Top 5: redni „šestaci“ s najboljim zvukom
Da… V6 je kao konfiguracija cilindara unutar motora tijekom godina i godina postojanja postao svojevrsnom klasikom. Ali za one kojima se slovo „V“ čini daleko pri kraju abecede, eto i alternative – redni „šestaci“, odnosno I-6 motori s najboljim zvukom. Ikad. Točka.
S obzirom na to da je sve o ovoj kratkoj top-listi rečeno već u uvodnom dijelu teksta, nekako se čini logičnim ne ponavljati se. Stoga ajmo odmah s listom…
5. mjesto: Jaguar E-Type 4.2
Legendarni „Il Commendatore“, odnosno Enzo Ferrari svojevremeno je izjavio kako mu je žao da ovaj legendarni Jaguar na sebi nema Ferrarijev logotip. A to pak nimalo ne čudi, jer se ukratko prema mnogima radi o najljepšem automobilu svih vremena.
I mi ovdje mislimo tako.
Istovremeno ova inačica legendarnog modela E-Type nije ni približno najjača, najbrža i s najvećim brojem cilindara. Ali s druge je strane upravo ta I-6 konfiguracija u kombinaciji s inicijalnih 3,8 litara zapremine donosila najbolji zvuk koji je E-Type ikada proizveo.
Inženjeri se kunu u to da je za zvuk samog motora zaslužan tzv. „trostruki SU“ karburator, ali kako to nije znanstveno dokazano, recimo samo da je ovaj automobil u kombinaciji s ovim motorom itekako zaslužio biti dijelom ove top-liste. Tim više što je s vremenom prerastao u I-6 s 4,2 litre zapremine, što je pak u prijevodu značilo nekih 265 konjskih snaga. I to tamo negdje sredinom šezdesetih godina prošlog stoljeća.
Stoga čak i ako bismo anulirali vječno predivan dizajn, E-Type i dalje ostaje jednim od najposebnijih automobila svih vremena.
4. mjesto: Nissan Skyline GT-R (R34)
Neki će reći kako je ovaj Nissan usporediv tek s jednorogom, jer u našim krajevima praktički da i ne postoji. Drugi će pak reći kako iz zemlje izlazećeg sunca nikada nije stigao impozantniji i posebniji automobil. Treći će se orijentirati prema svoj sili tehnologije s kojom je „Godzilla“ ove generacije stupio na scenu, a četvrtima će biti svejedno.
No kojima god pripadali, samo srce ovog automobila u obliku I-6 motora kodnog naziva RB26DETT nije moguće obezvrijediti ni na koji način. Jer je ukratko riječ o jednom od ponajboljih motora na svijetu – pogotovo u smislu zvuka.
Sa svojih 2,6 litara zapremine i 276 konjskih snaga, na papiru je ovaj Skyline GT-R u današnje vrijeme tek mala beba. Jer na tržištu danas postoje i gradski kompakti s više snage i okretnog momenta (buraz). Ali usprkos tome ovaj motor itekako ima svojih aduta od kojih se prvenstveno ističe zvuk.
Stoga ne čudi da je upravo ta zvučna kulisa i dan-danas omiljena među „tjunerima“ i „gejmerima“. A kako sada stvari stoje, tako će i ostati još dugo vremena.
3. mjesto: Toyota Supra Mk.4
Još jedan dragulj u kruni japanske auto-industrije. Neponovljivi mokri sam među „tjunerima“ i automobil kojeg je jako teško pronaći u originalnom izdanju. Tj. bez sto i jedne varijacije na temu „tjunerskih“ kotača, ispušnih sustava, ovjesa,te optičkih i inih drugih dodataka.
Krajem devedesetih godina prošlog stoljeća je sa svojih je 320 konja iz 3,2 litrenog I-6 motora dezignacije 2JZ-GTE ova Supra predstavljala savršenog konkurenta puno razvikanijim i nazivno bržim i boljim automobilima s adresom u Zuffenhausenu ili Maranellu. No usprkos tome je proizvodna era za ovaj automobil trajala relativno kratko. No možda je tako i bolje, jer u današnje vrijeme ovaj Toyotin model proživljava svoje razdoblje renesanse.
Čak je i naziv modela oživio, ali s obzirom na ovu legendarnu 4. Generaciju modela, može se slobodno reći da nova Supra ovoj „staroj“ nije ni do koljena. Pogotovo u smislu zvuka motora koji i dan-danas u potpunosti očarava sve one koji u zvuku motora vide savršen motiv za višestruki orgazam.
2. mjesto: BMW M3 CSL (E46)
Iako je „običan“ M3 ove generacije očaravao svojim performansama i voznim svojstvima, zvuk,2 litrenog M54 I-6 motora bio mu je svojevrsna Ahilova peta. Jer M3 E46 u svom tvorničkom izdanju mnogima zvuči previše metalno i pomalo šuplje.
No dolaskom CSL-verzije, na scenu je iz Bavarske stigao jedan od najboljih vozačkih automobila svih vremena. I jedan od onih od čije se zvučne kulise ledi krv u žilama.
Mnogi štovatelji i pripadnici kulta ove marke kažu kako je razlog tome karbonska kutija za zrak. Ali s obzirom na listu preinaka na ovom motoru u odnosu na onaj s kojim je „obični“ M3 stigao na tržište, reklo bi se da u cijeloj priči ima još pokoja komponenta na koju je potrebno obratiti pozornost.
Bilo kako bilo, M3 CSL ne samo da je apsolutno potvrdio svoj status i vrijednost, već mnogima i dan-danas zvuči puno bolje nego neki puno razvikaniji modeli iz današnje ponude.
Ali to je već jedna sasvim druga priča…
1. mjesto: Nissan Skyline GT-R (KPGC-10)
Zvuči nevjerojatno da bi jedan automobil s datumom proizvodnje koji seže još u davnu 1971. godinu mogao dobiti titulu automobila s najboljim zvukom I-6 motora svih vremena. Ali za sve one koji su ikada ovaj automobil imali prilike čuti, ta je titula apsolutno zaslužena.
Usprkos činjenici koja kaže da je nakon Katane ovaj automobil dobio status nacionalnog blaga u Japanu, brojke vezane uz njegov motor u današnje su vrijeme smiješne i nebitne. Jer ovaj je „redni šestak“ u svojem tvorničkom izdanju dolazio s 2 litre zapremine i nekih 160 konjskih snaga. Ali i to je bilo dovoljno da ovaj relativno maleni i lagan automobil upravo taj S20 I-6 motor zvuči poput gladne i divlje nemani koja je upravo puštena s lanca. I to u svom tvorničkom izdanju.
Trkaći „Hakosuka“ s tim je istim motorom razvijao nešto veću snagu i vrištao još uvjerljivije nego u svom tvorničkom izdanju, ali je cijela priča u smislu zvuka motora već u toj bazi bila sasvim zadovoljavajuća.
I ne samo to, već od 1971. godine do danas praktički da ne postoji glasniji i zvučnom kulisom posebniji motor od onoga s kojim je raspolagao originalni „Godzilla“.
Uglavnom, povratkom u 1971. godinu završavamo ovu kratku top-listu automobila koji sa svojim „rednim šestacima“ proizvode apsolutno unikatne i fenomenalne zvučne kulise.
A vi cijenjeni čitatelji slobodno u komentarima dodajte svoje kandidate. I to po mogućnosti s nekim popratnim video-uratkom koji pokazuje zašto tako mislite.
Pozdrav i do čitanja.