Shelby – Koliko lud može biti jedan Focus?
O Shelbyu smo se već nekoliko puta raspisali, tako da nije potrebno ponovno prolaziti stranice burne povijesti i isto toliko lude i burne sadašnjosti, pa eto…spomenimo samo kako u ovom konkretnom slučaju Shelby za projekt uzima ni manje ni više nego Ford Focus.
Sjećate li se automobila koji se zvao Dodge Omni? Ne? OK…podsjetimo o čemu se radi: maleni hatchback iz osamdesetih koji je nastao u obliku kopije automobila koji je inicijalno na tržište predstavila (nažalost) propala francuska tvrtka Simca, odnosno nakon propadanja spomenute marke i kupnjom iste od strane Peugeota, u Europi je konkretan automobil poznat kao Talbot Horizon.
Naravno, radilo se o najobičnijem malom automobilu sa tri ili pet vrata, kojem je osnovna namjena bila jednostavno prevoženje obitelji od točke "A do točke "B", no Amerima je očito i to bilo dovoljno da preuzmu dizajn i ponosno ponude na tržište skoro identičan automobil u obliko gore spomenutog modela Omni.
Dodge Omni se prodavao sa cijenom od nekih 2,500 dolara, što ga je davne 1984. godine činilo jednim od najboljih omjera u odnosu uloženo-dobiveno u smislu automobila, pa stoga ni ne čudi kako je upravo taj automobil gospodinu Shelbyu itekako zapeo za oko.
Ono što je nastalo fitness-tretmanom u Shelbyu, sam gazda je nazvao Omni GLH (što je doslovce značilo skraćenicu "Goes Like Hell"), a u prijevodu se radilo o automobilu sa prednjim pogonom, dodanim Turbo-punjačem i u obliku krajnjeg rezultata čak 175 konja – sasvim dovoljno da bi Omni GLH uskoro dobio i nasljednika u obliku verzije GLHS (što je pak doslovno skraćenica za "Goes Like Hell (and then) Some"). Fenomenalno već po samom imenu, tj. sufiksu istog, zar ne?!
Dakle, ubrzavajući vrijeme do današnjih dana, kada se Ford Focus ST itekako dobro snašao na tržištu SAD-a, nimalo ne čudi kako je filozofija malog i brzog automobila opet proradila u Shelbyu, te su se odlučili malo poigrati i s tim modelom – naravno, prije svega po pitanju motora.
Iako još uvijek nije započeto sa preradama, planovi su nedavno najavljeni, pa bi Focus ST prema najavama iz 2-litarskog EcoBoost motora trebao izvlačiti preko 300 konjskih snaga. Kako kažu dečki iz Shelby SkunkWorks odjela, Focus ST bi trebao dobiti svu silu za njega posebno izrađenih dijelova u suradnji sa nekim renomiranim markama u svijetu tuninga, pa su tako Shelby i Borla već izradili kompletno novi ispušni sistem, a navodno se već poradilo i na kombinacijama većeg Turbo-punjača i Intercoolera, pa ovih 300+ konja već sad djeluje malo "mršavo", obzirom da znamo koliko je tvrtka Shelby sklona pretjerivanju.
Ovjes je izrađen u suradnji sa Fordovim SVT-odjelom, te Ford-Racing divizijom – baš kao i kočioni sistem (navodno) preuzet sa Mustanga, a poseban je naglasak stavljen na olakšavanje samog automobila u cijelosti, pa se mahom čupalo sve ono nepotrebno ili se isto mijenjalo za karbonske varijacije na temu onoga što se nije dalo iščupati.
Tako je hauba olakšana za kilogram i pol, mrežicu usisa i okvire svjetala za maglu od pojačane plastike zamijenili su identični dijelovi izrađeni od karbonskih vlakana, a i interijer je dobio kuru mršavljenja karbonom, obzirom da su umjesto poliranih aluminijskih dijelova iste zamijenili oni sa "pepita-uzorkom".
Također se poradilo i na optici, pa su branici nešto drugačiji od serijskih, hauba je dobila par novih i sasvim funkcionalnih otvora za zrak, a cijelu su priču oko olakšavanja i pojačavanja dojma opakosti u smislu optičkih detalja uvelike pojačali i kovani 19-inčni kotači.
Vizualno, tu je još i hrpetina detalja sa logotipovima Shelbya, skroz cool naljepnica nalik onoj sa Porschea 911 GT3 RS 4.0, a sve navedeno i preinačeno trebalo bi imati cijenu od nekih 11,000 Eura povrh one koju Fordova zastupništva traže za novi automobil iz salona – dakle sve zajedno oko 30,000 Eura u ovoj pomalo ludoj varijaciji na temu Focusa ST, što je odlična vrijednost kada se i faktor ekskluzivnosti uzme u obzir, jer je u planu ovu varijaciju na temu Focusa ST ponuditi u samo 500 primjeraka unutar slijedeće tri godine.
Istini za volju, ovako sređen Focus ST i dalje u usporedbi sa Focusom RS u svom tvorničkom izdanju izgleda pomalo blesavo, no svejedno, za taj novac mislim da se ne bi dalo kupiti ništa ni upola toliko brzo i dobro za voziti – osim ako Shelby i opet ne pretjera u totalu, kao što se to kroz povijest često događalo.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: CarBuzz.com i Google Images