Lotus je spreman za električnu budućnost
Kada bi ovaj novi Lotus kojim slučajem bio pogonjen nekim normalnim gorivom, mislim da bi instantno postao savršenim poster-materijalom za novi milenij. No nažalost ništa od toga…

Što imaju zajedničko Pontiac Firebird Trans Am, Ferrari F40, Jaguar XJ220, Bugatti EB110, Porsche 959, Ferrari Testarossa i Lamborghini Countach LP5000S QV? Odgovor je vrlo jednostavan: svi su u nekom razdoblju moje adolescencije predstavljali poster-materijal koji je visio na zidu i uz koji je mali Ivan išao spavati. Bili su to automobili zbog kojih je svijet na četiri kotača bilo jako lako zavoljeti i koji nikada nisu dosadili – čak ni nakon višekratnog i svakodnevnog gledanja na zidu. I po tome su posebni zauvijek. I sad se možda pitate nešto tipa „A kakve to ima veze s Lotusom?“. E pa ima, jer je i Lotus Esprit ubrzo priključen tim velikanima. Ali ne u obliku generacija S1, S2 i S3, odnosno generacija modela kakvi su sporadično krasili srebrno platno u sklopu filmova o „prokletom tajnom agentu“ 007, već u obliku one četvrte koja je svoje filmske uspjehe bilježila u filmovima poput „Teen Agent“ i „Pretty Woman“.
I da…znam da to zvuči pomalo „veselo“ i da su se zlobnicima odjednom zbog te izjave na horizontu pojavile dugine boje. Ali neka. Jer činjenično stanje i dalje za mene stoji: Lotus Esprit S4 je još od svoje konceptne (odnosno X-180) faze postao jednim od najljepših automobila svih vremena i kao takav apsolutno predstavlja poster-materijal poput gore navedenih automobila.

…i upravo tu dolazimo do aktualne priče o Lotusu.
Naime, Lotus već neko vrijeme spama javnost s raznoraznim „teaserima“ za svoj najnoviji projekt. I usprkos nagađanjima koja su zbog logike nametnute od strane većine današnjih proizvođača sportskih automobila podrazumijevala SUV ove marke, Lotus je svima pokazao srednji prst i upravo predstavio novu nadu iz Hethela – moderan i tehnološki ultra-napredan hiper-automobil nazvan Evija. Super zar ne?!
Reciklirajući press-materijale, o ovom se novom Lotusu stvarno može pročitati sve i svašta – od tehnoloških postignuća koja graniče sa svijetom u kojem Blade Runneri i Replikanti vode svoje bitke, preko evokacija slavne povijesti i slovkanja značenja naziva „E-Vi-Ja“ (što u prijevodu znači „onaj koji živi“), pa sve do klasičnih marketinških floskula na kakve danas nitko u svijetu automobila nije imun. No u konačnici se radi o prvom Lotusovom hiper-automobilu, te istovremeno i o prvom Lotusovom modelu pogonjenom strujnim krugovima.
Da…dobro ste pročitali. Lotus Evija je hiper-automobil na baterije.

Službene najave u ovom momentu navode četiri elektro-motora snage od po 493 konja, odnosno jedan po kotaču. Pa kada se cijela priča zbroji, radi se o 1973 konjske snage koje Evija izvlači iz centralnog litij-ionskog akumulatora od 2,000 kilovata. Dakle, riječ je o mini-elektrani iz kojeg god kuta se na taj dio priče gleda. Doduše, Lotus u svemu tome nije sam, jer automobili s ovakvim količinama snage i struje već postoje među nama, ali Lotus se iz nekog razloga odlučio cijelu priču naglasiti na još koju potenciju, pa neka im u ovom momentu bude.
Što se performansi tiče, službeno je riječ o nekih 3 sekunde od 0-100 km/h, te o maksimalnoj brzini od „preko 300 kilometara na sat“. I to zapravo ne predstavlja neki pretjerano poseban set performansi, jer današnji sportski automobili zajedno sa svojim zločestim i fuj-motorima na fosilna goriva bez većih napora mogu parirati takvom setu ubrzanja i maksimalne brzine. Stoga baš i nije jasno po čemu bi Lotus Evija u cijeloj ovoj priči trebao biti baš toliko superioran i poseban, ali neka bude tako – barem do momenta kada ovaj automobil službeno ne izađe na tržište. A onda će se ionako vrlo lako i brzo vidjeti čija majka crnu vunu prede.

Osim snage i performansi, iz Lotusa kažu kako će Evija i u domeni napredne šasije biti jedan od lidera u EV svijetu. Službeni navodi potvrđuju kako se radi o prvom Lotusovom modelu svih vremena koji se odlikuje monocoque-šasijom iz jednog dijela, a u daljnjem tekstu stoji i kako bi Evija sa svim uključenim komponentama trebala bilježiti maksimalnu težinu od oko 1.680 kilograma. Samim time Lotusova tradicija lakoće čak i u sklopu ovih modernih i strujom-oplemenjenih vremena zapravo ostaje relativno netaknuta, a to je u svakom slučaju dobra vijest. Jer imati Lotus koji se ne vozi kao Lotus, bila bi tragedija.
Kako bi ultimativno ponašanje na cesti bilo moguće, Lotus se i u sferama aerodinamike itekako uhvatio posla. Jer dizajn nije samo lijep i čist, već i kompleksan, te prepun detalja s kojima se s one aero-strane osiguravaju superiorna vozna svojstva. Samim time su se uzduž i poprijeko karoserije našli raznorazni otvori, kanali i spojleri, a tzv. „Torque Vectoring“ sustav osigurava beskompromisno prianjanje automobila uz podlogu.
Paralelno s time, Lotus će u sklopu ovog novog modela ponuditi i ukupno pet različitih modova vožnje, a dotični bi trebali varirati od onog posvećenog očuvanju baterija (odnosno dometu), pa sve do onog koji je namijenjen tihom divljanju po stazi. Dakle, izgleda da su u Lotusu ovaj puta stvarno mislili na sve, te da je Evija jedan stvarno ozbiljan automobil u čije performanse, tehnološku superiornost i autonomiju nitko ne bi trebao sumnjati.

Iz Lotusa kažu kako će Evija praktički anulirati „anksioznost oko dometa“ (što je u međuvremenu postao službeni termin poput post-traumatskog stresa i tome sličnih medicinskih termina), jer sama baterija od punog do praznog stanja ovaj automobil može prebaciti preko 400 kilometara. A to u domeni hiper-automobila definitivno nije malo. Paralelno s time iz Lotusa navode i razvoj punjača od 800 kW, kao i punjenje od 0 do 80% baterije za nepunih 12 minuta – i to uspomoć punjača od 350 kW kakvi u današnje vrijeme (za razliku od ovih od 800 kW) stvarno postoje.
Dakle, ako cijelu priču stavimo u neke logične gabarite, tada bi Lotus Evija svakih 12 minuta mogao prelaziti preko 300 kilometara – i to brzinom od 300 kilometara na sat. Samim time bi prosječan vozač ovog automobila u Hrvata mogao za manje od sat vremena biti na moru, a to je već stvarno revolucionaran podatak.

Ergonomija i upotrebljivost „s one druge strane“ također su bili u fokusu za ovaj automobil (što je za Lotus zapravo čudno), ali sve je i dalje primarno u funkciji vožnje i uživanja u njoj. No u današnje je vrijeme nemoguće ignorirati trendove koji podrazumijevaju raznorazne stavke opreme i igračaka koji se pod obavezno moraju naći u sklopu jednog automobila – bio on na baterije ili ne. Stoga su se u Lotusu opako potrudili potpisati preko nekoliko ugovora i paralelno s time razviti sve i svašta, kako bi kupcima kompletan dojam oko vožnje za volanom ovog automobila ispao apsolutno ugodnim iskustvom. Uglavnom, izuzev laserskih svjetala (što je u ovom momentu apsolutan novitet), preko kroničnog nedostatka bilo kakvih retrovizora i kvaka s vanjske strane automobila, pa sve do multifunkcijskog volana s ekranom osjetljivim na dodir, Apple CarPlaya i Android Auto-sustava. Dakle, nema više tutkala, mirisa ribljeg ljepila i tigrove masti, jer Lotus u potpunosti prelazi u novi milenij i pod pravilima nove uprave s ovim modelom na tržište nastupa apsolutno ozbiljno. A kako i ne bi, kada je riječ o izuzetno maloj planiranoj seriji, tj. samo 130 primjeraka – i to po cijeni koja bi se navodno trebala kretati između 1,5 i 2 milijuna Eura po komadu. Dakle, reklo bi se u narodu „skupa neka struja“.
Iako je početak proizvodnje planiran tek u drugoj polovini 2020. godine, iz Lotusa već u ovom momentu potvrđuju postojanje liste na kojoj je moguće prednaručiti svoj primjerak ovog električnog čuda. No mislim da će narudžbe s naše strane ipak izostati, jer u krajnjoj liniji i dalje volimo miris benzina. A i što se poster-materijala tiče, Lotus Evija zasigurno nikada neće krasiti neki od zidova u našim domovima, jer usprkos performansama i prelijepom dizajnu, ipak je i dalje riječ o struju. A na struju se prema našoj knjizi vrednovanja i dalje samo kuha i grije.
