Automobili koji nikad nisu ugledali svjetlo dana: Lancia Gamma Olgiata (1982.)
Elegantna karavanska varijanta s troja vrata fascinantne, ali možda neshvaćene Lancie Gamme Coupe predstavljena je javnosti 1982. na Salonu automobila u Parizu, dok je dizajn potpisao tada bliski im studio Pininfarina.
Lancia Gamma Coupè, koju je dizajnirao Pininfarina i proizvodila se od 1976. do 1984. u nešto više od 7000 primjeraka, osnova je na kojoj je napravljen ovaj “sportski automobil” s troja vrata. Govornici engleskog bi to nazvali “shooting brake”. Prototip, zapravo stilska vježba s ciljem ispitivanja reakcija javnosti, predstavljena je 1982. na Salonu automobila u Parizu.
Uz novu karoseriju sportskog karavana s troja vrata, ovaj neobični automobil straga karakteriziraju mali spojler smješten na vrhu vrata prtljažnika, te stražnji stupovi s crnim oplatama, koji se stapaju sa zatamnjenim staklom. Ti detalji zapravo pojačavaju aerodinamičnu, prozračnu i “laganu” liniju stražnjeg dijela automobila.
U usporedbi sa serijskim modelima Lancije Gamme, ovdje se na prednjem dijelu mogu vidjeti izbočena i pomalo neproporcionalno velika svjetla, drugačija maska i novi branik. Zlatna metalik boja odabrana za karoseriju je jednostavno prekrasna. Jednako zavodljiva je i karirana tkanina na bež podlozi, odabrana za interijer. Još jedan klasični detalj: 15 ″ kotači, viđeni i korišteni do kraja 90-ih na blindiranoj Fiat Cromi.
Stražnja vrata se otvaraju električno, preko gumba na središnjem tunelu, dok je prtljažnik vrlo velik. Osnova ovog modela je verzija druge serije Gamme, opremljena 4-cilindričnim bokser motorom od 2500 ccm. Motor s nasuprot postavljenim cilindrim i elektroničkim ubrizgavanjem Bosch LE-Jetronic još tada je razvijao 140 KS i 212 Nm. No, prelaskom pod Fiatovu kapu, ovakvi egzotični motori zauvijek su otišli u povijest, što ne znači da Fiat ima loše motore. Naprotiv.
Ovaj unikat ne treba miješati s Betom Shooting Brake, koja je samo naizgled slična, ali je izrazito drugačija. Jedini postojeći primjerak automobila prodan je i još uvijek registriran, desetljećima nakon predstavljanja. Sada je auto prešao ukupno oko 1000 km i pripada lombardskom kolekcionaru koji ga čuva kako i dolikuje “lijepoj dami”.
I za današnje pojmove krase je dobre performanse i odlično držanje ceste, barem tako tvrdi vlasnik. Prema skromnom sudu autora teksta, ovo je najljepša Gamma od četiri predstavljene karoserijske verzije i prava je šteta što nikad nije ušla u serijsku proizvodnju jer, gledajući automobilsko tržište i trendove s odmakom od 40 godina, sigurno je da bi imala solidan tržišni uspjeh.