Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • EV-Zona
  • Oglasnik
Piše Mato Pavličević 22.12.2021

Preminuo je “otac” Mazde MX-5, japanski dizajner Shunji Tanaka

Tužna vijest se danas brzo raširila među Mazdinom globalnom zajednicom; u 75. godini života zauvijek je otišao samozatajni Shunji Tanaka, japanski dizajner koji je koncepte iz sredine 80-ih godina prošlog stoljeća prenio u mali Mazdin roadster koji je ekspresno zaludio svijet, a do danas oborio rekord kao najprodavaniji sportski automobil svih vremena.

Vijest je na Facebooku objavio bliski prijatelj, jednostavnom izjavom: “Žao mi je što moram objaviti da je gospodin Tanaka, glavni dizajner MX-5 preminuo 12. prosinca u 75. godini.” Prema izjavi, posljednje riječi gospodina Tanake bile su: “Za ničim ne žalim za u životu.” Bio je u pravu. On je svijetu dao Miatu, koja je Porsche 911 malih sportskih automobila i ima naslijeđe i reputaciju o kojoj neki proizvođači mogu samo sanjati. Prema Tanaki, koncept za Miatu bio je “Swinging Time Machine”.

Ukratko, bio je to simbol slobode i trebao je pružiti uzbudljivo iskustvo otvorenog krova koje je vozača približilo prirodi. Unatoč tome što je bio glavni dizajner Miate, Tanaka nije privukao toliku pozornost kao vodeći inženjeri, Toshihiko Hirai i Takao Kijima. Ova dva čovjeka su bila odgovorna za stvaranje epskog alata za vožnju od Miate, dok je Tanaka bio odgovoran za dizajn eksterijera i interijera.

Iako Miata svakako zaslužuje pohvale kao vozilo vrhunskih voznih karakteristika, i  dizajn je ujedno njen vrlo važan element. Prije nego što se pojavila Miata, roadster je skoro izumro. Nastavio je etos britanskih roadstera, ali je ispravio njihovu kvalitetu izrade i probleme s pouzdanošću, pa je Mazda poput nikoga drugoga ponudila potpuni paket za vozače. Miata je bila toliki hit, o njoj je napisana cijela knjiga kad je navršila 25 godina.

Poznati pop-up farovi i nasmijano lice uvijek su bili dio dizajna, inspiriranog Lotus Elanom. Mnogi ljudi to ne znaju, ali prvi koncept osmišljen je u Kaliforniji. Mazda je odobrila projekt, što je 1986. potaknulo početnu fazu projektiranja od strane njihovih njihovih kalifornijskih dizajnera. Nakon završetka projekta, poslana je u Japan, gdje ju je s neodobravanjem na daljnu doradu dobio Tanaka.

Modificirao ga je i uvezao u njega svoju kulturu – onu Japana. U jednom intervjuu prije nekoliko godina je izjavio kako je inspiraciju za skice karoserije uzeo iz tradicionalnih japanskih Noh maski koje, ovisno o tome kako se gledaju, poprimaju različite karakteristike.  I dalje je najprodavaniji sportski automobil na svijetu i jedan od najpristupačnijih načina zabave za ljubitelje automobila.

Mazda će možda u budućnosti prijeći na hibridni pogon  za MX-5, ali sigurni smo da će zabavni element biti zadržan i da će ostati vjeran svom podrijetlu. Pored toga, kreativna vizija Shunji Tanake kasnije će postati strijela u luku marke motocikala Kawasaki, pa je “lice” modela Z1000 iz 2003. zasnovano na japanskim maskama koje se koriste u kazalištu Noha. No, ljubav prema MX-5 je ostala neraskidiva do njegovog posljednjeg daha.

Podijeli s frendovima!

Mato Pavličević
Nesuđeni dizajner automobila skrasio se u autonovinarstvu koje je, tvrdi, posao koji je htio raditi otkad je kao klinac pročitao prvi tekst Martina Česenja. I to nije sve, bakin kristal i porculan po vitrinama ustupio je mjesto njegovoj kolekciji od oko 1100 modela automobila, kamiona, autobusa...
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

Piše: Niko Poznat

Kako pripremiti automobil za zimu?

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

Restomodovi – Ili ih volite ili ne!

Piše: Niko Poznat

Porsche predstavlja prvi potpuno električni Macan GTS – A znamo i cijenu.

Piše: Niko Poznat

TOP 10 automobila koje je internet uništio memovima

Piše: Niko Poznat

10 auto brendova za koje današnji klinci nisu ni čuli

Piše: Ivan IGloo Gluhak

TOP 10: glupavi detalji s današnjih automobila

Piše: Niko Poznat

Dan bez automobila: Zagreb nudi besplatan javni prijevoz


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana