Lexus – je li ovo bolesno?
Kada bi ovaj najnoviji koncept isto tako najnovije filozofije ovog proizvođača automobila morao usporediti s nečime, moram priznati da mi riječ "balega" prva pada napamet…
Gdje li su nestala ona divna vremena kada je Lexus IS200 (odnosno Toyota Altezza, kako se isti automobil nazivao u Japanu) postavljao trendove pomalo kopirajući BMW? Također u današnje vrijeme itekako žalim za Lexusom SC300 (tj. modelom poznatijim pod nazivom Toyota Soarer na japanskom tržištu) koji je također bio svojevrsna kopija svega i svačega s "made in Europe" oznakom.
Iako je za Lexus kao "premium brand" Toyote u to vrijeme originalnost bila pomalo nepotrebna stavka i kao da su se u Lexusu posebice trudili izbjeći je u što je širem mogućem luku, njihovi su modeli za osnovu imali ideologiju kopije bolje od samog originala. Nekima je to smetalo i Lexus su nazivali markom koja je namijenjena ljudima kojima su mašta i originalnost amputirani pri rođenju, no meni se nekolicina modela itekako dopadala. Dapače, IS300 sam jako htio gledati parkiran ispred svojih ulaznih vrata s mojim imenom u "prometnoj", jer mi je taj model odgovarao ama baš u svakoj stavci.
No vremena su se počela mijenjati, tržište je diktiralo svoje i ubrzo su gore navedeni modeli zajedno s ostatkom Lexusove dosadne i bezlične svite kopija pali u zaborav. Naravno, tvrtka ne samo da se nije ugasila, već je pala odluka da Lexus kao tvrtka postaje neovisan od Toyote u smislu modela koji bi iz te tvrtke trebali izaći, što je od nekih pozdravljeno širokim osmijehom, a od nekih pak odmahivanjem rukom.
Ja iskreno i nisam bio siguran što će ta "nova era" u Lexusu donijeti, no pri samom pogledu na prve gotove renderinge modela IS moram priznati da je upravo taj model jedan od onih čije je iščekivanje od te faze do one gotovog automobila trajalo cijelu vječnost.
Danima sam slinio nad novostima i vijestima oko tog po meni jednostavno prelijepog automobila, a onda je jedan dan zazvonio telefon i dogovoreno je s modelom IS250 otići na kratku vožnjicu Sljemenskom cestom. Rijetko kad mi se dogodilo da sam pri ulasku u automobil imao laganu tremu, ali IS250 od mene je u mili-sekundi napravio klinca na audiciji za neki talent-show. No ubrzo se sva sila entuzijazma pretvorila u jedno veliko razočaranje.
Za početak mjesta u tom automobilu baš i nema previše i moram priznati da sam se zapitao zašto moja tadašnja i ne baš tako visoka djevojka na stražnjoj klupi viče da pomaknem sjedalo naprijed, no to je bio najmanji problem u tom trenutku, jer ono čime sam bio apsolutno razočaran bilo je vezano uz bezličnost motora pod haubom.
Naime, čovjek bi očekivao da inače često beskompromisni Japanci od motora s preko 200 konjskih snaga naprave čudo, no u slučaju Lexusa IS250 umjesto čuda napravili su s***e, jer motor ne pruža rastezljivost niti osjećaj snage. Dapače, zamašnjak je pri bržem mijenjanju brzina odavao dojam da ima barem tonu, s obzirom na to da okretaji jednostavno nisu padali onako kako je to inače normalno kada se pritisne "kuplung" za vrijeme vožnje, što je makar i prividni sportskiji režim vožnje jednostavno učinilo nepoželjnim.
Od tog vremena do danas prošlo je nekoliko godina, no stvari u Lexusu ostale su iste – dosadne, suhoparne i s hrpom nove tehnologije kao glavnim adutom kupnje, pa s obzirom na to da nisam jedan od stanara ekipe iz "Teorije velikog praska", moram priznati da mi je Lexus kao marka postao krajnje neinteresantan. Naravno, tu i tamo su profinjeni inženjeri i dizajneri iz Lexusa imali pokoju svijetlu točku, no izuzev modela LF-A (koji obožavam), nisam našao u kojem pravcu ona svijetli – da se metaforički izrazim.
