Piše 16.01.2018

Mitsubishi Evolution – 10 stvari koje (vjerojatno) niste znali

Pimplanje s rudama, proizvodnja komponenata i izgradnja brodova, telekomunikacije, financijski servisi, osiguranje, sva sila elektronike, teška industrija, hrana i piće, raznorazne grane kemije, prerada čelika i još nekih metala…sve su to samo kratki opisi svega onog što tvrtka Mitsubishi može staviti u svoj današnji životopis. No naravno, ni vas kao ni mene ne zanimaju sve te nebitne grane industrije, jer Mitsubishi je u svijetu auto-entuzijasta prvenstveno poznat po nekim od najgenijalnijih automobila na svijetu, pa eto…u toj maniri naveo bih i nekolicinu informacija koje o najpoznatijem Mitsubishiju (najvjerojatnije) niste znali.


1. Mitsubishi Lancer sa sufiksom Evolution svima je poznat kao zvijer s četverim vratima i pogonom na sva četiri kotača, agresivnim optičkim dodacima na karoseriji, pomalo ogoljenim interijerom koji za cilj ima funkcionalnost bez uplitanja ljepote i dizajnerskih dodataka, te poprilično velikim i aluminijskim kotačima. No to prije svega vrijedi za takozvane „GSR“ modele koji imaju i alternativu u obliku oznake „RS“. Ta „alternativna“ verzija Lancera Evo ima nešto manje i čelične kotače, tanje panele na karoseriji i ponešto stanjena stakla kako bi se uštedjelo na ukupnoj masi.


2. Možda je odluka ugradnje automatskom mjenjača u automobil poput Lancera Evolution pomalo idiotska, no vjerovali ili ne, Mitsubishi je upravo takav automobil predstavio u obliku sedme generacije Evolutiona.
Nazvan GT-A, to je bio prvi Lancer Evolution koji je uz sve tadašnje atribute cestovne verzije Rally-automobila imao i automatski mjenjač. No osim „normalnog“ mjenjačkog sklopa falilo je tu još štošta, od čega je možda najvidljiviji manjak usisa za zrak na poklopcu motora, koji za Lancer Evolution VII GT-A čak nije bio ni na listi opcija i dodatne opreme.


3. Dok u zemljama europske unije razmišljaju o ekološkim normativima i sličnim kretenarijama, Amerikanci i dalje pate na luksuz i ideologiju hedonizma u svojim automobilima. Japanci su naravno toga itekako svjesni, pa se u Lanceru Evo X u sklopu standardne opreme nalazi sva sila opreme koju žitelji „starog kontinenta“ moraju naručivati u obliku onog popisa dodatne opreme koji Mitsubishi ima u ponudi za ovaj model. Tako se uz dvozonsku klimu, djeljivu stražnju klupu, samozatezajuće pojaseve i slične gluposti u sklopu interijera Evolutiona X za Američko tržište nalazi i tvrdi disk kapaciteta 30 GB koji glumi server s kojeg serijski ugrađeni Rockford-Fosgate audio sustav vuče njima omiljene pjesmuljke i pušta ih na 650 W ukupne snage svih devet zvučnika.


4. Masa današnjih zaljubljenika u Mitsubishi Lancer Evolution isti poznaje tek kroz nekoliko generacija, no povijest tog modela seže puno dalje od devedesetih godina prošlog stoljeća.
Naime, prvi Mitsubishi s oznakom GSR koji se danas smatra kao preteča Lanceru s Evolution sufiksom bio je Mitsubishi Colt Lancer 1600 GSR, koji je još davne 1974. godine pod „haubom“ imao moćan 4-cilindrični motor zapremine 1600 kubičnih centimetara i mogao se pohvaliti s 95 konjskih snaga.
Naravno, to je bila cestovna verzija, no postojala je i ona koja se uspješno natjecala na Rally-natjecanjima tog vremena, pa se zapravo iz tog modela vuku korijeni današnjih Evolution-modela.


5. Kada su se krajem 2005. godine otvorila vrata Tokyo Auto Salona, na izlagačkom prostoru tvrtke Mitsubishi nalazilo se nekoliko modela među kojima je iz nekog razloga pozornost najviše plijenio Lancer Evolution s oznakom MIEV-Concept.
Za one koji ne znaju što MIEV znači, to je skraćenica od Mitsubishi Innovative Electric Vehicle, odnosno laički prevedeno na domaći nam jezik, u sklopu MIEV-varijacija na temu Mitsubishijevih modela, radi se o automobilima na struju.
Da, dobro ste pročitali – Lancer Evolution MIEV Concept bio je automobil s ukupno četiri oko 300 konjskih snaga jaka električna motora, no na svu sreću nikad nije ušao u serijsku proizvodnju.


