Bi li ovo doista mogla biti Lada?
…ili samo još jedan pokušaj prezentiranja vlastitog znanja dizajnera i rada u nekom 3D-programu…
Kada ste posljednji puta u kontekstu bilo čega vezanog uz automobile čuli za tvrtku Lada?
Ne baš tako skoro, zar ne?!
No pijani ruski dizajneri i tehnolozi na tržištu su prisutni i dan-danas te usprkos novom mileniju jednostavno odbijaju ravnalo i trokut zamijeniti krivuljarom i šestarom.
Današnja ponuda modela ove marke podrazumijeva i pokoji element tehnologije poput ABS-a, zračnih jastuka i radio-uređaja koji nije u stanju primati samo naklapanja o komunizmu. I time se zapravo vidi da se kroz to korištenje „zapadnjačkih gluposti“ Lada trudi opstati.
No realno gledano, pomaci su minimalni i spadaju u 1990. godinu, a ne u ovu čudnovatu 2021. godinu unutar koje svi na ovaj ili onaj način vegetiramo.
Aktualni modeli podrazumijevaju legendarnu Nivu, čiji današnji primjerci izgledaju skoro identično kao i prvi ikada proizvedeni primjerak iz davne 1977. godine. Doduše, ako ćemo realno, to možda i nije toliko loše, jer bi u protivnom evolucija Nive završila na SUV-automobilu. A to pak nikako ne bi imalo smisla.
Nadalje su tu modeli Priora (koji je svojevremeno čak uguran i u konkurenciju WTCC-serije natjecanja), Kalina druge generacije te Granta i Largus. I to kao modeli proizvedeni u kolaboracijom s tvrtkom Renault (odnosno Dacia).
Dakle, Lada i u 2021. godini nema neki klub obožavatelja izvan Majčice Rusije te se zapravo vrti u krug. I to onaj stvoren oko poprilične nezainteresiranosti prema proizvodnji automobila koji bi svojom kvalitetom i tehnologijom bili originali, a ne bijedne kopije nečega što ionako nitko normalan ne želi kupiti.
Izuzev aktualnih modela koji zapravo nikoga ne zanimaju, Lada se krajem 2010. godine uz proizvodnju malih, jeftinih i nepotrebnih automobila počela zanimati za neke druge segmente tog fascinantnog svijeta.
Zbog toga su se dizajneri otrijeznili na skoro dvije godine i sredinom 2012. svijetu ponudili koncept pod nazivom X-Ray.
Naziv dotičnog koncepta zapravo je skraćenica i znači “Crossover-Recreation, Activity, Youth”. I to ovako u teoriji zapravo zvuči super. Odnosno upravo po mjeri današnjeg tržišta koje se većinom svodi na urbanu ekipu koja konstantno vježba, aktivna je i vječno mlada.
Dotičnog sam se konceptnog automobila dotakao već pri prvim najavama. I to samo zato što je ovaj koncept pokazivao jednu sasvim drugačiju ideologiju i pristup tržištu. A to je pak u svakom slučaju za pohvaliti, jer ako već ništa drugo, onda X-Ray nema nikakve veze s tulumom auto-komunističke tematike na kojem se kraljice “disko-čage” zovu Dacia i Škoda.
pohvalčno, zar ne?!
Uglavnom, od premijere koncepta i prelijepe plavuše koja je stajala kraj ovog konceptnog automobila na izlagačkom prostoru salona automobila u Moskvi 2012. godine nije se napravio nikakav realan pomak.
Usprkos tome se svako toliko spomene neka daljnja najava koja potvrđuje da Lada nije posustala od razrade ovog modela.
No pazite sad ovo…
Pred vama se nalazi jedan pomalo čudnovati konceptni rendering automobila. Dotični rendering potpisuje mladi dizajner pod imenom Dmitriy Lazarev.
Dotični je slikovni dio 3D-modela izuzev potpisa tog mladog dizajnera imao i oznaku „copyrighta“ iza kojeg je uslijedio logotip Lade.
To me naravno privuklo na daljnje informiranje, pa u nastavku teksta slijede moja saznanja vezana uz ovaj „projekt“.
