Je li ovo savršena 911-ica?
Ako se iz sedamdesetih godina i originalnog dizajna ovog legendarnog automobila prebacimo u devedesete, onda bi odgovor definitivno bio jedno veliko „DA“.
Porsche 911 – legendaran automobil isto toliko legendarnog dizajna i jedan od najtvrdoglavijih strojeva svih vremena. Automobil koji još od šezdesetih godina prošlog stoljeća opisuje tek nekoliko pojmova: lijenost, tradicija i performanse.
Time je usprkos konstantnom moderniziranju i restiliziranju ideje iz šezdesetih Porsche 911 apsolutno zaslužio status ikone kakav u današnje vrijeme uživa.
Realno gledano, svaka generacija auto-entuzijasta ima svoju omiljenu generaciju 911-ice, pa tako ni sa mnom nije ništa drugačiji slučaj. Doduše, ako bih se suočio s pitanjem koje glasi „koji je najimpozantniji 911 svih vremena?“, odgovor bi bio „Widow maker“, odnosno 930 Turbo – i to onaj s 3,3 litre zapremine.
No kada bi se pitanje promijenilo u „koji bi najradije imao u svom vlasništvu“, odgovor bi također bio nešto drugačiji, jer bi legendarnog „turbaka“ iz sedamdesetih istog momenta zamijenio posljednji zrakom hlađeni 911. Odnosno onaj generacije 993. Točka.
Novi red.
Generacija 993 u bogatom i dugom opusu 911-ice za mnoge predstavlja nešto stvarno posebno. I to je tako s razlogom. S jedne strane i dalje nalikuje na „bubu“ te prkosi gravitaciji i raznoraznim drugim silama s tvrdoglavo smještenim motorom u kvartu koji naseljava i stražnja (pogonska) osovina.
Ali ekipa iz Porschea sve je skupa u sklopu te legendarne generacije legendarnog modela odradila na najbolji mogući način.
Stoga nimalo ne čudi da upravo ovoj generaciji modela danas najviše rastu cijene.
Najjača je verzija ove generacije djeda iz Zuffenhausena bila uobličena u GT2. Odnosno u automobil koji se izuzev s ovećim brojem „pop-nitni“ na bokovima mogao pohvaliti i s brutalnim 450 konja jakim motorom smještenim „na krivom mjestu“.
Uz tu danas zapravo sve samo ne impozantnu brojku konja treba spomenuti i ukupnu masu automobila, koja je iznosila nekih 1,295 kilograma te uz koju je ovaj 911 na cesti i na stazi stvarno ispao respektabilnom silom.
Naravno da je serija ove varijacije na temu 911-ice bila iznimno limitirana te je na tržište između 1993. i 1998. godine izašlo tek nekoliko stotina primjeraka.
Zato nikoga ne treba pretjerano čuditi da preživjeli primjerci na aukcijama u današnje vrijeme svojim vlasnicima zarađuju milijune dolara.
Kada je 993 otišao u povijest, zamijenio ga je 996. Bio je to ružnjikavi 911 s kojim su se dizajneri (pomalo krivo) poigrali i dizajnom ga još više približili „bubi“. Ali na poprilično krivi način.
Ova je generacija modela od strane mnogih auto-entuzijasta dočekana „na nož“ te je u današnje vrijeme riječ o najslabije cijenjenoj 911-ici.
Verzija GT3 barem je malčice popravila imidž za 996. Ali ne baš previše. I zato je Porsche priznao poraz i od iduće generacije do danas više nije bilo eksperimenata s prednjim farovima nalik pečenom jajetu “na oko”.
No jeste li se ikada zapitali kako bi izgledala kombinacija najboljih sastojaka 993-ke i 996-ice?
Naravno da jeste.
No niste jedini. Jer su to pitanje sami sebi postavili i ljudi iz tvrtke GuntherWerks (inače podružnice Vorsteinera), pa je prije nekoliko godina na SEMA showu u Las Vegasu predstavljen jedan doista poseban Porsche 911.
Ukratko govoreći, radi se o spajanju ponajboljih atributa s kojima su se na tržištu pojavile generacije 993 i 996. Pa iako skeptici i „hejteri“ zamjeraju ukupnu snagu od „tek“ 431 konjskih snaga, 400R (kako je projekt nazvan) uz tu „bijednu“ količinu konja raspolaže i s ukupnim omjerom snage i težine u obliku 352 konja na jednu tonu. I to ga čini poprilično nenormalnijim automobilom, nego što je to slučaj s nekom tvorničkom verzijom današnje (tj. aktualne) generacije 911-ice.
Dakle, GuntherWerks ekipa iz Orange Countyja odradila je vrhunski posao.
Prema navodima od ovog popriličnog društvanca, za svaki od primjeraka ovog automobila potrebno je nekih šest do devet mjeseci varenja, zatezanja matica i vijaka.
Zatim je potrebno još nekoliko stotina sati krojenja, lakiranja i sličnih zahvata uslijed kojih automobili u pravilu i nastaju.
Naravno da trajanje sklapanja svakog pojedinog primjerka mogu nadgledati i kupci te tijekom razrade i sastavljanja personalizirati oveći broj komponenata od kojih se njihov 400R sastoji. Stoga nikoga ne treba čuditi ultra-limitirana serija od tek 25 primjeraka koje su dečki i cure iz GuntherWerksa planirali proizvesti.
I da… Neki će reći da je Singer Vehicle Design i dalje u stanju proizvesti ljepše i brže automobile. Nekima će ovaj 993 ispasti svojevrsnim svetogrđem. A neki ionako ne vole Porsche 911, pa će im biti svejedno.
Ali kojoj god skupini pripadali, ne treba se zavaravati oko ovog automobila, jer je riječ o nečem doista odlično osmišljenom i apsolutno posebnom.
Uostalom, već se na fotografijama vidi o kakvom se automobilu radi. Ali za svaki slučaj u privitku ovog teksta postoji i video-zapis, pa se barem kroz ekrane možete uvjeriti da Vorsteiner zajedno sa svojom podružnicom itekako zna što i kako radi.
Kako je riječ kod mnogih uradaka ovakve vrste, naravno da se GuntherWerksova 911-ica ima itekako čime pohvaliti. I to neovisno radi li se o upotrebi na cesti ili na stazi. Performanse na papiru možda zvuče neuvjerljivo, ali u praksi s obzirom na kilažu i usmjerenost ovog automobila definitivno pričaju drugačiju priču.
Uostalom, takva je i bila inicijalna ideja.
Uza sve to su tu i brojne nagrade koje 400R osvajao po sajmovima u Americi, od kojih je njih većina stigla od strane medija koji su ovom automobilu uživo svjedočili.
Bilo kako bilo, ovo je 993 koji kombinira ono najbolje što je 996 bio u stanju ponuditi. I koliko god možda ta rečenica zvučala čudno, time se radi o jednoj od ponajboljih kombinacija nekih starih i nekih novih vremena.
Pa ako već ni zbog čega drugog, onda je zato ovaj automobil već u teoriji vrijedan obožavanja.
Slažete li se?