Neke stvari kojih ćemo se uskoro samo sjećati 2
Ne tako davno, pisali smo o stvarima u automobilima koje će nam ostati samo u sjećanju, pa evo još nekoliko, danas normalnih, stvari koje bi uskoro mogle (p)ostati samo sjećanje…
Ručice mjenjača
U početku su bile poluge na stupu volana. S vremenom su se preselile između prednjih sjedišta i tamo ostale jako dugo. Bilo ih je raznih oblika, od obične bakelitne kugle do valjka zaobljenog vrha. Kako je vrijeme prolazilo dizajneri su se uhvatili i s njima u koštac pa su se oblici mijenjali, pazilo se na ergonomiju i “ležanje” u ruci. Radi se o ručici mjenjača, koja će, kako je izgledno uskoro pasti u zaborav. Služila nas je dobro i dugo, kako u automobilima s ručnim mjenjačem brzina tako i u onima s automatskim. Dolaskom električnog pogona nestaje potreba za ručicom mjenjača, počinju se ugrađivati neke polugice, tipke, kružni izbornici…
Ručni mjenjači
Malo po malo i ručno mijenjanje brzina će otići u zaborav. Do nedavno se smatralo da su ručni mjenjači bolji izbor od automatskih. S vremenom se situacija počela mijenjati. Automatski mjenjači postaju brži u izmjenama stupnja prijenosa, bolje podnose veći okretni moment u suvremenim motorima, a i implementacija sve većeg broja sustava sigurnosti je jednostavnija jer manje ovisi o vozaču.
Poluga parkirne kočnice
Struja polako preuzima primat nad sve više sustava u vozilu, od spuštanja i podizanja stakala, otključavanja i zaključavanja vrata pa sve do samog pogona. Stoga i nije čudno da se netko sjetio poslati klasičnu parkirnu, znanu i kao ručnu kočnicu u povijest. Jednostavno su ugradili tipku i rekli da je to parkirna kočnica i to je to, a na mjestu gdje se nalazila poluga dobio se prostor u koji se mogu odložiti novine, tablet i neke druge stvari. Nema više zanošenja stražnjeg kraja vozila na nekoj ledini, nema više onog zvrndavog zvuka prilikom parkiranja vozila. Ode i ručna za koju godinu u sjećanje.
Prekidači
Sjećate li se unutrašnjosti Opelovih i Fordovih modela od prije deset, petnaest godina? Sjećate li se unutrašnjosti luksuznih automobila nakon pojave mobitela, bar sa slika? Ako se sjećate onda vam je prva slika mnoštvo tipki i pokoji uski zaslon, kao na kalkulatoru. E pa i to će uskoro i ostati samo u sjećanju. Ugradnjom sve većih zaslona na središnju konzolu i dodavanjem sve više funkcija na te zaslone nestaje potreba za prekidačima i tipkama. To možda i nije toliko loša ideja, ali po mom skromnom sudu neke stvari poput regulacije klima uređaja i glasnoće zvuka bi ipak trebale ostati izdvojene iz tih ekrana. Neke osnovne funkcije su kod nekih proizvođača nelogično posložene u izbornicima da je nekad za namjestiti smjer puhanja ventilacije najbolje stati pored puta, odraditi to što treba i nastaviti putovanje.
Limuzine/karavani
Kao djeca, kad bismo išli nacrtati automobil, velika većina nas je crtala trovolumenski oblik, svima je pojam automobila bila limuzina iako je na cestama bilo i drugih karoserijskih oblika. Danas je limuzina sve manje, njihovog oblika se još uvijek drže uglavnom luksuzni brendovi, mada nisam siguran koliko će i oni još odolijevati novim trendovima. Danas sve popularniji crossoveri i SUV-ovi preuzimaju primat nad limuzinskim, a i karavanskim oblikom karoserije. Prije dvadesetak godina jako popularni monovolumeni su gotovo iščezli, limuzine su sljedeće na redu. VW je najavio da više neće proizvoditi Passata, Ford prestaje s proizvodnjom Mondea, Renault ukida Talisman… Karavani će se vjerojatno zadržati koju godinu duže od limuzina, ali se ni njima ne piše svijetlo.
Analogni instrumenti
Nekad je bio samo brzinomjer. Onda mu se pridružio obrtomjer. Pa se našlo malo mjesta za pokazivače temperature i razine goriva. U sportski nastrojenim modelima se moglo naći pokazivače punjenja akumulatora, pritiska turbine i tko zna čega već. Svi ti instrumenti su bili analogni. Danas, malo po malo, sve njih zamjenjuju zasloni na sredini komandne table i ispred vozača. Jest da imaju više mogućnosti od analognih instrumenata, ali nemaju ono nešto…
DODATAK
Upravljač
Kako je u automobilima sve više stvari postaje “by wire”, od gasa, ručne kočnice i tako dalje ne bih se začudio da se uskoro umjesto upravljača počnu ugrađivati joystici ili neke druge vrste komandi, dok nas jednog dana automobili ne počnu samostalno voziti (onda ionako neće imati smisla trošiti prostor u unutrašnjosti na upravljač i ostale instrumente, na tom mjestu ćemo možda dobiti nekakav aparat za kavu ili nešto slično).