Naime, prikazani koncept naziva se Raven i za razliku od gore spomenutih Renault-Nissan-Lada uvreda za svijet automobila ovaj nema veze s ekonomičnošću. Ergonomija nije nešto oko čega je ovaj mladi dizajner lomio koplja tijekom crtanja. A lijepo je vidjeti i da svojom pojavom ovaj konceptni crtež pljuje posred lica današnjim grbavim SUV-ovima i CrossOverima.
Ako ćemo ostati s obje noge na zemlji, odnosno u kontekstu proizvođača automobila koji nikad nije proizveo ništa slično, vrlo brzo ćemo Ladu Raven definirati kao prikaz virtualnog ludila. Ili pak nekim poremećajem uzrokovanim trovanjem alkoholom.
Jer ova Lada je super-automobil.
Da, dobro ste pročitali – ruska kompanija s ideologijom „debljeg lima“ prema ideji ovog mladog dizajnera mogla bi (ili trebala) svratiti u polje super-automobila. A svi znamo s koliko je slavnih prezimena krcat upravo taj teritorij.
Uglavnom, kako priča u ovom trenutku izgleda, Lada bi na to bojno polje trebala dojuriti s visoko uzdignutom petokrakom zvijezdom.
Takav potez ne bi samo bio izjednačen s izvantjelesnim iskustvom, već bi za mnoge istog momenta Lada i Rusija zasjale u sasvim drugačijem svjetlu.
Ideja je kroz fenomenalan i apsolutno agresivan dizajn svijetu super-automobila poručiti kako Lada nije samo proizvođač komunističkog otpada za mase. Umjesto tog se opisa nameće onaj koji podrazumijeva perspektivnu tvrtku koja se konačno riješila svih onih glupih i primitivnih uplitanja vlasti u način rada i funkcioniranje iste.
Nadalje, ideja je svijetu automobila i u njegovom općenitom smislu poručiti da Lada hoće i može kad zapne. A to pak već samo po sebi predstavlja ideologiju koja nikada prije nije dolazila do izražaja.
Koncept X-Ray bio je samo početak te toliko željene reformacije. A koncept Raven mogao poput Laike i Gagarina napraviti ogroman korak i Ladu vinuti u dosad neviđene visine.
…no sad bi bilo dosta s motivacijskim napisima i vraćamo se u stvarnost…
Lada Raven već je duže vrijeme samo koncept koji je iznimno talentirana mlada osoba osmislila na vlastitom računalu. Doduše, potpis Lade na ovaj renderirani konceptni uradak nije plod mašte i nastojanja da Rusija u svijetu automobila zauzme posebno mjesto.
No ako ćemo realno, mislim da će Rusi i dalje radije ratovati s okolnim zemljama, nego se posvetiti nečemu što zapravo ne znaju raditi. A to su vrijedni, tehnološki napredni i barem nazivno fascinantni automobili u bilo kojem obliku.
Da je Raven uobličen u borbeni zrakoplov, postojale bi velike šanse da uđe u proizvodnju. Da je riječ o nevidljivoj atomskoj bombi, vjerojatno bi se već proizveo. No s obzirom na to da se ipak radi „samo“ o automobilu koji na sebi nema nikakvo hladno ni vatreno oružje, nekako čisto sumnjam da će ovaj koncept ikada vidjeti svjetlo dana. Iako moram priznati da iz pojedinih kuteva vrište sličnosti s “Batmobileom”.
Naravno, to je samo pretpostavka. I kao takva zapravo i nema neku vrijednost. Dapače, vrlo bih rado bio u krivu što se te pretpostavke tiče.
No realnost je da Lada nikada nije proizvela ništa ni približno slično ovakvom automobilu. A s obzirom na aktualno stanje u Rusiji te sporadično ali i konstantno povlačenje proizvođača automobila s tog ogromnog tržišta, nekako mislim da je super-automobil posljednje što će Rusi ponuditi svijetu.
Bilo kako bilo, lijepo je vidjeti ovakav koncept. Čak i ako ostane isključivo unutar virtualnog (tj. digitalnog) svijeta.
Slažete li se?

















