Upitna budućnost slavne Nürburgring staze
Sjećate se „zelenog pakla“ i sve sile špekulacija vezanih uz prodaju? Odlično, jer se upravo dogodio rasplet.
S obzirom na hrpetine slova koje sam tijekom proteklih godinu dana u sklopu raznih vijesti nabacao na stranice ovog našeg malog internetskog kutka posvećenog automobilima i svijetu oko njih, mislim da nema smisla ponovno opisivati sve ono čime Nürburgring Nordschleife već desetljećima fascinira.
Dapače, za one koji imaju izražene afinitete prema automobilima, ova staza je jednostavno zakon, a za one koji pripadaju svijetu automobila, a nikad nisu kročili na područje „zelenog pakla“ (kako je dio staze nazvan Nordschleife dobio nadimak) ova je staza svojevrstan sveti gral.
No nisu samo auto-entuzijasti oni kojima Nordschleife predstavlja jedno posebno mjesto za uživanje u vožnji, već iz godine u godinu sve veći broj proizvođača automobila na „Ringu“ testira svoje automobile namijenjene brzini i vozačkom guštu.
Tako se tijekom godina nekolicina proizvođača automobila čak počela nadmetati oko vremena potrebnog za prolazak čitavih 22,8 kilometara, koliko je staza Nordschleife duga, a neki poput tvrtke Renault konstantno svoje rekorde drugima čak i nabijaju na nos konkurenciji, što pak često ispada pomalo glupo i nepotrebno.
S druge strane ima onih proizvođača automobila koji svoje automobile reklamiraju kroz uspjehe na toj slavnoj stazi, pa se tako prije nekoliko dana svijetu predstavio „ultimativni vozački stroj“ uobličen u još jednu varijaciju na temu automobila koji zapravo ni sam ne zna što je. Naravno, riječ je o najnovijoj inkarnaciji BMW-a X6 M.
Dotični je (pretpostavljam) SUV prešao svih 22,8 kilometara staze za osam minuta i četiri sekunde, čime je pak za nekih desetak sekundi srezao vrijeme koje je Range Rover Sport SVR postavio prije nekoliko mjeseci i time postao najbržim SUV-automobilom na svijetu.
No s obzirom na to da BMW X6M i dalje smatram krajnje nebitnim automobilom, dok Range Rover u ovom kontekstu ne mogu shvatiti, vraćam se tematici staze…
Kako mnogi danas neke od onih „savršenih vikenda“ provode na ovoj stazi, nije krivo zaključiti da Nordschleife i dalje zadržava status legende, no kako u današnje vrijeme legende umiru same ili odu u mirovinu, pa padnu u zaborav, tako se i za ovu legendarnu stazu spremalo nešto slično.
Razlozi tome su usprkos na godišnjoj bazi poprilično popunjenim kapacitetima svedeni na „neisplativost“ i „visoke troškove održavanja“, pa je tako staza malo pomalo odlazila prema propasti.
Tijekom mjeseci su se pisale peticije i skupljali novci za spas „zelenog pakla“, no ništa nije pomoglo do momenta kada su krenule špekulacije oko potencijalnog kandidata za kupnju staze, koji je bio ni manje ni više, nego legendarni sijedi pigmejac pod imenom Bernie Ecclestone.
Iako su se te špekulacije ispostavile netočnima i Bernie se na njih samo nasmijao, to je pak bilo dovoljno da se lokalne vlasti malčice pokrenu i pokušaju za Nordschleife pronaći spas, pa se prije ljeta počelo nazirati rješenje.
Naime, grupacija pod nazivom „Capricorn“ odlučila je istresti vreću novaca i s ukupno 77 milijuna eura otkupiti paket upravljačkih prava za stazu i prateće zemljište.
Ideja je bila otvoriti nekolicinu hotela, složiti zabavni park i od Nordschleifea napraviti nešto poput Disneylanda s automobilima u prvom licu, no do danas ne samo da se na područje staze od strane te grupacije nije stavila niti jedna jedina cigla, već čak nije izvršena niti jedna uplata, te izgleda da je dogovor zapravo odjednom prešutno propao.
No ni to nije sve, jer ne treba zaboraviti da u našoj neposrednoj blizini i dalje bez imalo kontrole kolaju ruski milijuni, što se dokazalo i u ovom slučaju.
Kako grupacija „Capricorn“ usprkos obećanjima nije izvršila dogovoreno, u cijelu se priču upetljao Rus pod imenom Viktor Kharitonin, te se u kolaboraciji s njemačkom tvrtkom GetSpeed GmbH odlučio isprsiti i time spasiti situaciju.
To se naravno protivi svim stavovima koje je uprava staze iznijela u javnost, te je nekoliko puta ponovljeno kako „sama staza nikada neće biti u rukama samo jedne osobe, već je u cilju predati dio vlasničkih prava u ruke korporacije s urednim poslovanjem, što bi garantiralo razvoj, a ne gašenje“, no ovim se potezom dogodilo upravo suprotno.
Samim time vjerujem da su po primitku ove obavijesti i većinskim prebacivanjem staze u privatno vlasništva jednog Rusa u upravi staze dobili mlade, no to je pak jedan sasvim drugi set problema.
Uostalom, ako već ništa drugo, a onda je barem jedno poglavlje naizgled beskrajne sage završeno, dok s druge strane i dalje stoji činjenica da Nordschleife i dalje ostaje otvorenim…a koliko dugo će tako ostati i koliko će još auto-entuzijasta moći demonstrirati svoj entuzijazam prema vlastitim automobilima i dinamičnoj vožnji, te sebi i drugima pokazati svu (ne)sposobnosti na način prikazan u ovih nekoliko video-uradaka, vidjet ćemo uskoro.