Top 8: Automobili koji će vas (pre)odgojiti
Da… Dugo nismo sastavljali neku top-listu. Pa kad je već tako, onda smo htjeli smisliti nešto zanimljivo i posebno. I smanjiti doživljaj na „samo“ osam kandidata.
Stoga u nastavku slijedi nekolicina automobila koji će vas (pre)odgojiti. Odnosno usmjeriti prema tom fascinantnom svijetu na četiri kotača.
Naravno, ako se to već nije dogodilo.
To je to od uvoda. Nema dalje.
Idemo odmah na listu.
BMW M5 (E39)
Zašto baš taj?
Recimo to ovako… Ovo je automobil za sve one koji s jedne strane žele osjetiti G-sile za volanom, ali s druge strane isto tako žele to iskustvo podijeliti i s ostatkom obitelji.
Performanse uz 400 konja i 8 cilindara nije teško izdvojiti na posebno mjesto u našim srcima i želucima. Isto vrijedi i za vozna svojstva. A uza sve to luksuz i sve što u njega dolazi u ovom automobilu nije slučajnost. Stoga vrijedi reći kako od tog trenutka do danas na svijetu postoji hrpetina brzih limuzina. Neke imaju veće motore, više konja i nazivno jači status. Ali niti jedna se ne može mjeriti s divljom senzacijom ove generacije M5-ice.
Po čemu je poseban?
Usprkos zamjetnoj kilaži i (za današnje pojmove samo) 400 konja, BMW M5 E39 nikada na cesti ne djeluje teško. Ni u kojem trenutku nije trom i ne treba ga se nagovarati na bilo što vezano uz brzinu, ubrzanje i nenormalno dobro držanje ceste čak i kada smo u modu totalnog pretjerivanja.
Eto zato.
Što očekivati od iskustva?
Očekujte razmještanje organa na najbolji mogući način. Očekujte klasične BMW-ove atribute. Očekujte bezvremenski dizajn. Očekujte zvukove kakve danas niti puno skuplji, razvikaniji i nazivno usmjereniji automobili ne nude. A onda očekujte i jako skupo motorno ulje, jer u protivnom jako brzo imate rupu bez dna na kotačima.
Dodge Viper (SR I)
Zašto baš taj?
Prvo je poglavlje uvijek najbolje poglavlje, dok su nastavci samo eksploatacija tih prvih dojmova. To dokazuje ovaj „First Blood“ među Viperima koji su donedavno stizali na tržište i oko toga nema pogovora. Jer ovaj „automobil napravljen oko svog motora“ (kako je to po izlasku ovog čudovišta na tržište zauvijek opisao g. Brock Yates) u svojoj srži nije normalan. Ni najmanje. Dapače, riječ je o jednom od sociološki najnekorektnijih automobila svih vremena. Automobilu koji u modernim vremenima nije imao servo na volanu, niti ABS, niti bilo kakav sustav pomoći i sigurnosti. Nije imao kvake na vratima, a niti električne podizače bočnih prozora. I to samo zato što nije imao bočne prozore.
Uglavnom, ako je gore spomenuti „First Blood“ najbolji „Rambo“, onda je prvi Dodge Viper najbolji Viper. Točka.
Po čemu je poseban?
S obzirom na apsolutno ruralan pristup vožnji i svemu vezanom uz nju, može se reći da u toj sirovosti i leži najveća posebnost ovog automobila. A vrijedi dodati i kako Viper prve generacije definitivno nije automobil za svakoga. Barem ne svakoga tko želi preživjeti i voziti se još jedan dan.
Što očekivati od iskustva?
Strah. Pravi strah koji u kosti ulazi već na prvi pogled, a onda okretom ključa u bravi paljenja i urlanjem ispušnih cijevi na kojima sjedite postaje sve jači i jači iz kilometra u kilometar. Ovo je horror-film na kotačima. I to ne razvodnjeni kakvi se snimaju danas. Ovo je „Exorcist“ i „Hellraiser“ u jednom automobilu i kao takav je Viper jednostavno zakon.
Mazda MX-5 (NB)
Zašto baš taj?
Prva je Miata (NA) ispala automobilom koji je s jedne strane oživio Roadstere, dok je s one druge ljudima donio relativno jeftin i apsolutno sposoban sportski automobil za svaki dan. A druga je generacija Miate (NB) ljestvicu podigla još više i postala sve što vlasnik jednog zabavnog automobila može poželjeti.
