Kucamo na vrata zaboravljenih asova: Mitsubishi Starion
U 1980-ima gotovo svaka japanska marka imala je u ponudi sportski automobil, poput Mitsubishija čiji je Starion, koji se proizvodio od 1982. do 1990. godine, nezasluženo prošao ispod radara.
Iako su vjerojatno bili dobri, neki automobili su ostali toliko neprimjetni da za njih i danas znaju samo najtvrdokorniji poznavatelji i obožavatelji. Takvi modeli su prošli ispod radara prosječnog kupca automobila a jedan od njih je i, i danas dizajnom vrlo zanimljivi Mitsubishi Starion. Nekoć je bio protuotrov za Nissan ZX300 i Mazdu RX-7!
Danas, kada više ni profi auto novinari ne mogu pohvatati sve širu ponudu nekih proizvođača, gotovo nostalgično zvuči povratak u osamdesete. To ne znači da je bilo malo modela ili nedajbože dosadno. Naprotiv, turbo je u ekspanziji japanskih brendova na europsko tržište bio ključan element tog vremena.
Kako bi se istaknuli, Nissan, Toyota i gotovo svi dalekoistočni proizvođači Europljanima nude sportske automobile koji tehničkim dosjetkama pokazuju za što su sve sposobni na Dalekom istoku. A to nije bilo malo. Najmanje što možemo reći jest da je ovaj segment često bio natopljen odvažnim tehničkim novotarijama.
Između rotacijskog motora RX-7 i upravljanja na četiri kotača Honde Prelude, instrumentnih tabli poput video igre i čega još sve ne, malo toga se u nekom orginalnom obliku održalo do novog milenija. Danas se te stvari možda čini banalnima, ali tada je to bila revolucija!
Uzmimo za primjer Mitsubishi Starion koji vješto spaja pojmove kao što su turbo, Japan i tehnologija. Na tržište je došao pred ravno 40 godina, a danas nije nešto poznat ni među obožavateljima. Klinasti i uglati sportski automobil je tada izgledao kao da je ispao iz znanstvenofantastičnog filma.
Inače, naziv je stopljenica pojma “Zvijezde Ariona”, koji se pak odnosi na grčku mitologiju. Izgled može biti kontroverzan, ali ispod haube Stariona je bila prava tehnička poslastica: 2,0-litreni četverocilindraš s turbopunjačem i ubrizgavanjem goriva, dvije osovine za balansiranje i pogonom na stražnje kotače.
Mjenjač je bio ručni s pet ili automatski s četiri brzine. Snaga europske verzije je te 1982. bila vrtoglavih 170 KS, s intercoolerom iz 1985. je podignuta na 180. Time je Mitsubishi došao na razinu Porschea 944, na kojeg su vjerojatno pogledavali i njegovi dizajneri. Najveća brzina od 220 km/h i, prije svega ubrzanje za 7,6 sekundi do 100 km/h je tada također bilo na razini Porschea, a ti podaci ni danas nisu zanemarivi.
Ali na razini Porschea ipak nije bila cijena: osnovni model Stariona je 1986. godine koštao 34.500 DEM, s klimom i ostalom dodatnom opremom 39.500 DEM. Istovremeno, Porsche je za 944 tražio gotovo 51.000 maraka. Bez dodatne opreme. Modeli su varirali u odnosu na tržišta, pa se u Japanu nudila verzija s atmosferskim motorom od 110 KS.
Samoventilirajuće disk kočnice na svim kotačima i neovisni ovjes zaokružuju tehničke delicije Stariona. U Velikoj Britaniji se prodavao kao Colt Starion, a 1984. imao je glavnu ulogu u filmu Cannonball Run II s Burtom Reynoldsom. Za volanom su bio Jackie Chan i Richard Kiel. Mitsubishi je razvio i Starion 4WD s 350 KS za grupu B Svjetskog prvenstva u reliju, ali je ona ukinuta prije nego što je automobil homologiran.
Njegova trkaća karijera, od 1983. do 1988., okrunjena je velikim uspjesima, uključujući pobjedu u klasi na reliju Paris-Dakar 1983. godine. Kod obnove modea 1987. narastao je u širinu, a motor na obujam od 2,6 litara – ali zbog katalizatora samo sa 147 KS.
Iako je Starion u Europi i tada bio rijetkost, do 1990. godine je ukupno proizvedeno dobrih 80.000 primjeraka. Tome pridonose i gotovo identični sestrinski modeli Dodgea, Plymoutha i Chryslera Conquest za američko tržište. Ako danas tražite Stariona, možemo vam samo poželjeti puno sreće i to svakako izvan naših granica.
Uživajući dobar rejting među ljubiteljima kupea iz 80-ih, Starionom se danas trguje s ciframa između 10.000 i 15.000 eura, dok 20 i više može dobiti samo savršeno očuvani primjerak koji je kao netom sišao s tvorničke trake.