaglušujuće i kao da vas netko udara u prsa u isto vrijeme.
Onda, što je sve u igri? PSRX Volkswagen nas je pozvao iza scene, da bismo saznali…
KAKO LANSIRATI
Šetnja kroz poslovnu stranu Volkswagen PSRX servisa, više je kao ulazak u stilski izbrendirani operativni ured nego u mehaničku radionicu. Blještavo bijela LED svjetla vise iznad Solbergovih i Kristofferssonovih nevjerojatnih Polo R automobila. Oba automobila su potpuno čista i okružena izuzetno čistim alatima u koferima.
Kristoffersson nas je dozvao – i odmah uskače u vozačevo sjedište svog Polo R automobila, koje je u visini koljena od zemlje.
Kada se zagledate u kokpit, prva stvar koja vas pogodi su funkcije. Složen raspored prekidača, ručica, žica i kutija od karbonskih vlakana okružuju trkačko sjedalo. Davno je nestao luksuz klime i držača za čaše, nekada u prošlom životu Polo automobila – za njih ovdje apsolutno nema mjesta.
“Dobrodošli u moj ured”, nasmijano nam je rekao 29-godišnji Šveđanin. “Obožavam boraviti u svojem automobilu – sve je točno tamo gdje želim da bude, i dizajnirano perfektno samo za mene – prava je privilegija imati nešto ovakvo!”
Onda nam reci; kako lansiraš nešto ovakvo s mrtve tačke?
Johan: “Ironično, ali prva stvar koju napravim kad sjednem u auto na stazi, pritisnem kočnice! Uradim to kao neku pred kontrolu, iako inženjeri provjeravaju kočnice nakon svake vožnje po stazi. Kao vozač, morate odmah to provjeriti – to je jedno od najvitalnijih stvari na vozilu. Nema poante ići toliko brzo, ako ne možete i usporiti!
“Nakon tog provjeravam da li su svi prekidači na pravim pozicijama pred start. Imamo tri ili četiri postavke na startnom sustavu, ovisno od nivoa staze i temperature guma koje možemo promijeniti; tako da možemo prilagoditi auto uvjetima u svakoj prilici.”
I, onda je vrijeme za start?
Johan: “Skoro! Procedura je otprilike ovakva; Prvo pritisneš kvačilo, odabereš prvu brzinu, i onda prebaciš na ALS sistem. Zatim povučeš ručnu, pritisneš dugme za lansiranje na volanu, i na kraju pritisneš pun gas svojom desnom nogom.
“Onda popuštaš kvačilo do trenutka kad krene hvatati i tada samo čekaš zeleno svijetlo!
“Tada je sve spremno za pokret. Motor je u modu za pun gas i auto se doslovno trese od uzbuđenja pred start.
“Kad se upale zelena svijetla; pustiš kvačilo, spustiš ručnu kočnicu, kao i dugme za ALS sustav, sve u isto vrijeme, što je brže moguće. Nakon toga, sve je u kontroliranju volana i postizanju što veće brzine.”
Kakav je osjećaj?
Johan: “U većini slučajeva je sjajno, ako sve odradiš kako treba, ali ponekad stvari krenu naopako i tad se osjećaš katastrofa! Osjećaš se veoma brzim – često u prve dvije desetinke, ali u tom trenutku je već kasno da bilo što promijeniš.
“Ako odradiš sve kako treba – to je jedno od najboljih osjećaja na svijetu. Najgora stvar za mene je što se navikneš kretati s autom tako brzo; a ja uvijek želim više! Prvi start u sezoni, ili nakon ljetnog odmora, kad nisi u potpunosti pripremljen kako treba – imaš osjećaj da ti je mozak ostao 20 metara iza! Ubrzanje automobile je zaista impresivno, osjećaj je kao nijedan drugi. Osim Drag utrka, ne mislim da postoji puno automobila koji mogu tako brzo krenuti. 2020. će možda električni automobili biti tako brzi – ako ne i brži. Kontrolni sistem bi mogao biti malo jednostavniji za optimiziranje starta. Uvijek smo na samoj granici mogućeg kad su u pitanju uvjeti i gume.”
A praksa čini čuda, zar ne?
Johan: “Istina; To je kao svođenje stvari na mišićno pamćenje – moraš trenirati start u autu ali i izvan njega. Mislim da vizualizacija starta dosta pomaže. Čak i dok sjedim kod kuće, često zamišljam startnu proceduru. Konstantno ponavljanje toga je ključno za mene. Tako mogu da točno shvatim što sam napravio dobro, a što loše, bez ikakvog pritiska, a onda kad se nađem u stvarnoj situaciji, mogu biti brži.”