U pristupu je zapravo jednostavna, ali se ispod sve te jednostavnosti i simpatičnosti skriva jako puno posla i pomno odabiranih ideja. Zato je ovaj automobil nevezano uz zapreminu motora uvijek moguće voziti dinamično. Čak bismo rekli i brzo. Ali na tome nije naglasak.
Miata predstavlja jedan od onih automobila koji svojom pojavom tope srca, dok svojim voznim svojstvima razvlače osmijeh kakav je moguće skinuti tek kirurškim putem. Za volanom ovog malenog Roadstera moguće je uživati do samog ruba i nazad. A s time se jako malo automobila može pohvaliti.
Eto zato.
Po čemu je poseban?
Primarno po neutralnom i pomno izbalansiranom karakteru. Zatim po voznim svojstvima i jednostavnosti vlastitog postojanja.
A na kraju i ukupnim zbrojem svih tih detalja i generalnom senzacijom puke sreće koja iz svega toga proizlazi.
Što očekivati od iskustva?
Očekujte savršenu upravljivost i neutralnost u svakom pogledu. Samo nemojte očekivati milijardu konja i divlji karakter automobila kakav ionako služi tek za pokazivanje imovinskog statusa i nadoknadu centimetara za ono u gaćama (kod muškaraca). I nemojte ništa „tjunirati“. Ostavite ovaj automobil u svom tvorničkom stanju, jer je upravo takav najbolji.
Peugeot 205 GTI (1.9)
Zašto baš taj?
Zaboravite brojke koje čitate u brošurama i online-konfiguratorima. Jer te brojke u stvarnom svijetu zapravo znače jako malo. Milijun konja i tri milijarde „njutna“ su u pravilu rezervirane za one kojima je važnije prezentirati atribute svog automobila ekipi na kavi, nego u vožnji. I ovaj se vremešni maleni Francuz u to ne uklapa baš pretjerano. Jer samo 120 konja (odnosno 130 bez katalizatora) i tek nešto manje od 170 Nm maksimalnog okretnog momenta (buraz) i za ono vrijeme nisu bile pretjerano velike brojke.
Ali usprkos tim papirnatim vrijednostima ovaj mali Peugeot predstavlja respektabilnu silu na cesti. I vozi se praktički kao niti jedan drugi automobil na planeti. Odnosno u prijevodu, ako se na cesti npr. nađete iza BMW-a M3 ili Porschea 911, u zavojima ćete bez puno problema (ali uz ogromna muda) moći pratiti oba automobila.
A to definitivno nije mala stvar.
Po čemu je poseban?
Prvenstveno po dopadljivoj karoseriji koja uz potpis legendarnog studija Pininfarina tek u detaljima otkriva sportski karakter ovog automobila. Zatim po motoru koji je usprkos preko nekoliko ventila manje od konkurencije u stanju toj istoj konkurenciji dahtati za vratom i preteći je na prvom zavoju. A onda i zbog divljaštva koje ulazi u popis osnovne opreme za ovaj automobil.
Uostalom, pokušajte mijenjati brzine bez da mjenjački sklop zajedno s ostatkom automobila ne proizvede udarac. Izvedivo je, ali i jako teško.
Što očekivati od iskustva?
Za početak sjedenje jako blizu ceste. Zatim i bildanje ruku, jer Peugeot 205 GTI nema servo na volanu. A onda u vožnji očekujte nagle promjene smjera, bježanje guzice čim malčice popusti koncentracija i dizanje (barem) jednog kotača u zrak tijekom naglog ulaženja u zavoje.
Dakle, očekujte raj na zemlji za čovjeka koji za volanom želi imati apsolutnu kontrolu i koncentraciju na jurnjavu. Ni manje ni više od toga.
Porsche 911 (993)
Zašto baš taj?
Ako već ni zbog čega drugog, onda zato što je riječ o posljednjem zrakom hlađenom „Elferu“ i tradiciji koja gašenjem ove generacije modela odlazi u ropotarnicu povijesti.
Ovo je Porsche 911 koji kao posljednji krik te tradicije donosi najupotrebljiviju zrakom hlađenu 911-icu. A prema mnogima i najbolju. I takav status od strane mnogih auto-entuzijasta ovaj Porsche definitivno zaslužuje.
Čak i „najobičnija“ Carrera na cesti predstavlja pravi vozački automobil, dok one naturpijane tvorničke verzije to već ionako zanimljivo vozačko iskustvo podižu „na jedanaest“ i sve zajedno pretvaraju u nenormalnu količinu guštanja za volanom. Porsche 911 ove generacije nije samo automobil, već predstavlja svojevrstan potpis jednog završenog vremena koje se više nikada neće ponoviti. I još uz to očarava svojim vozačkim sposobnostima modernog automobila s tradicionalističkim pristupom dotjeranim do apsolutnog savršenstva.
