Toyota – proslava 75 godina postojanja
Već tričetvrt stoljeća, od skromnih početaka kada je Toyota proizvodila tkalačke stolove, preko zlatnih vremena kada se sa znakom Toyote označavalo nekoliko ponajboljih sportskije-orijentiranih automobila, pa sve do danas, kad je Toyota jedan od najvećih proizvođača automobila na svijetu, možemo slobodno reći da se ima što slaviti.
Kada se spomene ime Toyota, asocijacija ima jako puno – od onih koje podrazumijevaju šivaće mašine, viljuškare i ostale radne strojeve koje ovaj proizvođač proizvodi već desetljećima, preko automobila u smislu prije svega slavnih vremena provedenih na prljavim stazama svjetskog šampionata u Rallyu, te ne toliko uspješnog pohoda u Formulu 1, no ono po čemu je Toyota najslavnija jest konstantno izmišljanje i primjena novih tehnologija u svijetu automobila, uz kvalitetu i dugovječnost kakvima se rijetki proizvođači automobila mogu pohvaliti.
Osnovana davne 1924. godine od strane gospodina koji se zvao Sakichi Toyoda i njegovog izuma automatiziranog tkalačkog stola nazvanog "Model G", Toyota je oduvijek bila sinonim za inventivnost i kvalitetu prije svega, pa stoga ni ne čude rekordi u svijetu automobila poput prodajnih rezultata Corolle, koja se već u prvoj generaciji mogla pohvaliti brojkom koja je izuzetno blizu onoj Volkswagenove Bube.
Tridesetih godina minulog tisućljeća Kiichiro Toyoda počinje automobilističku eru Toyote, igrajući se sa malim benzinskim motorom koji će u svojoj kasnijoj i dorađenoj verziji pogoniti prvi automobil koji je Toyota Motor Co. Ltd. ikad proizvela – model AA Sedan.
Iako se početkom 50-ih godina prošlog stoljeća cijela priča oko Toyote umalo raspala zbog financijske krize, samo pet godina kasnije na tržište izlaze modeli Toyopet Crown, Toyopet Master i Crown DeLuxe koji ubrzo u obliku proptotipova izlaze van granica tada poprilično prema vanjskom svijetu zatvorenog Japana i to ni manje ni više nego u Ameriku, gdje se ubrzo osniva tvrtka Toyota Motor Sales U.S.A.
U Japanu pak, uz tvornicu u Honshi, otvara se još jedna u Motomachiju, te se inicijalnim postavljanjem poslovne filozofije i strategije usmjerene prije svega prema kvaliteti automobila na koje Toyota stavlja svoj znak, zapravo kreću vremena koja traju i dan-danas.
Sredinom 1965. godine tvrtka Toyota osvaja Deming Application Prize, odnosno prestižnu nagradu instituta W. Edwards Deming koja se svake godine dodjeljuje najboljim primjerima unutar određenih polja djelovanja, odnosno u primjeru Toyote za kontrolu kvalitete, a upravo ta je nagrada još više usmjerila vlasnike Toyote da svoj primjer kontrole kvalitete dotjeraju do tolikog savršenstva, da se i dan-danas Toyotin model navodi kao primjer savršenstva na fakultetima koji se bave ekonomijom i strojarstvom.
Nakon što je 1966. prva Corolla sišla sa proizvodne trake, Toyota se prodajom etablira kao najuspješniji proizvođač automobila u Japanu i jedan od najuspješnijih u Americi, jer se tijekom proizvodnje prve generacije Corolle često činilo kao da ih nikad nema dovoljno proizvedenih u odnosu na potražnju ovog mega-popularnog automobila.
Iste se godine potvrđuje partnerstvo sa tvrtkom Hino Motors Ltd., a samo godinu kasnije slijedi potpis ugovora o suradnji i sa tvrtkom Daihatsu Motor. Co., što dodatno učvršćuje poziciju Toyote na tržištu ne samo Japana, već i Amerike, te ubrzo i ostatka svijeta.
Tijekom sedamdesetih godina, Toyota je već itekako bila etablirana među najuspješnijim proizvođačima automobila na svijetu, a posebno je bila sveprisutan proizvođač i u auto-sportu još od 1957. godine kada je Toyopet Crown kao model prijavljen na Australia Trial.
Godine 1972. Toyota Celica 1600 GT po prvi je puta nastupila u obliku privatnog tima čiji je vlasnik bio Šveđanin Ove Andersson, odnosno Andersson Motorsport, te je taj automobil uspješno završio RAC Rally koji se vozi na teritoriju Velike Britanije, a nakon tog uspješnog debija, Toyota je Andersson Motorsport tim "otkupila" i nastavila nizati pobjede sa svojim modelima tijekom osamdesetih i devedesetih godina, te uz četiri naslova prvaka u konstruktorskom poretku WRC-natjecanja sa Celicom stvorila image nepoderivosti i besprijekorne kvalitete.