6. Tijekom godina se na tržištu tuining-dijelova pojavila nekolicina demo-automobila raznoraznih tvrtki koje su se hvalile najbržim Mitsubishi Lancerom Evo. No iznenađujuće, tvrtke poput HKS, JUN, Norris Design i sličnima na polju tuninga nikad nije pošlo za rukom dostići skoro 360 kilometara na sat za volanom jednog Lancera Evolution.
Srećom, 1994. godine jedan je sasvim običan lik pod imenom Mike Reichen uspio svoj Lancer Evolution II složiti da ide brže od svih, te je s postignutih 360 kilometara na sat taj primjerak i dan-danas najbrži na svijetu. Bravo Mike.


7. Iskreno ne znam je li se ikad itko bunio zbog praktičnosti jednog Lancera Evolution, no ukoliko jest, ta osoba baš i nije pri zdravoj pameti i na nju ne bi trebalo obraćati pažnju. No Mitsubishi je pažnju itekako obratio, jer se u sklopu devete generacije Lancera Evolution dogodilo oko 2,500 primjeraka karavanske verzije tog modela. Snaga je ostala ista, pogon „na sva četiri“ također je ostao prisutan, a čak se ni ukupna masa nije podigla, no iako karavane obožavam, nekako nisam baš siguran da mogu reći da mi se dotična verzija Evolutiona dopala. Bilko kako bilo, prodani su svi i u današnje vrijeme se preprodaju kao raritetni modeli uz poprilično paprenu cijenu. Hm…


8. Malo je auto-entuzijasta koji nisu uživali u nekoj od eskapada veselog društva iz serijala filmova „Fast and the Furious“. No još je manje auto-entuzijasta koji su treći nastavak tog filma doživjeli ozbiljno. Istini za volju, to i nije nešto pretjerano čudno, s obzirom na činjenicu da je provjerenu ekipu za volanima japanskih „pila“ poprilično neuvjerljivo zamijenio dečko iz Teksasa.
Istina, u sklopu filma ima itekako dobrih komada, tu i tamo pokoja dobra fora, a na platnu se pojavljuje i legendarni Keiichi Tsuchiya (odnosno „Dori-Dori“ ili „Drift King“ kako čovjeka nazivaju njegovi obožavatelji). No cijela se priča zajedno s automobilima čini pomalo nedorađenom, a to pak nije čudno iz nekoliko za ovu temu ne baš bitnih razloga.
Onaj pak koji je bitan svodi se na činjenicu da iz Mitsubishija nisu htjeli dati Lancer Evolution IX, već je tvrtka APR morala nabaviti neke komponente karoserije da Evo „osam“ u filmu izgleda kao „devet“.
Zapravo moram priznati da i ne razumijem takav potez, s obzirom na činjenicu da i nema neke jako primjetne razlike između te dvije generacije modela…


9. Krajem devedesetih godina je Lancer Evolution već imao itekako velik klub obožavatelja, no u jednom je momentu iz Mitsubishija stigla odluka da Lancer Evolution postaje Carisma GT.
Razlika po pitanju motora i pogona nije bilo. Ovjesom je također cijela priča izgledala isto, a i performanse kojima su u to vrijeme na Rally-natjecanjima diljem svijeta raspolagali Richard Burns i Freddy Loix nisu bile ni manje ni veće, tako da mi ta odluka ni dan-danas nikako nije jasna.
No razlog valjda ipak postoji…


10. Iako moram priznati da mi je Lancer Evolution V nekako najljepši, „šestica“ je itekako imala atribute zbog kojih sam za njom patio. Za početak tu je legendarna „TommiMakkinen“ verzija Lancera Evolution VI, no ona koja mi je stvarno zapela za oko bila je uobličena u jednu doista ultra-limitiranu verziju. Naime, radi se o Mitsubishi Lanceru Evolution VI Extreme, koji se mogao pohvaliti apsolutnom ekskluzivnošću s obzirom na svojih samo pedeset proizvedenih primjeraka, no to nikako nije sve.
Uz dorađeniji ovjes i diferencijal, te ukupno 350 konjskih snaga pod „haubom“, Lancer Evolution VI Extreme mogao se pohvaliti i suludim ubrzanjem od točno četiri sekunde, koliko je bilo potrebno da iz stanja mirovanja isti dosegne 100 kilometara na sat.
Lud automobil. Apsolutno lud i istovremeno predivan.