Najluđi automobili svih vremena: Lancia Stratos
U sklopu ove teme i serijala tekstova u nastanku stvarno je nebitno radi li se o suludom dizajnu nekog automobila, njegovom čudnovatom imidžu, sumanutim performansama ili nečem sasvim sedmom. Nije bitna ni početna ni završna točka, odnosno model automobila koji u toj maniri predstavljamo.
Bitno je samo da ne izostavimo niti jednog proizvođača koji je u određenom trenutku na tržištu stao tamo gdje se nalaze “najluđi automobili svih vremena”.
A Lancia Stratos kao prvi automobil s kojim pokrećemo serijal tekstova pod ovim nazivom u svemu tome itekako čvrsto stoji.
Za početak recimo tek kako Lancia Stratos u svom svijetu stoji kao automobil koji je s jedne strane podsjećao na Ferrari, dok je s one druge bio jako daleko od Maranella. Jer malena i totalno nepraktična karoserija pokrivala je Ferrarijev motor i međuosovinski razmak s kakvim se ni neki moderni mali gradski automobilčić ne bi krenuo hvalisati. Zanimljivo je da i trkaća i cestovna verzija pod haubom imaju iste 2,4 litarske “šestake” donirane od strane Ferrarija. Ali još je zanimljivije kako su tijekom sedamdesetih godina prošlog stoljeća genijalci iz Lancie uspjeli za cestovnu verziju izvlačiti nekih 190 konja, dok je ona trkaća na stazu dolazila s njih 275. Odnosno čak 320 u sklopu posljednje 24-ventilske verzije.
Stratos je nastao kao logičan evolucijski smjer za Lanciju kada je model Fulvia već dao što je od sebe u svijetu Rallyja imao za dati. Ali za vjerovati je kako autori ovog niskog, brzog, agilnog i apsolutno brutalnog automobila nisu imali pojma o tome kakvo su čudovište zapravo stvorili.
Jer na stazi sada već davne 1973. godine u konkurenciji s automobilima poput Fordovog modela Escort, Saaba 96, Citroëna DS23 i Peugeota 504 imati nisku i široku zvijer s manje od 950 kilograma, bilo je u najmanju ruku napredno.
Ovo je jedan od onih automobila koji karakterom zorno vuku paralelu između svijeta automobila i onog koji podrazumijeva masovne ubojice. I u biti je pravo čudo da se ovaj automobil nije nazvao Lancia Hannibal ili Lancia Lecter.
Svijetu je predstavljena 1973. godine prvenstveno kao Rally-automobil koji je za osnovnu nit vlastitog postojanja imao tek sustavno uništavanje konkurencije. I od tog je trenutka svojim uspjesima na prljavim i prašnjavim stazama svjetskog prvenstva u Rallyju ova malena Lancia svako malo prepisivala knjigu rekorda. Ali i zakonitosti fizike. Jer okretnijeg i istovremeno opasnijeg automobila u svijetu Rallyja nikada nije bilo. Niti će više ikada biti.
Naravno, kako to obično biva kod automobila ovakve vrste, riječ je o homologacijskom specijalu. Tj. o automobilu koji možda nikada ne bi vidio svjetlo dana da se Lancia nije tako dobro snašla na polju Rally-natjecanja. “Stradale” verzija proizvedena je u tek nekoliko stotina primjeraka i praktički je po izlasku na tržište ispala jednim od najluđih, najbržih, najnervoznijih i ergonomski gledano najnespretnijih automobila svih vremena. I naravno, sa svim se tim atributima zadržala do današnjih dana kada kolekcionari uporno traže primjerak viška na slobodnom tržištu.
Cijene primjeraka na nekim aukcijama bilježe popriličan broj znamenki, a malobrojni primjerci jako sporo mijenjaju vlasnike. Stoga Lancia Stratos već odavno nije smao još jedan u nizu homologacijskih specijala proizvedenih od strane nekog proizvođača kojeg se više nitko ne sjeća. Riječ je o punokrvnom sportskom automobilu koji svoj DNA ne vuče iz toplog i klimatiziranog ureda, već iz šatora smještenog kraj prljave i prašnjave staze.
I kao takva je ova Lancia definitivno poremećena taman koliko treba biti da bi se u sklopu ove teme (u nastavcima) pronašla bez puno razmišljanja.