Prelazak na ljetne gume: kada i zašto staviti ljetne gume te kako čuvati zimske gume ljeti
Vozači su često u nedoumici kada krene toplije vrijeme – kada se stavljaju ljetne gume tj. kada zimske gume zakonski više ne moraju biti u upotrebi? Ako ne znate ni kako pravilno skladištiti zimske gume i gdje ih čuvati, sve odgovore i rješenja možete naći u ovom tekstu.
Mnogi razmišljaju da je najbolje ostaviti zimske gume, jer su definitivno “bolje” i novije od ljetnih, no to je zabluda.
U ovom tekstu ćemo se baviti sljedećom tematikom: kada staviti ljetne gume na automobil, je li prelazak na ljetne gume obavezan, kako prepoznati ljetne gume, koje su njihove oznake i zašto je važno da ih zamijenimo. Ako stavljate ljetne gume, zakon je također propisao neke stvari, o kojima ćemo na samom kraju ovog teksta.
Kada staviti ljetne gume?
Što se tiče zamjene zimskih guma za ljetne, većina ljudi se ravna datumom od kojeg zimske gume više nisu obavezne, tj. od 15.4. Iako zakon ne nalaže da se ljetne gume moraju staviti 15.4., svakako će vam gume biti zahvalne ako ih mijenjate s tim datumom ili čim zatopli, no nikako prije tog datuma ni predugo nakon.
Nije rijetkost da vozači ostave zimske gume kroz cijelo ljeto zato što su kvalitetnije i zato što zakon to ne zabranjuje – no time čine veliku pogrešku.
Činjenica je kako zimske gume jesu bolje od ljetnih, ali samo u zimskim uvjetima na cesti, i pritom ne mislimo samo na snijeg i led, već i niske temperature.
U nekoliko navrata pisali smo o kvaliteti zimskih guma i sigurnosnim razlozima zbog kojih su nužne u zimskim mjesecima, ali to pravilo nikako ne vrijedi u ljetnim mjesecima, odnosno prilikom toplijeg vremena.
Razlika je velika, a materijal je samo jedan čimbenik koji utječe na sigurnost u vožnji.
Zimske gume mnogo su mekše i elastičnije, odnosno smjesa je konfigurirana tako da se u zimskim mjesecima neće stvrdnuti.
Stoga prilikom vožnje za vrijeme niskih temperatura one bolje prianjaju za podlogu, a vožnja je neupitno sigurnija.
Zašto staviti ljetne gume?
No, kada krenu ljetni mjeseci, karakteristike zimskih guma više ne mogu pratiti temperaturnu razliku, stoga upravo ljetne gume, koje su tvrđe i čvršće pružaju mnogo bolje uvjete i sigurniju vožnju.
Za usporedbu, u ljetnim mjesecima sa zimskim gumama na vašem vozilu, put kočenja mogao bi se drastično produžiti.
Dakle, što se sigurnosti tiče, vožnju u ljetnim mjesecima prilagodite uvjetima na cesti, stoga zimske gume u tom periodu nikako nisu preporučljive.
Ako pogledamo ekonomsku optimizaciju, onda logično možemo zaključiti kako zimske gume u ljetnim mjesecima čine veći trošak.
Kako smo naveli, zbog svojeg sastava materijala i prilikom zagrijavanja podloge, one se znatno brže troše, a zbog promjene strukture one u zimi više neće reagirati kao kvalitetno skladištene i čuvane zimske gume.
Kako razlikovati ljetne i zimske gume?
Ljetne gume nemaju posebnu oznaku, ali ih je vrlo lako prepoznati po manjim ripnama (profiliranim utorima gume) i drugačijem dizajnu.
Ako znate oznake za zimsku i univerzalnu gumu, onda eliminacijom otkrijete i ljetnu gumu.
Gume koje na sebi nose oznaku M+S (Mud + Snow), mogu označavati cjelogodišnju gumu, ali i zimsku gumu.
Razlika je u tome što će zimska guma pored te oznake imati označenu pahuljicu snijega.
Cjelogodišnje gume ipak mogu poslužiti kao kratkoročno rješenje, ali u zimskim mjesecima, odnosno ispod 7 stupnjeva Celzija one ne reagiraju dobro kao zimske, a u ljetnim (iznad 7 stupnjeva), one reagiraju lošije no ljetne gume.
Rade li vulkanizeri u vrijeme koronavirusa?
U ovoj, izvanrednoj situaciji mnogo se toga promijenilo – no vaš će limeni ljubimac biti sretan kad čuje da koronavirus nije toliko utjecao na rad vulkanizera kao što je npr. na kafiće, frizerske salone i slične objekte.
