5 najuobičajenijih pogrešaka koje su uzrok nesreća u zimskim uvjetima na cesti
Došli su i ti dani kada nas u ujutro automobili dočekuju prekriveni snijegom. Naravno, kako to obično biva, susjedstvo nije očišćeno, a vi svejedno morate doći na posao ili već predviđeno odredište. Iako bi svatko poželio povratak u krevet, ipak će većina morati okrenuti ključ i krenuti sa parkirnog mjesta.
Porast samopouzdanja neće vas podsjetiti kako u ovakvim uvjetima mjesta brzoj vožnji nema. Na radiju omiljena frekvencija, a stanje u prometu uvjerava vas da nećete zakasniti. Dolazak prema semaforu ne djeluje vam sigurno, a kada kočite, možete osjetiti da nešto nije u redu. Ne dolazite glatko do stajališta. Umjesto toga, vozilo klizi, a branik automobila ispred vas je alarmantno blizu – neposredno prije samog udarca.
Upravo ste postali sudionikom jedne od 1,5 milijuna automobilskih nesreća godišnje povezanih s neprilagođenom vožnjom uvjetima uzrokovanih vremenom.
Kako bi izbjegli da postanete samo dio statistike, postoje neke uobičajene pogreške koje bi trebali znati kako bi na vrijeme reagirali. U nastavku pročitajte najčešće greške.
1. Nepripremljenost
Mnogi vozači zatečeni su svaki put kada padne snijeg. U stvari, najopasniji dan na cesti je dan nakon što padne snijeg. Vozači nisu spremni jer na njih utječe lažna sigurnost, kako zbog toga što se prošli puta ništa nije dogodilo, a tako i zbog same prisutnosti zimske opreme.
U većini vremenskih uvjeta možete koristiti ljetne ili kombinirane gume, ali ako živite u području u kojem ima puno snijega, ili je snijeg prisutan svake zime, onda ne biste trebali dvojiti o kupnji zimskih guma. Također bitno je da provjerite tlak zraka u gumama, razinu antifriza i akumulator, kao i grijače stakala.
Što se unutrašnjosti vašeg automobila tiče, obavezno imajte na umu sprej protiv smrzavanja stakla, lopaticu za struganje leda i sl. Na kraju, razmislite o prijavi na tečaj vožnje u zimskim uvjetima koju organizira većina autoškola ili škola sigurne vožnje.
2. Ne držite dovoljan razmak između vozila
Mnogi ljudi neiskusni u vožnji na snijegu imaju lošu naviku držeći premali razmak od vozila ispred sebe. Prebrza vožnja u tom slučaju smanjuje vrijeme reakcije.
Preporuča se da ste dvaput (ili ako je zbog uvjeta na cesti potreban dodatan oprez, čak triput) udaljeni od vozila koje se nalazi ispred vas. Time dajete sebi minimalno vrijeme kočenja od 6 sekundi. Drugim riječima, za svakih 20km/h trebali biste stvoriti četiri dužine automobila prostora. Dakle, ako se krećete brzinom od 60km/h, između vašeg i vozila ispred, trebalo bi biti 12 duljina automobila.
Također biste trebali pripaziti na semafore, znakove zaustavljanja ili zavoje, kako biste si stvorili dovoljno vremena za kočenje ili obilazak.
3. Naglo kočenje
Kada osjetite da vozilo počinje kliziti, greška je „sjesti“ na kočnicu. Nemojte to učiniti – to uklanja prianjanje gume od podloge (kakva god bila), i upravo smanjujete sposobnost kontroliranja vozila.
Nakon što ste izgubili prianjanje i kotači ostanu blokirani (u slučaju da nemate ABS), isprekidano kočenje neće promijeniti situaciju. Ono što biste trebali učiniti kada osjetite da vozilo klizi jest ublažavanje gasa, odnosno pustiti automobil da uspori brojem okretaja motora i težinom. Kada se kotač okreće, znači da još uvijek postoji prianjanje, a upravo je to potrebno kako bi spriječili vozilo od sudara.
Ako vaš automobil nema ABS, a kočite na vrijeme onda biste trebali kočiti češće i sa kratkom zadrškom.
Kada ulazite u zavoj, a snijeg je na cesti, trebali biste kočiti polako i dovoljno daleko od samog zavoja. Nakon što ste ušli u zavoj, a krećete se prilagođenom brzinom, popustite lagano kočnice i koristite težinu automobila kako bi preostali dio zavoja upravljali prianjanjem uz cestu.
4. Prebrza vožnja
Prebrza vožnja je najveći problem prilikom vožnje u zimskim uvjetima. Vozači imaju lošu naviku nakon što stignu na autocestu, da je u redu voziti uobičajenom brzinom. Pogrešno.
Kada vaš automobil počne kliziti, a sudar je neizbježan, svaka sekunda je važna. Vozeći prebrzo, smanjujete vrijeme potrebno za reakciju i povećavate težinu sudara. Također je potrebno četiri do deset puta više vremena kočnicama da zaustave vozilo na zaleđenoj ili snježnoj cesti nego što je slučaj sa suhim kolnikom.
5. Zablude pogona na sva četiri kotača
Dok vozila s pogonom na sva četiri kotača obično obavljaju svoj zadatak bolje u snježnim i ledenim uvjetima vožnje, tehnologija vam se dakako može obiti o glavu, dajući vozačima lažan osjećaj sigurnosti.
Pogon na sva četiri kotača služi za doziranje upravo potrebne količine snage prema svakoj od četiri gume vašeg automobila kako bi se osiguralo adekvatno prianjanje i vozilo pokrenulo kroz neočišćenu cestu. To ne znači, međutim, da je vaše vozilo idealno za obaranje brzinskih rekorda i spremno na brzo zaustavljanje. Pogon na sva četiri kotača neće vam dati potrebnu snagu za zaustavljanje. Može vam pomoći da se lakše probijete u težim uvjetima, ali nikako da upravljate super vozilom.
Stoga, smanjite brzinu kada znate da je temperatura blizu nule, a k tome još susnježica ili snijeg. Zapamtite da ne postoji pravilo brzine kojom biste trebali voziti kada su na snazi zimski uvjeti ili pada snijeg. Obratite punu pozornost na uvjete na cesti, te kako se vaše vozilo ponaša, a time će i vlastita procjena biti realnija i pravovremena.