Audi Quattro – jedna itekako velika proslava
Sjećate se kada ste prvi puta čuli za Audi Quattro? Vjerojatno davno, tj. prije točno 6,000,000 primjeraka. Eto razloga za proslavu.
U današnje vrijeme imati automobil s pogonom na sva četiri kotača i nije nešto pretjerano posebno, s obzirom na činjenicu da tako pogonjene modele masa proizvođača ima u ponudi. No 1990. godine, kada je svijetu predstavljen prvi takav osobni automobil, stvari su izgledale pomalo drugačije i dotični je ispao itekako posebnim.
Naravno, pri tome podrazumijevam Audi Quattro, odnosno Ur-Quattro, kako ga neki znaju. To je bio automobil koji je za cilj imao biti najbrži neovisno o podlozi, a upravo to je i bio, jer pojaviti se u sklopu globalnog Rally-cirkusa i doslovce uništiti konkurenciju praktički pri samoj premijeri može se opisati samo kao veliki uspjeh.
Doduše, ideja oko ovakvog automobila za mase rodila se pune tri godine ranije, kada je jedan od glavnih šefova za razvoj šasija u Audiju, gospodin Jörg Bensinger na Volkswagenovom terencu Iltis primijetio da je dotični jednostavno upotrebljiviji od bilo kojeg terenskog automobila do tada.
Kroz sva moguća i nemoguća testiranja se VW Iltis jednostavno ponašao uvjerljivije i bolje od konkurenata, i to neovisno o podlozi na kojoj se našao, pa iako ovaj VW-ov terenac nikad nije dosegao kultni status, svejedno je sasvim slučajno otpočeo jednu sasvim novu eru za V.A.G. koncern, tj. marku Audikoja je jedan njegov itekako važan dio.
Naravno, zdrava je logika nalagala da se s eksperimentiranjem po pitanju pogona na sva četiri kotača nastavi, a Rally se činio kao savršeno bojno polje, pa je krajem iste 1977. godine otpočeo razvoj serijskog osobnog automobila u obliku Coupé-varijacije na temu Audija 80.
Dotični model potpisuju spomenuti gospodin Bensinger, tadašnji direktor razvoja modela, gospodin Walter Treser, te Martin Smith koji je zaslužan za dizajn samog modela zajedno s onim fenomenalnim proširenjima blatobrana, a uz „quattropermanent“ sustav pogona na sva četiri kotača (po čemu je model i dobio naziv), dotični posjeduje još jedno iznenađenje koje je smješteno pod poklopac motora.
Naime, u tim vremenima praksa koja je podrazumijevala automobile čije je disanje potpomognuto Turbo-punjačem još uvijek nije bila u punom jeku, no Audi Quattro je uz revolucionaran pogon i po pitanju motora bio bez presedana, pa je ispod „haube“ kucalo 2,1-litarsko Turbo-srce s pet cilindara, deset ventila i dvjesto konjskih snaga. Samim time je Audi Quattro bio sposoban za 7,1 sekundu od stanja savršene statike do stotinu kilometara na sat, te je bez većih naprezanja postizao maksimalnu brzinu od 220 km/h. Reklo bi se da to i nije nešto pretjerano posebno, no za razliku od konkurencije tog vremena, Audi Quattro je na isti način ubrzavao neovisno o podlozi na kojoj se nalazio, a to je već nešto itekako posebno.
Naravno, tijekom godina koje su uslijedile Audije uz pomoć Quattro-pogona pobjeđivao na Rally-natjecanjima diljem svijeta, te od 1980. godine, kada je po prvi puta viđen na Janner Rallyju u Austriji, do 1985. godine, kada je za slavnu „Grupu B“ otpočeo lagani i siguran početak kraja, dotična tvrtka u kombinaciji s pet evolucija modela ostvarila je ukupno 23 pobjede i dva konstruktorska naslova.
Samim time ne treba ni pokušati posebno naglasiti kako je to zapravo bila najbolja moguća reklama za ovaj model i ujedno jedan jako dobar početak trenda koji je za Audiaktualan i dan-danas.
Dakle od 1980. godine, kada je Audi Ur-Quattro po prvi puta na salonu automobila u Ženevi predstavljen svijetu, pa sve do danas, kada je skoro svaki Audijevmodel moguće kupiti s Quattro-pogonom, prodano je ukupno šest milijuna primjeraka raznoraznih modela.
Da, dobro ste pročitali – brojka je doista 6,000,000 i kako god da se ista pročita, to je jedan od onih rekorda koji nikada neće biti pregažen, ma koliko se određeni proizvođači automobila trudili.
Posljednji u nizu, tj. automobil koji na sebi nosi ovu brojku konkretno je model SQ5 s manje-više standardnim paketom opreme, te polakiran u Monsoon-Grey sivu boju. Dakle reklo bi se da dotični automobil ne predstavlja ama baš ništa posebno.
No u smislu ovog rekorda nije ni bilo u planu ponuditi neku posebnu verziju nekog modela, već se dotični Audi SQ5 jednostavno našao na traci kada je dotična brojka postala aktualna, pa je samim time zaslužio kratko snimanje nekolicine grupnih fotografija.
Dotične su fotografije iskorištene za zahvalu svima onima koji su svojom kupnjom podržali danas preko trideset godina staru legendu, a s moje strane ne znam što bih drugo poželio, nego još trideset godina postojanja fascinacije zvane Quattro.
Sretno Audi.