Danas kada je Lexus iz inače poprilično anemičnog i dizajnom prelijepog IS-a napraviti još anemičniju i poružnjenu verziju tog modela, očekivanja su mi u smislu te marke ravna nuli. No i ta nula bi se barem mogla izraziti u obliku "pozitivne nule" da prije neki dan na moju mail adresu nisu stigle prve slike najnovijeg Lexusovog konceptnog Cross-Overa…
Nazvan LF-NX Crossover Concept, ovaj automobil bi zapravo trebao biti svojevrsna konkurencija Audijevom modelu Q5, no iako je dotični Audi (kao zapravo umanjena kopija nešto većeg modela Q7) u mojoj knjizi vrednovanja pomalo bezličan, ipak ima neku estetsku vrijednost. Usporedbe radi, u mojoj bi glavi Audi Q5 bio kao Mona Lisa, dok bi Lexus LF-NX Concept bio produkt mašte pijanog grafiti-majstora s kanticom pjene za brijanje u ruci umjesto spreja.
Već prvi pogled na ovu, kako iz Lexusa kažu "studiju koja istražuje potencijal drugačijeg pristupa novom automobilu u ponudi", skoro je uzrokovao epileptički napadaj, a nakon inicijalnog šoka umalo sam iz sebe nazad izbacio kompletan doručak, jer ako ovo izgleda kao automobil poželjan bilo kome na svijetu, ozbiljno ću razmisliti o preseljenju na neku drugu planetu.
Da, automobil je toliko odvratan da je u stanju i najfanatičnijeg auto-entuzijasta otjerati od pojma "automobil" i prisiliti ga da upiše tečaj šivanja – čisto da čovjek dođe k sebi.
Iskreno ne znam iz čega su dizajneri ovog konceptnog modela vukli inspiraciju, no nekako mi se čini da isti još nisu ni krenuli u školu, te da su za vrijeme igranja s bojicama u rukama gledali "Transformerse" ili "Power Rangerse". Drugačije objašnjenje za kreaciju ove monstruoze ne mogu smisliti čak ni nakon litre Absinthea.
Zapravo mislim da su jedine dvije osobe na svijetu koje bi u ovakvom automobilu mogle uživati plod fikcije, tj. Darth Vader i Bruce Wayne kad na sebe stavi odijelo u kojem se svijetu prezentira kao Batman. Dapače, čak mislim da bi i ostatak fiktivne populacije heroja i anti-heroja pobjegao glavom bez obzira već na prvi pogled usmjeren prema ovom konceptnom modelu.
No Lexus LF-NX Concept nažalost nije plod fikcije i prvoaprilska šala, već nažalost doista postoji u obliku konceptnog modela koji bi trebao nastaviti "dobra nova vremena" te marke. Ajme majko mila.
Iako taj dio priče zapravo prestaje biti bitan onog momenta kada se ova monstruoza prikaže na prvoj fotografiji, reda radi ću spomenuti kako najave iz Lexusa u smislu pogonskog stroja govore o hibridnom 2,5-litarskom motoru sa 156 konjskih snaga i dodatnih 44 konja koji se dobivaju iz električnog motora. Spomenuti motor u prvoj bi fazi snagu trebao prenositi na prednje kotače, no daljnji planovi podrazumijevaju pogon na sva četiri kotača, što bi prema riječima glavnih i odgovornih iz Lexusa trebalo ovom modelu dati "SUV performanse i užitak u vožnji".
Na kraju je možda dobro spomenuti i rečenicu koju je za novinare nedavno izjavio gospodin Nobuyuki Tomatsu, voditelj odjela dizajna u Lexusu: "Ovim konceptom željeli smo napraviti jedan utjecajan automobil koji bi istovremeno oplemenio gamu naših modela i još jednom pokazao koliko daleko seže naša mašta u sklopu nove filozofije pristupa modelima naše marke. Nadalje, na neki nam je način želja ostale proizvođače modela unutar ove klase prikazati kao dosadne i pomodne, što za nas nikako nije slučaj."
Iskreno, iako razumijem taj dio priče, opet mi na pamet pada za mene legendarna rečenica jednog mog prijatelja koja kaže "I s genitalnim herpesom je čovjek drugačiji i poseban, pa to svejedno ne znači da ga želim imati." Time bih zapravo možda po tko zna koji puta najbolje opisao ono što mi se mota po glavi kada pogledam fotografije ovog "posebnog" automobila i ponovo pročitam drugi dio navedene izjave za javnost.
Uglavnom, jedna stvar je sigurna – Lexus s ovim modelom definitivno prestaje biti jedan od onih "dosadnih" proizvođača automobila, no u tom se segmentu postavlja pitanje je li to zapravo dobro ili loše. Bilo kako bilo, vidjet ćemo vrlo uskoro kada Lexus javnosti predstavi ovaj konceptni model na salonu automobila u Frankfurtu sljedeći tjedan.
Reakcija će zasigurno biti, no ne znam baš koliko će biti pozitivne, jer iskreno mislim da je nešto ovako ružno trebalo ostati dijelom bolesne mašte osobe koja je zamislila ovakav automobil.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: Lexus.com, DesktopMachine.com i Google Images