Top 10 budućih modernih klasika – 1. dio
Naslov zapravo sve govori sam po sebi. Jer ovo je top-lista 10 kandidata uobličenih u 10 budućih modernih klasika.
Prema našem mišljenju, naravno.
Iako složenica “moderni klasik” u pravilu zvuči čudno poput npr. “prastare bebe” ili pak “nevine prostitutke”, u današnje se vrijeme često koristi kod opisivanja svega i svačega.
Ukratko, radi se o kombinaciji nečeg što je nastalo u nekom modernijem vremenskom periodu, ali je svojom pojavom ispalo nešto posebno. Pa iako to u biti i nije službena definicija, reklo bi se da u svijetu automobila kao takva ima svoju primjenu – pogotovo kada zavirite na listu i vidite o kakvim se automobilima konkretno radi.
Stoga se u ovom trenutku ne bih ponašao poput prosječnog saborskog zastupnika i na duge staze pisao gluposti, već bih radije izbjegao pretjerivanje s uvodnim riječima i posvetio se ovoj top-listi i desetorici veličanstvenih čija bi se cijena uskoro mogla popeti u nebo…
10. Subaru Impreza WRX STi Spec-C Type RA-R (GD)
Ovo je automobil koji je od početka svog postojanja osmišljen kao nešto posebno i proizveden je u ograničenim količinama za japansko tržište.
Impreza Spec. C RA-R praktički predstavlja trkaći automobil prerušen u (još jednu) cestovnu verziju ovog modela. Poput mnogih “sličnih” automobila unutar klase i ova Impreza raspolaže s dorađenom varijacijom na temu dvolitrenog Turbo-motora. Raspolaže s nešto konja viška u odnosu na “običnije” verzije te s par boja i nešto drugačijim popisom opreme.
No za razliku od mnogih “specijalnih” verzija pojedinih modela, na ovoj se verziji Impreze poradilo na praktički svakom vijku.
Brža je, oštrija i još luđa nego ijedna verzija Impreze do tada, a uza sve skupa još i stoji spremna ispoštovati zahtjeve spec. C. homologacije.
Šteta je jedino utoliko što se Impreza Spec. C. Type RA-R nije nudila kupcima izvan zemlje izlazećeg sunca, ali u tome možda i jest dio ukupne čari ovog automobila.
…i ne… Nismo zaboravili na Imprezu 22b, ali za razliku od ove verzije tog Subaruovog modela, 22b je već ušla u legendu kao jedan od najpoželjnijih japanskih sportskih automobila svih vremena. Stoga si nekako mislim da bi i ova iteracija Impreze mogla doživjeti isti status.
09. Chevrolet Corvette Z06 (C5) Commemorative Edition
Iako je Corvette Z06 u sklopu svoje pete generacije i dalje jedan od onih “Amera” stvaranih po stoljetnoj recepturi koja podrazumijeva nevozljivost, u Chevroletu su se oko ove edicije itekako potrudili.
“Commemorative Edition” pete generacije Corvette Z06 predstavlja posljednji trzaj ovog za mnoge itekako posebnog automobila. Pa iako mnogima izvana ovaj automobil izgleda poput još jedne Corvette, posebnosti za ovaj automobil itekako postoje, samo su dobrim dijelom skrivene.
I to je sasvim u redu.
Izuzev 375 konja, pogona na stražnje kotače i svih ostalih do tada već poznatih stavki, ova je Corvette polakirana u jednu-jedinu (Le Mans blue) plavu boju i na sebi ima unikatne ukrase u obliku naljepnica.
Samim time je Commemorative Edition Corvette prepoznatljiv automobil iz svakog kuta i već na prvi pogled.
No izuzev izgleda i opreme poradilo se i na detaljima oko šasije i ovjesa, pa samim time i na performansama. Za izgradnju pojedinih dijelova na ovoj Corvette korišten je karbon, pa je automobil samim time dosta lakši i čvršći od bilo koje druge verzije ove sveameričke ikone na četiri kotača. I uza sve to još ima i posljednje “pop-up” farove koji su ušli u serijsku proizvodnju.
…a vrijedi dodati i kako je ova Corvette sporadično bila upotrebljiva čak i na zavojitoj cesti, te u kišnim uvjetima, što je definitivno presedan u odnosu na prethodne generacije.
08. BMW M3 CSL (E46)
Za mnoge štovatelje svijeta automobila E46 M3 predstavlja jedan od ponajboljih vozačkih automobila svih vremena. No u BMW-u su očito mislili da mogu sastaviti još bolji automobil od toga, pa je negdje početkom 2004. godine svijetu predstavljena “Coupe Sport Leichtbau” verzija, odnosno skraćeno CSL.
Dotični je M3 na tržište stigao u samo 1,400 primjeraka i svi su se razgrabili unutar samo nekoliko dana od prvih najava.
No za razliku od današnjih vremena, kada “specijalne” verzije pojedinih BMW-ovih modela najčešće skupljaju prašinu u garaži ili pak poziraju ispred nekog pomodnog restorana, M3 CSL ispao je savršenim strojem za bjesomučno natjeravanje po stazi.
