Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • Najčitanije
  • Oglasnik
Piše Robb Pritchard 06.11.2021

To se zove pothvat: Električnim Rivianima preko Amerike

Čak sedam tisuća kilometara dugi Trans America Trail vjerojatno je najveći off-road izazov u SAD-u, a tim iz magazina Motor Trend je tu rutu nedavno uspješno prošao s dva EV pickupa kako bi se uvjerili jesu li sustigli ili pak prestigli konvencionalne kamionete.

Foto © Ben Moon

Ljubiteljima automobila koji gledaju u budućnost, i koji su sretni što motori s unutarnjim izgaranjem polako postaju prošlost, posljednjih nekoliko godina je itekako uzbudljivo, a EV postaju i bolji od konvencionalnih vozila. Što god mislili o Elonu Musku, Tesla je marka automobila koja mijenja način igre i uloge na tržištu. No, za ljubitelje terenskih vožnji Teslin Cybertruck, naizgled izrađen od rabljenih stolova mrtvačnice, je očito sve što se može očekivati od Elona Muska… Ali ne više od toga.

Foto © Ben Moon

Američki startup Rivian je zato upravo perspektivu četverokotača s baterijskim pogonom napravio mnogo bližom stvarnosti. Ispod neobične vanjštine krije se zapanjujuće moderna tehnologija, među vodećima u industriji danas… i kako bi dokazali da je R1T prikladan svojoj svrsi, tim iz Motortrenda, jedne od vodećih američkih auto publikacija, napravio je najteži terenski test koji su mogli zamisliti; vozeći ih od obale do obale preko čitave Amerike. I to izvan asfalta! Čak sedam tisuća kilometara dugi Trans America Trail vjerojatno je najveći off-road izazov u SAD-u.

Počinje na plažama Sjeverne Karoline, kreće u guste šumovite i valovite planine Appalachian, prelazi preko sparnih ravnica sliva Mississippija, vijuga kroz prerije Oklahome i Colorada i visoke pustinjske visoravni Nevade, prije nego što se cik-cak uzdigne preko Velikog stjenjaka  (Rocky mountains)… Zatim slijedi susret s Pacifikom na drugoj strani oregonskih šuma sekvoje. Stazu je 1984. prvi put zacrtao Sam Correro, off-road entuzijast koji je 12 godina pregledavao karte i izviđao tisuće milja javnih cesta kako bi stvorio uvjerljivu i kontinuiranu stazu kroz “stražnje dvorište” Amerike.

Foto © Ben Moon

Raznolika je kao i zemlja koju prolazi, splet je to uglavnom zemljanih i šljunčanih cesta – neke mirne, druge uzbudljive – vijugajući kroz šume i preko strmih planinskih prijevoja, ali i pokraj pašnjaka prošaranih kravama, polja kukuruza i ljudi koji mašu s trijemova. Lokalno, kratka dionica bila bi sjajna za vikend-ekspediciju, ali samo je nekolicina bila dovoljno hrabra ili sposobna da se zaputi čitavom dužinom, u avanturu za koju se očekivalo da će trajati oko šest tjedana. Malo ih je uspjelo prijeći cijeli put s jednog kraja na drugi, i naravno, nitko to nikada nije pokušao u potpuno električnom vozilu.

Foto © Ben Moon

Između hrabrosti i ludosti je tanka granica, a da sreća prati hrabre opet je potvrđeno. Dva Riviana R1T-a, potpuno opremljena opremom za kampiranje i popravke, krenula su na nevjerojatno putovanje; jedan po imenu Rocky za novinare, a drugi po imenu Holly s Rivianovim tehničarima koji su tu bili za slučaj da električni i pogonski sustavi zatrebaju bilo kakav servis ili popravak. Unatoč tome koliko su ovi električni pickupovi hvaljeni kao sposobni, teško je bilo potpuno napustiti provjerenu tehnologiju, pa je MotorTrend doveo i Ram TRX kao svoje rezervno vozilo.

