Preminuo je “otac” Mazde MX-5, japanski dizajner Shunji Tanaka
Tužna vijest se danas brzo raširila među Mazdinom globalnom zajednicom; u 75. godini života zauvijek je otišao samozatajni Shunji Tanaka, japanski dizajner koji je koncepte iz sredine 80-ih godina prošlog stoljeća prenio u mali Mazdin roadster koji je ekspresno zaludio svijet, a do danas oborio rekord kao najprodavaniji sportski automobil svih vremena.

Vijest je na Facebooku objavio bliski prijatelj, jednostavnom izjavom: “Žao mi je što moram objaviti da je gospodin Tanaka, glavni dizajner MX-5 preminuo 12. prosinca u 75. godini.” Prema izjavi, posljednje riječi gospodina Tanake bile su: “Za ničim ne žalim za u životu.” Bio je u pravu. On je svijetu dao Miatu, koja je Porsche 911 malih sportskih automobila i ima naslijeđe i reputaciju o kojoj neki proizvođači mogu samo sanjati. Prema Tanaki, koncept za Miatu bio je “Swinging Time Machine”.
Ukratko, bio je to simbol slobode i trebao je pružiti uzbudljivo iskustvo otvorenog krova koje je vozača približilo prirodi. Unatoč tome što je bio glavni dizajner Miate, Tanaka nije privukao toliku pozornost kao vodeći inženjeri, Toshihiko Hirai i Takao Kijima. Ova dva čovjeka su bila odgovorna za stvaranje epskog alata za vožnju od Miate, dok je Tanaka bio odgovoran za dizajn eksterijera i interijera.

Iako Miata svakako zaslužuje pohvale kao vozilo vrhunskih voznih karakteristika, i dizajn je ujedno njen vrlo važan element. Prije nego što se pojavila Miata, roadster je skoro izumro. Nastavio je etos britanskih roadstera, ali je ispravio njihovu kvalitetu izrade i probleme s pouzdanošću, pa je Mazda poput nikoga drugoga ponudila potpuni paket za vozače. Miata je bila toliki hit, o njoj je napisana cijela knjiga kad je navršila 25 godina.
Poznati pop-up farovi i nasmijano lice uvijek su bili dio dizajna, inspiriranog Lotus Elanom. Mnogi ljudi to ne znaju, ali prvi koncept osmišljen je u Kaliforniji. Mazda je odobrila projekt, što je 1986. potaknulo početnu fazu projektiranja od strane njihovih njihovih kalifornijskih dizajnera. Nakon završetka projekta, poslana je u Japan, gdje ju je s neodobravanjem na daljnu doradu dobio Tanaka.

Modificirao ga je i uvezao u njega svoju kulturu – onu Japana. U jednom intervjuu prije nekoliko godina je izjavio kako je inspiraciju za skice karoserije uzeo iz tradicionalnih japanskih Noh maski koje, ovisno o tome kako se gledaju, poprimaju različite karakteristike. I dalje je najprodavaniji sportski automobil na svijetu i jedan od najpristupačnijih načina zabave za ljubitelje automobila.
Mazda će možda u budućnosti prijeći na hibridni pogon za MX-5, ali sigurni smo da će zabavni element biti zadržan i da će ostati vjeran svom podrijetlu. Pored toga, kreativna vizija Shunji Tanake kasnije će postati strijela u luku marke motocikala Kawasaki, pa je “lice” modela Z1000 iz 2003. zasnovano na japanskim maskama koje se koriste u kazalištu Noha. No, ljubav prema MX-5 je ostala neraskidiva do njegovog posljednjeg daha.