Stoga nikoga ne čudi vidjeti ovaj automobil na Nordschleifeu ili nekoj drugoj stazi, jer je CSL proizveden upravo za to.
Ovaj je M3 prvenstveno dobio još snage i još agresivniji izgled, ali pogledom u detalje CSL ima još nekolicinu itekako zanimljivih stavki s kojima se može pohvaliti.
Lakši je, izoštreniji, glasniji i zamjetno brži od već ionako poremećene “obične” M3-ke, pa zbog svega toga u današnje vrijeme ima praktički kultni status – pogotovo među zaljubljenicima u BMW koji bi rado ovaj automobil gledali u svojim garažama, ali im to zbog tek nešto više od 1,000 proizvedenih primjeraka najčešće ispada nemogućom misijom.
Cijene (naravno) već dugo vremena rastu u nebo. Ali s obzirom na karakter ove BMW-ove olakšane boleštine na četiri kotača, to stvarno nikome ne bi trebalo smetati, jer BMW M3 CSL za razliku od mnogih kasnijih “specijalnih” verzija modela doista jest “Ultimativni vozački stroj”.
I to je u biti sasvim dovoljno da bismo ovaj BMW obožavali.
07. Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Mäkinen Edition
Stvarno je nebitno je li riječ o RS ili GSR verziji šeste generacije Lancera Evolution, jer su obje s potpisom ove Rally-legende ispale predmetima obožavanja.
Doduše, razlike između sufiksa u obliku dva i tri slova itekako postoje, ali obje su varijacije na temu “posljednjeg pravog EVO-a” (kako neki to kažu) od ovog automobila napravile živuću legendu.
Baza u obliku CP9A platforme bila je sama po sebi dovoljno atraktivna. Sposobnost na stazi bila je neupitna, a rafinirani i pomalo agresivan pristup cestovnoj upotrebi zadovoljavao je čak i one najluđe vozače.
Dvolitreni 4G63T Turbo-motor ispao je pravim draguljem, jer Lancer Evolution s njime pod poklopcem konačno nije patio od problema s hlađenjem. Stoga je uz kvalitetu na svim ostalim poljima podignut i nivo onog dijela koji podrazumijeva trajnost i upotrebljivost ovog automobila na dnevnoj bazi.
Ova je specijalna verzija nazvana po Tommiju Mäkinenu – čovjeku koji je za volanom Mitsubishija čak četiri puta osvajao naslov svjetskog prvaka u Rallyju.
I to je od ove je generacije “Evoa” odvelo do statusa jednog od najpoželjnijih automobila iz modernih vremena.
Dakle, nije riječ o automobilu koji s potpisom jednog legendarnog vozača nudi tek bijele kotače i par naljepnica kako to često rade Nijemci.
Riječ je o punokrvnom sportskom automobilu s četverim vratima koji je bio u stanju iza sebe ostaviti puno sportskih modela s dvojim vratima manje.
I zato je (između ostalog) Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Mäkinen Edition jednostavno super.
06. Ford Mustang „Bullitt“
Kada se neki proizvođač automobila u sklopu limitirane edicije nekog modela odluči iskoristiti naziv nekog kultnog filma, otprilike se već u tom trenutku zna kako je riječ o nečem stvarno posebnom.
A Ford je s Mustangom i oznakom „Bullitt“ tu tezu itekako potvrdio.
Iako četvrta generacija Mustanga čak i u limitiranom “Bullitt” izdanju nije bila ništa manje bljedunjava od “običnog” Mustanga iz tih vremena, ona peta je na pravi način podsjetila na fuziju u sklopu koje su “King of Cool” (odnosno Steve McQueen), Mustang i filmsko platno fascinirali posjetitelje kina 1968. godine.
Pogled prema karoseriji “Bullitta” iz 2008. godine donosi “Dark Highland Green” nijansu zelene boje, 18-inčne kotače nalik onima s originalnog Mustanga s kojim se Steve McQueen natjeravao tijekom filmske potjere po San Franciscu te još nekolicinu sitnih i manje sitnih detalja.
Interijer donosi hrpu oznaka u obliku pločica, a svaki od “Bullitta” pete generacije ima i svoj redni broj, kako bi vlasnici u svako doba dana i noći dotični mogli trljati na ranu ekipi s “običnim” Mustangom u garaži.
No ono najposebnije vezano uz Mustang “Bullitt” pete generacije svodi se na motor, tj. na snagu od ukupno 315 konja i zvuk nalik “originalnom” iz filma koji inženjeri nisu dobili korištenjem radija, već optimizacijom ispušnog sustava.
Dakle, riječ je o limitiranom, mehaničkom, sirovom i zelenom Amerikancu koji s jedne strane povijest vraća u stvarnost, dok je s one druge sam za sebe piše.
I zato bismo dali dva metra crijeva, bubreg i pola jetre za ovaj automobil.