TOP 10 automobilskih obljetnica 2016.
Dva velika njemačka proizvođača prešli su trocifrenu brojku u obljetnicama, a koliko su neki od nas stari, govore i relativno visoke obljetnice nekih modela koje smo kao klinci lijepili na zidove svojih soba…
10. Volvo 480 – 30 godina
Predstavljen davne 1986., 480 Volvov je model s najviše sportskog pedigrea od P1800 modela iz 60-ih. Niska 480-ka s pop-up svjetlima i trovratnoj coupe koncepciji bila je odmak od klasičnog „kockastog“ Volvo dizajna. Nije bio najbrži u svojoj klasi – čak i „moćna“ turbo verzija razvijala je samo 118 KS – ali zbog niskog težišta i pristojne upravljivosti prednjeg pogona bio je privlačan automobil, ali vjerojatno i najpodcjenjeniji coupe svog vremena.
9. Jaguar XK8 – 20 godina
Predstavljen 1996 kao zamjena XJS-a, XK8 bio je dostupan kao coupe odnosno kabrio – a obje inačice su bile moderne i poprilično lijepe s daškom E-typea u stilu i dizajnu. Pod poklopcem motora kucalo je novo V8 4-litreno srce koje je razvijalo 290 KS. Iduće godine pojavila se turbo inačica koja je tu brojku povećala na odličnih 370 KS, a 2002. 4.2-litarska verzija (s 300, odnosno 400 KS) zamijenila je 4.0-litarski motor. Nova generacija zasjela je na tron 2006., a XK8 je sada idealan izbor za kupnju jer su cijene relativno niske.
8. Lotus Esprit – 40 godina
1976. predstavljen je legendarni Esprit, a u prvoj inačici dolazio je sa središnjim Lotusovim 2-litarskim motorom koji je razvijao 160 KS usmjerenih na zadnje kotače. 1980. Esprit je dobio 2.2-litarski motor, a najuzbudljiviji svakako je bio Esprit Turbo koji je razvijao 210 KS zahvaljujući Garrettovom turbo punjaču. Esprita je najviše proslavila „podmorničarska“ verzija koju je Roger Moore kao agent 007 vozio u klasiku iz 1977. „Špijun koji me volio“
7. Mercedes-Benz SLK – 20 godina
Mercedesov toples automobil postavio je nove standarde u ovoj klasi, a najinovativnija stvar bila je dizajn pomičnog metalnog krova kojeg su kasnije kopirali mnogi. Zbog prve generacije SLK svi ostali kabrioleti su izgledali staromodno zbog čega je SLK bio pravi hit u prodaji. Unatoč tome nije bio jeftin, ali je opet bio pristupačniji od većeg SL-a. Osnovni model dolazio je s motorom snage 163 KS, kasnije „updateanog“ na 197 KS, odnosno 218 KS u SLK320 inačici.
6. Porsche Boxster – 20 godina
Predstavljen kad i SLK, Boxster 986 imao je zadatak predstaviti Porsche široj publici. Bio je pogonjen boxerom šestakom iz starije 911-ice, ali središnje postavljen zbog bolje upravljivosti i držanja na cestu. Konačni rezultat bio je pravi Porsche impresivnih performansi, pogotovo s pojavom Boxtera S 2000. S 250 KS, maksimalnom brzinom koja je prelazila 250 km/hS i ubrzanjem do stotke ispod šest sekundi.
5. Jaguar XJ 40 – 30 godina
1986. zamijenio je stare SI-SIII modele koji su predugo bili na tržištu. XJ 40 je donio svježinu u svakom smislu, a ispod poklopca postavljen je novi AJ6 motor (u 2.9, odnosno 3.6 inačici). Manji motor zamijenjen je 3.2 motorom, a 3.6 inačica s 4.0 inačicom. XJ40 trajao je 8 godina u kojih je prodano 208 tisuća komada.
4. Lotus Elise – 20 godina
1996. Lotus je predstavio ono što su uvijek radili najbolje: maleni, lagani i okretni dvosjed u najboljoj tradiciji kompanije. Unatoč tome, na Elisu ništa nije bilo staromodno: školjka je napravljena od ultra-laganih kompozitnih materijala, motor je središnje postavljen, a ovjes je idealno uštiman. U početku je dolazio s Roverovim 1.8-litarskim motorom koji razvija 118 KS što je u kombinaciji s masom od samo 723 kg davao odlične rezultate. 20 godina kasnije s mnogim izmjenama i dalje je Lotusova uzdanica.
3. Ford Fiesta – 40 godina
Prva generacija legendarne Fieste pojavila se davne 1976., prvi je produkcijski Ford s prednjim pogonom. Do pojave druge generacije 1983. prodano je impresivnih 1.75 milijuna komada. Dolazio je u raznim inačicama od motora zapremine 957cc do 1.6 litarskog motora, Fiesta je bio automobil u kojem su našli mnogi.
2. BMW – 100 godina
BMW nije najstariji proizvođač automobila, ali stoljetna godišnjica brenda bez kojeg je današnji automobilizam nezamisliv zaslužila je biti na drugom mjestu TOP 10 automobilskih obljetnica 2016. BMW je počeo kao proizvođač zrakoplovnih motora, ali ubrzo je završio prvi svjetski rat i Verdunskim mirom Njemačkoj je ograničena proizvodnja naoružanja pa se BMW restrukturira i počinje s proizvodnjom automobila i motocikala. Zanimljivo je da logo BMW-a, prisutan od samog početka, unatoč popularnoj legendi nije simbol zrakoplovnih elisa nego prikaz boja bavarske zastave.
1. Benz Patent-Motorwagen – 130 godina
Prije 130 godina započela je nova era – era automobila, a Benzov Patent-Motorwagen prvi je automobil. Pogonjen dvotaktnim benzinskim motorom zapremine 954cc koji je razvijao 2/3 KS (odnosno pola kilovata) utabao je put svemu onome što danas nazivamo automobilizmom, te stvorio zaista jedinstven automobilistički brend – Mercedes-Benz. Mercedes je kolegama u BMW stogodišnjicu čestitao riječima: „Prvih 30 godina bilo je dosadno bez vas!“