Po čemu je poseban?
Za početak po tome što nastavlja tradiciju na ispravan način. I to u vrijeme kada su mnogi odlučili odlijepiti se od tradicije i proizvoditi sve i svašta.
Isto tako po svom ultra-prepoznatljivom dizajnu i svim onim divnim detaljima koji su posloženi naopako kada bismo krenuli uspoređivati s drugim automobilima. No u posljednje vrijeme je ovaj 911 najposebniji po krugu zaljubljenika u njega. I prema cijenama koje za pojedine primjerke u današnje vrijeme sežu nebu pod oblake.
Što očekivati od iskustva?
Ukratko govoreći, od 993-ke je moguće očekivati sve što je Porsche do tog trenutka znao napraviti, ne bi li revolucionarizirao (u to vrijeme) 30 godina staru ideju i od nje napravio moderan automobil. I to jedan od onih koji mnoge fasciniraju i dan-danas.
Alfa Romeo GT 1600 Junior (Tipo 115)
Zašto baš taj?
Ako već moramo postaviti to pitanje, onda za početak vrijedi reći kako se radi o jednom od najsposobnijih „malih“ automobila svih vremena. Sa svojih je 930 kilograma „Juniorka“ u svom baznom obliku išla kao Sotona. A s 0,3 litre zapremine viška je ovaj automobil predstavljao pune ruke posla za mnoge koji su sjeli za volan i pokušali ga kontrolirati pri većim brzinama. Usprkos tome „Juniorku“ ne možemo nazivati brzim automobilom. Barem ne prema današnjim standardima. Ali je možemo bez ikakvih problema prozvati jednom od najluđih Alfi koje su ikada sišle s pokretne trake u Milanu.
Alfa Romeo je u tim vremenima ponosa i slave s ovim automobilom zacementirala svoju titulu sportske marke. I da kojim slučajem nisu uslijedile osamdesete i devedesete (odnosno Fiatova era), ovo je jedan od modela zbog kojih bi Alfa Romeo u današnje vrijeme daleko nadilazio konkurente poput BMW-a i Mercedes-Benza. Jer u ono vrijeme niti jedan od tog njemačkog dvojca nije bio u stanju proizvesti automobil poput „Juniorke“. I to nije pretpostavka ili sektaška misao, već je činjenično stanje.
Po čemu je poseban?
Primarno po tome što za jedan „običan“ cestovni automobil savršeno opisuje sve ono čime je Alfa Romeo kao proizvođač automobila desetljećima prije fascinirao mase. Poseban je i po voznim svojstvima i karakteru koji je sezao od „vozi me nježno“ do „ubit ću te na prvom zavoju“. Ali u današnje vrijeme ovaj Alfin model stoji kao jedan od najposebnijih cestovnih automobila s kojima se uz tek male preinake vlasnik mogao uputiti na stazu i tamo decimirati konkurenciju.
Što očekivati od iskustva?
Očekujte dijametralno suprotan karakter u usporedbi s bilo kojim klasičnim automobilom iz sedamdesetih koji se prodavao za cestovnu upotrebu. Zatim očekujte uglađenost, ali ne pretjeranu. A onda za kraj očekujte da će vas ova Alfa natjerati da zavolite vožnju kao nikada do sada. Samo uz to očekujte i izdašnu svotu novaca koju je potrebno izdvojiti da biste je kupili. I to ako je uopće nađete u prodaji.
Dodge Charger R/T (B-Body)
Zašto baš taj?
Vjerovali ili ne, ovaj automobil na ovoj listi nije odabran samo zbog statusa filmske i televizijske zvijezde, već i zbog nekih drugih atributa. Dodge je 1968. godine u obliku Chargera generacije broj dva u salone poslao najelegantniji oblik megalomanije koji je svijet automobila ikada imao prilike ugostiti. Dobrim dijelom je tom (danas) stelarnom statusu pripomogao „Magnum“ pod haubom. Odnosno ogroman 7,2 litreni V8 motor koji je tih godina prema stražnji kotačima slao čitavih 375 konjskih snaga.