Većina vulkanizera trenutno radi skraćeno, dok na neke epidemija nije uopće utjecala i rade u istom radnom vremenu kao i prije. Jedino što im je skoro svima zajedničko je prestanak izlazaka na teren, no u slučaju promjene zimskih u ljetne gume svakako morate doći u radnju vulkanizera, bila epidemija ili ne.
Kako čuvati zimske gume?
Ako redovito mijenjate gume, već ste napravili veliku stvar za očuvanje njihove kvalitete. No postoji još nekoliko stavki koje biste trebali uvažiti ukoliko ih želite maksimalno očuvati i zadržati odnosno prolongirati njihovo trajanje:
1. pratiti poziciju svake gume prilikom skidanja – bitno ih je rotirati kad ih se vraća nazad
2. operite i pregledajte ih – ako imaju oštećenja, sad je vrijeme da se to riješi
3. ukoliko su gume bez felge, jedino pravilo je složiti ih horizontalno i da stoje
4. ako su gume s felgama, možete ih objesiti ili vertikalno složiti jednu – na drugu
5. čuvajte ih u tamnom prostoru i na nižoj temperaturi od 35 stupnjeva
Gdje čuvati zimske gume?
Ako nemate opciju skladištenja guma kod sebe, hotel za gume vam je najbolja opcija. Njima možete vjerovati da će vam pravilno skladištiti gume izvan njihove sezone, najčešće po niskoj cijeni koja se kreće od 100 do 200 kn za sve četiri gume u prosjeku.
Cijena ovisi o više faktora – neki hoteli naplaćuju po danu, dok neki naplaćuju na polugodišnjoj bazi, dok neki imaju svoje, jedinstvene tarife. Kad birate hotel za gume, obratite pozornost na to koliko vam gume mogu stajati u hotelu – neki hoteli će vam dodatno naplatiti ako u prethodno određenom roku ne promijenite gume.
Mnogo hotela nudi razne usluge za vaš auto osim samog čuvanja guma, poput promjene istih. Ako želite uštedjeti vrijeme, svakako odaberite hotel za gume koji će vam iste zamijeniti.
Tako na primjer vulkanizerstvo Furlan gume skladišti u svom vlastitom hotelu za gume, te smo i sami odabrali tu opciju za sebe.
Besplatna izmjena guma s HAK karticom
Među mnogim prednostima koje članovi HAK-a imaju, nalazi se i demontaža i montaža guma.
Osnovni paket Start čija je cijena 220 kn uključuje demontažu i montažu guma jednom godišnje, odnosno jednom u tijeku članstva koje traje godinu dana. Svaki veći HAK-ov paket od Start paketa uključuje demontažu i montažu guma dva puta godišnje.
Više informacija o HAK-ovim paketima i članstvu pogledajte ovdje.
Ljetne i zimske gume te što o njima kaže zakon
Zakonska odredba definira kako je u Hrvatskoj zimska oprema obvezna na zimskim dionicama javnih cesta od 15. studenoga tekuće godine do 15. travnja iduće godine.
Kazna za nepoštivanje zakona je 300 kuna (i isključenje iz prometa).
Zabrana prometa na određenoj dionici, nastupa proglašenjem zimskih uvjeta, a odnosi se na vozila na motorni pogon koja nemaju propisanu zimsku opremu.
Ako policijski službenik zatekne vozilo koje se kreće cestom bez zimske opreme u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da odmah prekine kretanje vozilom odnosno da upotrijebi zimsku opremu.
U suprotnom: vozaču prijeti novčana kazna od 700 kuna.
U mnogim državama Europe zakoni u pogledu zimske opreme vozila vrlo su različiti.
U većini država ta je obveza datumski određena, a kod drugih, pak u vrijeme proglašenih zimskih uvjeta na cestama.
Dakle, kad je na kolniku snijeg, ugaženi snijeg ili poledica. Zimsku opremu, u većini zemalja, čine četiri zimske gume, a u drugima su to i četiri ljetne, dakako, u kombinaciji s lancima za snijeg (u prtljažniku).
Minimalna dubina profila na zimskim gumama kreće se od 3 do 4 mm, a ljetnih od 4 do 6 mm.
Dakle, iako zakon nije svemogući i ne tjera vas da stavljate ljetne gume, budite odgovorni i prilagodite vaše vozilo uvjetima na cesti, odnosno kada ste sigurni da temperature ukazuju na potrebu za ljetnim gumama, no nikako prije 15. travnja.