Foto © Motortrend

Pokretač i mozak čitavog pothvata bio je Christian Seabaugh, koji je organizirajući ga proveo gotovo tri godine. Što se tiče opreme za kampiranje, kuhanje i popravak, nije se puno razlikovala od one na bilo kojoj normalnoj, ali dugoj off-road ekspediciji. S time da je ruta morala uzeti u obzir stanice za punjenje, njihovu lokaciju; ali još važnije – kako doći do njih s minimalnim odstupanjem od rute. Ono što ipak nije morao učiniti je pronaći ‘mekše’ rute za par Rivijana. Od samog početka, iako se radi o predserijskim vozilima, podrazumijevalo se da mogu proći bilo kud i bilo koje drugo normalno serijsko 4×4 vozilo.

Foto © Ben Moon

Zapravo, s elektroničkim sustavima upravljanja i pametnim podesivim zračnim/hidrauličnim ovjesom, trebaju biti još sposobniji i udobniji. Futuristički oblikovana karoserija možda nije baš po svačijem ukusu, ali tehnologija ispod nje je nedvojbeno daleko superiornija bilo kojem konvencionalnom off-roaderu na tržištu. Svaki kotač pokreće vlastiti namjenski električni motor, koji zajedno daju 835 KS i okretni moment od kamionskih 1232 Nm! To nema veze sa suparnicima na tržištu pickup vozila, to su brojke iz klase superautomobila. Baterija od 135 kWh predviđena je za domet od 505 kilometara, iako će izvan ceste to će naravno biti drastično smanjeno. Uostalom, tako je i kod konvencionalnih motora.

Foto © Ben Moon

Razina planiranja bila je toliko komplicirana da je Christian čak morao uzeti u obzir požare, koji su u zapadnim krajevima devastirali krajolik i iziskivali skretanja. Tako da je jedina stvar izvan njegove kontrole bilo vrijeme… Prva etapa putovanja, od Nags Heada u Sjevernoj Karolini. Simbolično, samo nekoliko koraka od mjesta prvog leta braće Wright, do Daltona (Georgia) je bila laka za svladati. Šljunak, blato, kamenje i povremeni prelasci vode uopće nisu bili previše izazovni i posada je istraživala sve postavke sustava; Off-Road Auto, Rock, Rally i, nadamo se, nepotreban Drift kako bi osjetili njihove razlike.

Prvi pravi test nastupio je kada je cesta prerasla u blatnjavu i stjenovitu dionicu. Daleko od bilo kojeg naselja, da su zaglavili ili još gore, razbili, doista bi bili sami. Ipak, neće ni trepnuti na prvu prepreku. Uz nesigurne rubnjake koji su popuštali pod težinom vozila, naginjući ih prema opasnim kutovima, i mokre stijene koje je bilo teško “uhvatiti”, ponekad je bilo lakše voziti se u potoku. No, daleko od bilo kakvog problema, u ovoj teškoj dionici Riviani su se pokazali vrhunski sposobnima. Za kontakt s tlom zadužen je set 20” A/T guma Pirelli Scorpion, skrojenih za Rivian.

A s kutovima prilaza, rampe i odlaska, jednako dobrim ili boljim kao i kod svakog Jeepa, i motorom na svakom kotaču, sa senzorima koji trenutno smanjuju pogon na bilo kojem od njih koji gubi grip – mnogo brže od bilo kojeg mehaničkog diferencijala s proklizavanjem, timovi su ubrzo krenuli ponovno njihov put s dozom samopouzdanja. Ali taj mali dio bio je samo mali test onoga što će uskoro doći. Nekoliko dana obilne kiše, nevjerojatnih 47 cm u samo jednom danu, preplavilo je regiju, a iako Rivian može gaziti kroz metar duboku vodu, kroz metar i pol ne može.