Godine 1993. Toyota Motorsport GmbH kupuje tvornički Toyotin tim i nastavlja sa nizom pobjeda kojima vozači Celice ST165 i ST185 poput Juhe Kankkunena i Carlosa Sainza postaju svjetski prvaci, no 1995. godine je Celica u svojem najljepšem obliku modela ST205 bila predmet mnogih negodovanja, koja su zbog "varanja" sa restriktorom rezultirala zabranom natjecanja na 12 mjeseci i tu se Rally program definitivno ugasio za za Celicu kao model, te se krenulo sa modelom Corolla WRC.
No u sedamdesetima i osamdesetima bilo je i alternativnih planova koji su podrazumijevali prelazak sa prljavih staza Rally-natjecanja na one malo čišće, odnosno za početak Le Mans, a zatim 2002. godine i pohod na Formulu 1 sa svojim poznatim "One Aim" sloganom, aludirajući pri tome na poantu svog sudjelovanja u F1 i ideju gaženja kompletne konkurencije, te osvajanja konstruktorske titule, što se nikad nije ni približno dogodilo usprkos budžetu koji je skoro za dva puta premašivao onaj Ferrarija.
24 sata Le Mansa za Toyotu je značilo ulazak među najcjenjenije marke na svijetu i iako realno gledano sa modelima prema tadašnjim FIA-inim specifikacijama koje je diktirala Grupa C i nisu bili pretjerano uspješni, vrijedno je spomenuti model 88C koji je iako nešto sporiji od konkurencije poput Porscheovog modela 962C, kompletnih 24 sata utrke prošao bez ikakvih problema po pitanju kvarova i na kraju svoje debitantske utrke zauzeo 12. mjesto u ukupnom poretku.
To možda i nije rezultat na koji bi netko bio ponosan, no u svakom je slučaju bio dovoljno vrijedan da bi Toyota nastavila s razvojem bolida kojima su za cilj imali nastup i pobjedu na 24 sata Le Mansa u najjačoj LMP1 kategoriji (koja je iz Grupe C proizašla kroz godine), no iako je brzina postala identična proizvođačima poput Mercedesa i Audija, u kasnijim godinama je jednostavno falilo sreće, te usprkos nerijetko najbržim vremenima kruga na kvalifikacijama, Toyota GT-ONE rijetko je stizala do cilja i odvozila svih 24 sata u komadu bez kvara.
Nakon ppoprilično razočaravajuće karijere unutar LMP1 kategorije sa TS020 GT-ONE, Toyota je ipak skupila dovoljno trkaćeg iskustva kako bi pristupila najekskluzivnijem i najposjećenijem auto-sportu u obliku Formule 1, no izuzev jednog boda na debitantskoj utrci Panasonic-Toyota tima i nekoliko drugih mjesta, unutar osam sezona tim nije uspio zabilježiti niti jednu pobjedu, te se na dan 4. studenog 2009. godine pod krinkom recesije Toyotin F1 program ugasio za sva vremena.
Zadnjih godina Toyota je posvećena prije svega razvoju novih tehnologija od kojih je posebno vrijedno izdvojiti model Prius, koji, iako nas koji se vozimo na fosilna goriva i o automobilima razmišljamo u obliku pojmova brzine, ubrzanja i držanja ceste poprilično živcira, jer je u proteklih nekoliko godina potakao trend vožnje na struju, svejedno se Priusu mora priznati da je tehnološki savršen stroj i ujedno onaj koji označava budućnost, veselili se mi tome ili ne.
Danas Toyotin model Prius sa preko tri i pol milijuna prodanih primjeraka obara sve žive i nežive rekorde prodaje i postao je sinonim za hibridno-pogonjene automobile, što također fanove Toyotinih modela poput Supre, Celice ili MR2 pomalo razočarava, no s druge strane nedavnim najavama oko ukupno tri nova sportski-orijentirana modela od kojih je GT86 kao zlatna sredina izašao na tržište ove godine u svom konačnom obliku, ipak se malo po malo radi na povratku Toyote kao jedne od onih marki koje su kroz kompletnu povijest – od modela Sport 800 do danas uvijek istovremeno nudile kvalitetu i brzinu.
U svakom slučaju, iako je u ovom tekstu ostalo još jako puno toga za reći, možda je najbolje s nekoliko fotografija podsjetiti na neke nama drage modele automobila koje nam je Toyota podarila svih ovih godina i time na neki način odati počast jednoj od najvećih marki u svijetu automobila i istovremeno zaželjeti sretan 75. rođendan i nadati se kako će nastaviti putevima na koje smo od malena navikli.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
IZVOR SLIKA: Toyota Archive, CarinPicture.com, UltimateCarPage.com i Google Images