Volvo s grbom: Kultni PV444 proslavio je 75. rođendan
8. veljače 1947. započela je nova era u skandinavskoj automobilskoj industriji: isporukom dva Volva PV444 kupcima u Borasu i Alingsasu u blizini Gothenburga, švedska marka proslavila je početak serijske proizvodnje svog prvog volumenskog modela.
Vozilo s dvoja vrata prvi put je prikazano 1. rujna 1944. u Royal Tennis Hallu u Stockholmu, gdje je Grupa Volvo izložila proizvode u rasponu od spremnika i strojeva za bušenje rupa do svoja dva nova automobila. Veći je bio PV60 s četiri vrata i karoserijom na šasiji, a manji zapravo prototip budućeg kompaktnog automobila PV444.
Drugi svjetski rat još je bio u punom zamahu, a najveća švedska industrijska tvrtka, koja je bila domaćin ovog događaja, imala je ideju da tada 18-godišnji Volvo pokaže raspon svojih mogućnosti i čemu se svi mogu radovati kada se ponovno uspostavi mir.
U Volvovom časopisu za kupce, Ratten, zvali su ih “Volvovi golubovi mira”. PV60 je bio predratni dizajn koji je trebao imati premijeru 1940. godine, ali kad je izbio Drugi svjetski rat planovi su zamrznuti jer je Volvo praktički obustavio proizvodnju civilnih automobila. Velika zvijezda na izložbi u Kraljevskoj teniskoj dvorani bio je, bez sumnje, “mali Volvo”, PV444.
Posjetitelji su stajali na nekoliko razina kako bi bacili pogled na automobil, iako je ono što su vidjeli bio prototip koji se nije mogao ni maknuti s mjesta. Kada je PV444 predstavljen u rujnu 1944., rad na razvoju modela uobičajeno je trajao nekoliko godina.
Čak oko 40 dizajnera je radilo na PV444. Oni su, nakon odabira “onog pravog” među nizom crteža, napravili drvenu maketu u punoj veličini, obojanu u crno, sa srebrnom bojom koja je označavala gdje su trebali biti prozori. Dovršen je u ožujku 1944. i pokazan osnivačima Volva Assaru Gabrielssonu i Gustafu Larsonu.
Nakon što su ga kratko pogledali, donijeli su povijesnu odluku – automobil će ići u proizvodnju. Tijekom izložbe i kratko nakon toga potpisano je 2300 kupoprodajnih ugovora za PV444. Ali proći će neko vrijeme prije nego što se prvi automobil budu mogli isporučiti.
Jer, u godinama koje su uslijedile, prototipovi automobila su prvo bili podvrgnuti teškim testiranjima Tek je 3. veljače 1947. prvi automobil sišao s trake, a proizvodnja se ozbiljno zahuktala u sljedećem mjesecu. PV444 nije bio samo prvi manji automobil koji je napravio Volvo. Bio je to ujedno i njihov prvi model sa samonosivom karoserijom.
Motor s četiri cilindra B4B bio je potpuno novog dizajna i bio je prvi u nekom Volvo osobnom automobilu s ventilima iznad glave. Obujam mu je bio 1,4 litre, razvijao je 40 KS i trošio samo 6,7 l. Čitava prva serija, A model, obojena je u crno celuloznom bojom, sa svijetlozelenim metalnim dijelovima interijera.
U svom 11-godišnjem životnom vijeku, koji je trajao do modelne godine 1958, PV444 će biti podvrgnut manjim, ali važnim stilskim i mehaničkim promjenama. Fizičke izmjene uključivale su veće, jednodijelno stražnje staklo i novi oblik rešetke motora, odbojnika i pokazivača smjera, dok je motor B4B zamijenjen s B14A sa 70 KS, te B16A sa 66 KS.
Kako bi ostao i dalje prisutan na tržištu vozila za posebne namjene, Volvo je razvio verziju sa šasijom PV445, koja je postala temelj za popularni karavan Duett i rijetko viđene sportske modele poput kabrioleta Valbo iz ranih 1950-ih.
Kada su predstavljeni PV60 i PV444 Volvov izvoz je bio skroman. Časopis Ratten je rekao da će automobili: “usrećiti javnost ovdje u Švedskoj, pa čak i donekle u inozemstvu nakon ponovnog uspostavljanja mira”. Ali upravo je s manjim automobilom Volvo uspostavio svoje povijesno najvažnije izvozno tržište: SAD.
Dana 15. kolovoza 1955., prva probna isporuka PV444 stigla je u Los Angeles. Svega godinu nakon toga, Volvo se već probio na drugo mjesto među uvoznim markama u Kaliforniji.
Prvobitno je bila planirana produkcija od 8.000 vozila PV444, što je bio prilično hrabar cilj s obzirom na to da Volvo nikada ranije nije proizveo više od 2.000 automobila. No, “mali Volvo” je pogodio u žicu kupaca. Do 1958 ih je proizvedeno gotovo 200.000!
Ako se uračuna i modernizirani PV544, koji se proizvodio do listopada 1965., ukupna brojka iznosi točno 440.000 proizvedenih. Od toga je 280.000 prodano u Švedskoj, dok ih je 160.000 izvezeno.