Budući da su mnogi dijelovi staze isprani, mogli su Rivijane pretvoriti u čamce ili zaobići nestali dio ceste kroz drveće sa strane. Također, kako je napunjenost baterija bila pri kraju, nisu imali mogućnost okrenuti se natrag. Uh, i područje je bilo doslovno zaraženo zvečarkama. Primijetili smo ih prolazeći preko oštrih panjeva koje su ostavili lokalni stanovnici probijajući novi put za svoje ATV-ove. Vozeći tik uz drveće i praktički stružući o njima karoserijom uspjeli su. Ali je onda tuda morao proći puno veći Ram. Električna motorna pila bila je dio inventara, ali uključena u Ramovu 120V utičnicu, nije radila.

Nije bilo alternative, jer usred ničega, Ram je morao nekako slijediti ostatak grupe. I tako su utaknuli motornu pilu u Rockyja i sve je radilo bez problema.  Rivijani su spasili vozilo za podršku. Još nešto što je tim primijetio je, kako je Rivian, kada su izašli u civilizaciju kako bi se opskrbili svježim zalihama i napunili automobile, bio vozilo s kojim su sklapali najviše prijateljstava od bilo kojeg prije. Nije to bilo samo zato što nitko nikada nije vidio električni off-roader, već i zato što su uvijek bili impresionirani njegovim mogućnostima. Recite ruralnim Amerikancima da kamionet može vući 4500 kg i oni ne mogu ne biti impresionirani.

Foto © Ben Moon

Konačno iz natopljenih šuma Mississippija, bezlična prerijska zemlja Oklahome nije predstavljala pravi izazov, ali se očekivalo da će treća etapa, točno kroz srce Rocky Mountainsa, biti mjesto na kojem će se nalaziti najteži izazovi. Veliki šumski požar prije nekoliko mjeseci zatvorio je neke od službenih staza, ali bilo je zemljanih staza koje su vodile okolo, i blagi zaobilazni put doveo je ekipu u blizini Moaba, jednog od centara off-roada u Americi. Ekipa nije mogla odoljeti da ne isproba Rivian na nekim od poznatih staza. Potpuno napunjeni strujom, uhvatili su se ukoštac sa stazama Hell’s Revenge i Wipeout Hill gdje su imali jedini kvar na cijelom putovanju.

Hollyna prednja lijeva poluosovina je pukla na posebno teškoj dionici za penjanje po stijenama, ali u obrani R1T-a, to je bila staza na koju mnogi standardni 4×4 motor ne bi imali mogućnost ni prići. To je bilo jednostavno za riješiti i tim je još jednom bio impresioniran mogućnostima automobila, koje daleko nadmašuju standardnu ponudu bilo koje druge tvrtke. Dizajn R1t je s centralno postavljenim diferencijalima s izravnim pogonom i dugim poluosovinama koje se lako mijenjaju. A onda u planine. Najviši prijevoj, Skyline Drive, nalazi se na 3100 metara, tako da su ime Rockie Mountains potpuno odgovara tom velikom planinskom lancu.

Čudno vrijeme koje je mučilo ekipu posljednjih tjedana opet ih je zahvatilo – prošavši brezove šume udarila je snježna vijavica. Nije ju bila briga što je sredina kolovoza! Spuštajući se niz drugu stranu, snijeg se pretvorio u susnježicu, a zatim u običnu kišu. Srećom, bujice zbog kojih su se brinuli, nisu se dogodile, iako se mjestimice staza pretvorila u jedva prohodno debelo blato. Vitla, MaxTrax podloge za kotače i suvozači koji su tražili alternativne puteve bili su zaposlenici dana, ali mukotrpno nastavljajući, uspjeli su proći i taj izazov i konačno izaći u prašnjave ravnice Utaha.

