Prekinuta proizvodnja Fiata 500L u Kragujevcu
Ajme strahote!
U svijetu automobila svako se toliko pojavi neki model koji već od samog predstavljanja djeluje posebnim. Istini za volju, takvih je automobila iz godine u godinu sve manje i manje, jer se proizvođači češće orijentiraju popunjavanju brojevnih sljedova, nego predstavljanju nečeg posebnog i drugačijeg.
Razlozi tome su itekako poznati, a ukratko se nastavljaju na tržište koje čine ljudi koji o automobilima većinom zapravo nemaju pojma, te im je važnije u sklopu opreme imati zakretne farove i mogućnost povezivanja s iPodom, nego npr. za dinamičniju vožnju podešen ovjes ili pak profilirana sjedala.
No tako to ide…
Takvom se trendu priklonio i talijanski proizvođač automobila pod nazivom Fiat, no na nešto drugačiji način od većine ostalih proizvođača automobila na svijetu.
Naime, FIAT je uz postojeću gamu modela koje nudi na tržište jednostavno pogodio „u sridu“ kada je na tržište ponudio modernu varijantu legendarnog „Cinquecenta“, odnosno modela 500.
Iskreno, kada sam prvi puta vidio taj mali gradski automobilčić, pomislio sam kako je mrvicu ženskast, te kako će sukladno tome većinu primjeraka unaokolo vozikati žene. No ubrzo se u cijelu priču upetljala tvrtka Abarth, koja kao Fiat-ova steroidima ojačana ruka na tržištu djeluje već dugi niz godina, te je Fiat 500 dobio nekolicinu nenormalnih verzija u koje je Abarth ugurao nekoliko ergela konja viška u odnosu na originalne automobile.
Dakle Fiat 500 je ispao jednim od najbolje pogođenih „retro“ automobila današnjice, te je u sklopu jedne karoserije na tržište ponudio velik broj varijacija na temu opisa i karaktera samog automobila, što je u svakom slučaju pozitivno do određene mjere.
Problemi nastaju u onom momentu kada se mjera prijeđe, te kada se od jednog modela automobial zapravo počinje raditi baza za raznorazne izvedenice istog, na kojima se zatim bazira imidž tvrtke u cijelosti.
Kao primjer za takav trend unutar trenda uvijek mogu povući paralelu s tvrtkom Mini, koja je nakon preuzimanja vlasništva od strane BMW-a i predstavljanja prve nove generacije legendarnog Minija Cooper na tržištu počela stvarati gluposti.
S obzirom na veličinu dotičnih, rekao bih da su modeli Countryman i Paceman samo neki od kretenizama zbog kojih Mini više uopće nema veze sa svojim imenom i prvobitnom idejom, a kako stvari stoje, u planu je još nekolicina modela, od kojih je jedan čak i Roadster koji bi prema nekim navodima trebao parirati Mazdi MX-5. Dakle teška glupost, no vratimo se Fiatu 500…
Kako je Mini svijetu automobila itekako zorno pokazao da se samo jedna ideja može eksploatirati na milijun načina, tako se još nekolicina proizvođača odlučila na tržište predstaviti svoj jedan model u raznoraznim varijacijama na temu. No u sklopu takvog načina razmišljanja bilo je neminovno od jednog takvog automobila napraviti sprdnju, a za mene je to upravo Fiat 500L.
Oblikom karoserije kao Multipla s arterio-sklerozom, a motorizacijom poput kroničnog pušača nakon maratona od deset kilometara, ovaj Fiat na tržište nije uspio ponuditi čak ni imidž na koji Talijani inače itekako obraćaju pažnju.
Da, unutra ima dovoljno mjesta i ergonomski su neke stvari posložene upravo onako kako treba. Nadalje, opreme ima u sasvim pristojnim količinama i za razliku od nekih itekako poznatih i popularnih modela ove marke, sva oprema radi barem do isteka garantnog roka. No ono što nikako nije jasno u cijeloj priči jest profil kupaca ovog jednostavno nakaradnog automobila, jer konkurencija nikako ne spava, te na tržište nudi oveći broj tzv. „urban crossovera“, tako da izbora ima i više nego dovoljno.
Zapravo ne znam što bi mi se u glavi trebalo dogoditi da bih ušao u Fiatov salon i iz njega izašao sa svojim primjerkom Fiata 500L. Pretpostavljam da bi to bila lobotomija ili nešto tome slično, jer jednostavno ne mogu zamisliti toliko pijano stanje ili pak toliko jaku drogu koju bi mi netko eventualno mogao podvaliti u piće. Samim time doista ne razumijem ljude koji kupuju ovaj automobil.
U Italiji je Fiat 500L postao omiljenim obiteljskim automobilom koji nude tvrtke koje za profil poslovanja imaju iznajmljivanje vozila, tako da je to donedavno izvlačilo ovaj model. No i u tom je segmentu kad-tad trebao doći kraj prodaje, te se ključni ljudi Fiata nisu mogli odlučiti na drugačiji potez od jednostavnog zaustavljanja proizvodnje.
Taj je potez od strane glavešina u Fiatu objašnjen kroz riječi kako „Razlozi ove privremene odluke i problema nisu internog tipa, već stoje u samom tržištu na europskoj i svjetskoj razini, te u sklopu takvog trenda nije postojala drugačija opcija“.
Moram priznati da je sama izjava toliko suhoparna da me više podsjeća na verbalnu dijareju nekog od naših ministara, nego na rečenicu koja bi stigla iz svijeta automobila, no zato nam demokratski ustroj dozvoljava slobodan prijevod: „Auto je odvratan, ljudi ga ne kupuju i zato ga prestajemo proizvoditi i nuditi na europskom i svjetskom tržištu“.
Takva će odluka zasigurno imati utjecaja na Kragujevac, u kojem Fiat 500L iz hrpe dijelova prerasta u oblik gotovog automobila, te će tijekom sljedećih mjeseci u toj tvornici najvjerojatnije biti „viška radnika“, ili će pak plaće zamjetno pasti, pa bi se zbog takvog tijeka događaja unutar vrata pojedinih primjeraka i opet mogle nalaziti letve sa sloganima „kakva plata, takva vrata“. No to je već jedan sasvim drugi problem koji u usporedbi s činjenicom da Fiat 500L svojim postojanjem prestaje kvariti svijet automobila ispada manje bitnim.