Zbog tog opakog motora u kombinaciji s kojim je kupcima dolazio „europeizirani“ dizajn s klasičnim američkim elementima, Charger je instantno izdvojen od braće i sestara poput Coroneta, Darta i ostalih „Muscle Car“ modela iz tog vremena. A onda je u filmu „Bullitt“ slava i vječna poželjnost ovog automobila zacementirana zbog samo jedne filmske potjere. Uglavnom, od tog vremena do danas slava i faktor poželjnosti za Charger samo raste. I to je zapravo sasvim logično, jer upravo Dodge Charger za mnoge predstavlja ultimativni „Muscle Car“ automobil svih vremena.
Po čemu je poseban?
Birajte… Dizajn i prisutnost na cesti. Status filmske i televizijske zvijezde. Ogroman motor s 375 konja. Megalomanija s kojom Charger fascinira iz svakog kuta i u svakom pogledu…
I sve je to „na tapeti“ čak i prije nego okrećete neugledan ključ u bravi paljenja i po prvi puta doživljavate zvuk od kojeg se ledi krv u žilama i koji zorno pokazuje sirovu poantu američkog V8 motora.
Što očekivati od iskustva?
Očekujte da vas na cesti gledaju sa strahopoštovanjem i divljenjem. Jer Charger (pogotovo u današnje vrijeme) ne vozi bilo tko.
Zatim očekujte da će zbog poprilično pretjeranih gabarita ovog automobila vožnja unutar prometne trake predstavljati avanturu s dodatkom paranoje. A onda očekujte i da nećete imati gdje parkirati, jer ovaj automobil ne stane u gabarite prosječnog parkirnog mjesta. I za kraj očekujte da će ubrzo nakon prvog iskustva za volanom ovog automobila crne kožne rukavice postati omiljeni modni detalj na vama. Drugačije jednostavno ne ide.
Land Rover (Series III)
Zašto baš taj?
Ukratko, zato što čišći primjer pravog terenskog automobila na svijetu jednostavno ne postoji. I najvjerojatnije nikada neće niti postojati.
Iako na svijetu postoje terenski automobili poput Mercedesove G-klase i Lade Nive, to bi bile dvije totalne krajnosti između kojih se Land Rover nalazi u sredini. Jer ako Mercedes-Benz G-klase neki mogu doživjeti kao SUV-model, a Ladu Nivu kao rusku ideju konkurenta za G-klasu, onda je jasno kako niti jedan od ta dva automobila nema čistu priču. A Land Rover je itekako ima.
Ovaj automobil nije jeftin kao Lada. Ali nije ni skup kao Mercedes. Ima više opreme od Lade, ali ni približno kao što je ima Mercedes. A samim izgledom i namjenom se upravo Land Rover ističe kao najsposobniji terenski automobil svih vremena, dok Lada i Mercedes stoje blizu, ali još uvijek relativno daleko od takvog opisa i statusa.
Uglavnom, ako ste ikada poželjeli doživjeti kako jedan pravi terenski automobil funkcionira na terenu, bolje od ovog automobila ne možete ni zamisliti.
Po čemu je poseban?
Ukratko, po mnogočemu. Od revolucionarne povijesti koja seže još tamo negdje u vrijeme nakon 2. Svjetskog rata, preko sve sile izvedenica i varijacija na temu, pa sve do apsolutne sposobnosti na terenu i neovisno o podlozi na kojoj se nalazite. Tome u svakom slučaju treba dodati i pokoju „manu“ poput apsolutno ruralnog pristupa svemu što možete dotaknuti i osjetiti. A ne treba zaboraviti niti evoluciju ovog automobila zbog koje je s vremenom napravljeno milijun kompromisa ne bi li „obični“ ljudi svratili u salone po neki od primjeraka. No upravo zato je Series III i naveden. Jer u kompletnom portfelju za ovaj automobil (a i puno šire) praktički da i ne postoji sposobniji i robusniji terenac od ovoga. Mnogi su bili blizu, a neki su u pojedinim dijelovima prestigli Land Rover. Ali kao kompletan automobil (odnosno terenac) Series III i dalje predstavlja velesilu. Pogotovo u usporedbi s konkurencijom.
Što očekivati od iskustva?
Izuzetne off-road sposobnosti i sve samo ne izuzetne on-road sposobnosti. Ali ako već ništa drugo, barem vam nitko nikada neće moći reći da ste kupili SUV. A to je već samo po sebi velika stvar.
Eto… Ova je top-lista s ovim terencem službeno završila.
A vi nam cijenjeni čitatelji slobodno u sklopu komentara na Facebooku ponudite neki od automobila koji vas je (pre)odgojio i samu vožnju vam učinio kudikamo posebnijom nego ikada do tada.
U međuvremenu zahvaljujem na pažnji i do čitanja.