Jaguar – Jedan poseban R-ođendan
Kada se 1988. godine u svijet automobila došuljao Jaguar XJR, svijet automobila reagirao je s oduševljenjem. No iako je konkretno oduševljenje trajalo tek kratko vrijeme, Jaguar je nastavio sa tim jednim slovom koje je često bilo moguće opisati kao skrećenicu pojma "raritet"…i tako već 25 godina.
Kako to obično biva u svijetu automobila, puno je toga na tržište izniklo iz ostvarenih rezultata u sklopu nekog od natjecanja i kupova. Naravno, Jaguar se u tom dijelu oduvijek imao čime pohvaliti, obzirom na trkaći pedigre kakav posjeduje rijetko koja tvrtka koja u sklopu auto-industrije danas egzistira.
No u ovim recima nije riječ o slavnim pobjedama pedesetih i šezdesetih godina u bolidima kakve na cesti praktički i nije bilo moguće vidjeti, već o jednoj za Jaguar tada sasvim novoj folozofiji koja je iz teorije u praksu krenula sredinom osamdesetih godina prošlog stoljeća, a u osnovi podrazumijevala ono najbolje što je Jaguar u mogućnosti ponuditi svojim kupcima i štovateljima marke – modele s oznakom "R".
Prvi sa oznakom "R" bio je slavni Jaguarov model XJ, koji je nastao od strane tvrtke TWR (odnosno Tom Walkinshaw Racing, ako ćemo se izražavati bez skraćenica) 1988. godine – otprilike četiri godine nakon što je Tom Walkinshaw za volanom modela XJ decimirao konkurenciju u sklopu tadašnje serije natjecanja "turističkih automobila". No iako je tvrtka TWR već godinama prije nudila program oplemenjivanja tog već tada dugovječnog Jaguarovog modela, Jaguar kao tvrtka ipak nije stajao sto posto iza tih modela, pa se do te prijelomne godine ipak sagledavao potencijal takvog poteza koji bi kupcima ponudio još malo više u odnosu na već dobro poznate varijacije na temu modela XJ.
Prvi se u nizu dogodio model XJR, pa samo par mjeseci nakon toga i model XJR-S, koji je sa 6-litarskim V12 motorom pod dugačkom prednjom haubom razvijao ukupno 318 konjskih snaga i time bio jedan od najbrutalnijih automobila ikad proizvedenih na području Velike Britanije.
Prodaja ovog automobila baš i nije išla bajno, obzirom da statistike navode tek nešto preko tisuću prodanih primjeraka obe verzije, no već je 1993. godine nastavljena priča sa još pokojom konjskom snagom viška i hrpetinom opcija koje su nastale čistom inženjerskom tvrdoglavošću i predanošću ovom modelu.
No kako sad ne bi nabrajao ama baš svaku sitnicu koja se iz godine u godinu mijenjala i oplemenjivala, možda je samo bitno spomenuti kako je od tog vremena do danas prošlo ukupno četvrt stoljeća, te se u smislu modela izgradila jedna sasvim posebna priča koja i dan-danas od svakog Jaguarovog modela sa oznakom "R" čini itekako poželjan automobil.
Ako se samo prisjetim modela S-Type R ili pak XK-R, moram priznati da se istog momenta prisjećam zvuka motora i samim time me krenu prolaziti žmarci, a ista priča se oko takvih Jaguarovih automobila vrti i dan-danas, obzirom da su modeli XK i XF u svojim "R" varijacijama na temu za mene i dalje neki od najfascinantnijih automobila na globalnom planu u današnje doba.
Nedavno se u sklopu aktualne ponude koja podrazumijeva modele XFR, XFR-S, XKR, XKR-S i XKR-S GT, članovima "R" familije pridružio i najveći model u ponudi, odnosno XJR, koji sa svojim 5-litarskim V8 motorom pod haubom razvija preko 550 konjskih snaga i itekako prijeti konkurenciji u tom segmentu, te iz ionako atraktivne limuzine u obliku Jaguara XJ čini nešto doista posebno.
Neki se doduše kunu u vulgarnost kojom inžinjeri u Jaguaru pristupaju doradama prije svega po pitanju eksterijera i detalja na njemu, dok se drugi pitaju čemu zapravo može služiti takav automobil, no meni osobno niti jedni niti drugi nisu pretjerano jasni.
Dapače, ako bi me netko pitao da odaberem jednu brzu limuzinu za korištenje do kraja života, te na to stavim svoj potpis, mislim da bih proveo itekako neprospavane noći dvoumeći se između BMW-a F10 M5 i Jaguara XFR-S, što već samo po sebi sasvim dovoljno govori o osobnom stajalištu – ne samo mom, već i oko 50,000 ljudi koji su uživali ili i dan-danas uživaju u nekom od ovih doista posebnih Jaguarovih modela.
Dakle, drago mi je da svojevrsna tvrdoglavost ipak ponekad prevladava sve trendove koje auto-industrija sa sobom donosi iz godine u godinu i samo se nadam da će i slijedećih četvrt stoljeća priča o Jaguaru i "R" modelima i dalje ostati aktualna.
Sretan R-ođendan!
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: Jaguar.com, SuperCars.net, CarBuzz.com i Google Images