Blato je ostalo daleko iza, ispred nije bilo ništa drugo nego zemljani putovi preko beskrajnih pustinja. Poznate slane ravnice Bonneville Salt Flats isprane su nakon obilne kiše, a činjenica da su klimatske promjene barem djelomično uzrokovane motorima s unutarnjim izgaranjem je timu Rivian avanturista bila sve jasnija. Još jedan aspekt u svijetu koji se zagrijava, i onaj koji je izazivao sve veću zabrinutost za tim, jest da divlji požari postaju sve rašireniji. Na posljednjoj dionici na putu su ležala čak četiri aktivna požarišta, a za sve je bilo potrebno stalno praćenje i duge promjene ruta kako bi ih se zaobišlo.

Foto © Ben Moon

Nakon blatnjavih savana sjeverne Utah, put vodi kroz posljednju od velikih farmi, i dolinu rijeke Snake River u Idahu koja je prazna prerija.  Ovdje je Trans American Trail išao otprilike paralelno s legendarnom stazom Oregon Trail. Prije stotinu i pedeset godina neki od predaka tima puzali su kroz ovaj gotovo neplodni krajolik u zaprežnim kolima, vukući svoje stvari na zapad, na putovanje koje je trajalo mjesecima i bilo puno opasnosti… A sada su jurili 130 km/h u gotovo tihom luksuzu. Kako se samo vremena mijenjaju. No, off-roading je završio malo prije nego što su očekivali. Dva velika šumska požara koje su nadzirali zahvatila su im put do obale.

Foto © Ben Moon

Jedan od njih je nazvan Devil’s Knob Complex fire (požar Đavolje kvrge), a pokušaj pronalaženja sigurnog zaobilaznog puta oko Đavolje kvrge pokazao se previše kompliciranim. Osim što će njihovom putovanju dodati dodatne dane, podložnost iznenadnim promjenama prema volji vjetrova i plamena može biti vrlo opasno. Čak i danima vožnje daleko, dim je bilo toliko da je gotovo gušio. Razumno, odlučili su zadnju dionicu napraviti na asfaltu… sve dok se u naletu euforije nisu odvezli ravno na plažu i odmah zaglavili u mekom pijesku. Bez obzira na to što su zadnje metre ove avanture prošli vučeni užetom, učinili su gotovo nemoguće i uspjeli prijeći čitavi put preko Amerike, i to off-roadom.

Foto © Ben Moon

Nekoliko probušenih guma i puknuta poluosovina bili su jedine nezgode u gotovo 8000 km i 43 dana. Niti jednom nisu ostali bez struje, niti su imali problema s pronalaženjem punjača za R1T, pa je Rivian u jednoj ekspediciji jednostavno opovrgnuo svaki argument o tome kako je elektrifikacija samo trik, da je nepouzdana, da ne možete ići dovoljno daleko, da pickup na baterije ne može biti dovoljno sposoban… Ukratko, nije da budućnost dolazi, ona je već tu!

Foto © Ben Moon

Rivian trenutno ima dva modela četveromotornog R1T: Explore paket počinje od 57.564 eura, dok će Adventure paket, koji ima puno luksuzniji interijer, biti 62.257 eura. Naravno, bez lokalnih davanja. Za više informacija o vozilima i kada će prvi Riviani doći u Europu, posjetite Rivianov web.

 

 

Podijeli s frendovima!

Robb Pritchard
Novinar, avanturist i svjetski putnik. Uvijek je u središtu događanja daleko od asfalta - bilo da je riječ o hladnom Islandu ili vrućim pustinjama Australije
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

Piše: Niko Poznat

Projekt Goldfish – Jedini BMW Serije 7 s V16 motorom!

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

FOTO: Trash & Burn 2025: Automobilski spektakl koji se ne propušta

Piše: Niko Poznat

Europski vozači preplaćuju tisuće eura za automobile s vraćenom kilometražom

Piše: Niko Poznat

3. Oldtimer driver Rally u Otočcu

Piše: Niko Poznat

Šesnaest života u sedam dana. Koliko još!?

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Ono kad je Mercedes-Benz ponudio četiri automobila u jednom…

Piše: Niko Poznat

Novi dokument za taksiste: Kartica autotaksi vozača


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana