Formula 1 – Do kuda sežu granice?
Sjećate li se možda tzv. "Turbo-ere" u Formuli 1, tj. bolje rečeno sjećate li se zašto je ta era prekinuta? Naravno, zbog sigurnosti prije svega, obzirom na sulude snage motora i skoro nenormalne brzine koje su tadašnji bolidi bili u stanju postizati. Dakle Bernie se opako potrudio kroz godine trkaće bolide napraviti sigurnima za upotrebu, što zapravo nije ništa loše. No tim je veći upitnik iznad glave zbog najnovije vijesti iz Formula One Managementa…
Kao klincu mi nije padalo na pamet propustiti ama baš niti jednu utrku Formule 1, jer bih time propustio sve ono što je F1 tih dana nudila sama po sebi – brzinu, vještinu i atraktivnost.
No nisam bio jedini koji je tako razmišljao, obzirom da je i ostatak moje obitelji često preživljavao od nedjelje do nedjelje, diveći se Renaultu, Ferrariju, Brabhamu i ostatku svite koja je u osamdesetima na stazama diljem svijeta bila itekako prisutna.
Iako mi kao klincu nije bilo jasno zašto npr. ljudi ne vole gdina. Balestrea, zašto Alain Prost ima tako velik nos, zašto Stefan Johansson ima fudbalerku, čemu služe brkovi i spojene obrve na licu Nigela Mansella i po čemu je Ayrton Senna unikatan kao vozač, danas su mi stvari po tom pitanju itekako jasne, obzirom na to da danas imam koju godinu viška, a i imam sa čime usporediti tu davno minulu eru sa ovom današnjom u kojoj timske naredbe i politika kojoj čak ni revanšizam nije strana pojava nerijetko ispadnu važnije od same utrke na stazi.
Da me se odmah u startu ne shvati krivo – i dan-danas smatram da je Formula 1 apsolutno najfascinantniji sport koji postoji. Ne samo radi suludih brzina i ubrzanja, već zbog činjenice koja govori o tome kako je same vozače vrlo realno opisati kao super-ljude, obzirom na njihov intelekt prije svega, no potom i znanje u sklopu raznih segmenata i polja, zatim psihičku i fizičku spremnost, memoriju, reflekse i apsolutnu koncentraciju u bilo kojim uvjetima na stazi i oko nje.
Ako za usporedbu uzmemo najvažniju sporednu stvar na svijetu, nogomet, mislim da bi bez problema mogao razjasniti tu tvrdnju, s obzirom da nogomet doslovce može igrati svatko, dok biti u klaustrofobičnom bolidu i iz kruga u krug voziti sve brže ne može baš svatko kome bi to eventualno palo na pamet.
Dakle, profesionalnim nogometašima je nemoguće negirati talent i to niti ne pokušavam, no s druge strane trčati za loptom sat i pol vremena i ne čini se baš pretjerano teško u usporedbi sa sjedenjem u skučenom bolidu, obučen u kombinezon zajedno sa kacigom na (često) preko četrdeset stupnjeva celzijusa i trpjeti puna dva sata udarce G-sile u svim smjerovima, pri tome pamteći stazu i obraćajući pažnju na sve što se na stazi i oko nje događa. I upravo u tome je ogromna razlika između F1 i bilo kojeg drugog sporta na planeti.
S druge strane, vozači Formule 1 u današnje vrijeme su često političari, ekonomisti, savjetnici, marketinški stručnjaci i zvijezde prisutne u medijima koji itekako nadilaze isključivost auto-sporta, tako da je čest slučaj da zbog određenih izjava ili stavova nekima idu na jetra, no ipak je Formula 1 i dalje predmet obožavanja mnogih. No samim time moram konstatirati kako je u tome zapravo i najveći problem "kraljice auto-sporta", obzirom da sve te priče sa strane često postanu bitnije od onoga što se događa na stazi.
"Svakog gosta za tri je dana dosta" kao stara narodna poslovica vrlo jednostavno govori o faktoru dosade koji se kad-tad pojavi čak i među najvećim štovateljima neke serije evenata, tako da ista ta poslovica često vrijedi i za Formulu 1. To naravno znaju svi oni koji u sklopu FOM-a (odnosno Formula One Managementa) djeluju na proširenjima horizonta, pa kao produkt tog stanja osviještenosti danas imamo utrke u Kini, na Bliskom istoku, u Indiji, Turskoj, Južnoj Koreji i sličnim zemljama donedavno zatvorenim za neke takve evente. Naravno da svaka od tih zemalja sam kalendar utrka unutar sezone čini posebnim na svoj način, no ako cijelu priču svedemo na bazu, stvari postaju bolno jednostavne.
Naime, poanta svake organizacije nečega na svijetu, bilo da se radi o turniru u boćanju, aero-mitingu, svjetskom prvenstvu u nogometu ili pak natjecanju u jedenju hrenovki za poantu ima ekspanziju. Razlozi tome su privlačenje novih sponzora i publike, tj. fanova. Naravno, to nije ništa čudno i nipošto nije za osudu.
No u slučaju Formule 1, često se tim globalnim djelovanjem ipak pomalo ulazi u sfere istovremene atraktivnosti i sigurnosti, što iako se već u startu kosi jedno s drugim (s obzirom da svi nekako s najvećim guštom rado vide dobar sudar na stazi), Bernie Ecclestone i njegova ekipa po tom pitanju "Formule posvuda" iz godine u godinu ne posustaju, no istovremeno svako toliko sami sebi skoče u usta.
Bliski istok nije baš pretjerano siguran sam po sebi, a ni na stazi nije ništa drugačije, obzirom na nanose pijeska zbog udara vjetra i sličnih za taj dio svijeta sasvim normalnim situacijama. U Kini je do prije nekoliko godina sam spomen na automobil mogao dovesti do akta strijeljanja, dok se u Indiji na većim okupljanjima u velikim brojkama jednostavno ginulo zbog gužvi. Dakle, sigurnost je sama po sebi već u startu bila upitna, zar ne?
No Formula 1 itekako dobro kotira u svim tim zemljama, a tendencija širenja i dalje postoji, te se često kosi sa zdravom logikom, a to pak izgleda nikoga ne smeta, obzirom na zaradu, što i opet nije pretjerano čudno.
Tako se zadnjih dana sve više šuška oko velike nagrade Rusije, koja bi se vrlo uskoro mogla naći na kalendaru utrka u sklopu sezone, te usprkos ideologiji kontra zapada Rusima pokazati kako je zapravo F1 super i fora, zadnje informacije iz FOM-a izgledaju istovremeno suludo i smiješno.
Naime, svijet u kojem se F1 danas nalazi za Bernieja je izgleda postao premaleno mjesto, što s jedne strane ne čudi obzirom na dosadašnje trendove ekspanzije na globalnom nivou, ali s druge strane mi čak ni uz nedjeljnu kavu i zezanciju s ekipom ni u ludilu nije palo na pamet spomenuti neku polarnu zemlju u kontekstu Formule 1.
Ipak, možda mi je trebalo pasti na pamet, jer očito ne bih bio jedini kojem se u glavi dogodio takav propuh, jer vjerovali ili ne, ideja je da se uskoro intenzivnije poradi na tome da se Formula 1 doseli u neke hladne i većim dijelom godine snijegom okovane skandinavske zemlje, u planine Himalaja, pa čak i na Antarktik.
Da, dobro ste pročitali, jer ideja je dovesti još malo raznolikosti u ponudu utrka za veliku nagradu ovog ili onog, pa tako odjednom ni ledena staza ne predstavlja neki veliki problem.
Doduše, iako su to još za sad samo natuknice koje iz FOM-a stižu na kapaljku i tek periodički, u ovom času gdin. Ecclestone izuzev Rusije posjećuje još poneke zemlje kojima su snijeg i led skoro zaštitni znakovi u sklopu turističke ponude, tako da se ne bih nimalo čudio da kao rezultatno stanje npr. uskoro dobijemo veliku nagradu Arktika ili Antarktika.
Samo me u svemu tome interesira hoće do tako ekstremnog razvoja događaja doista doći i hoće li gdin. Tilke izgraditi i tu stazu u savršenoj maniri dosade i naglašene sigurnosti – baš kao i zadnjih godina. No još me više zanima tko bi se sve mogao naći u publici izuzev Pingvina, Tuljana i polarnih Medvjeda, te kako bi u slučaju održavanja takvog jednog eventa uvijek zapažene hostese trebale biti obučene.
Detalji? Da, apsolutno. No na tim se detaljima u sklopu ove priče itekako gradi dobra zezancija, ako se samo pusti mašti na volju – tim više ako se ponovo sjetim svih onih sigurnosnih briefinga na kojima se u organizaciji Formule 1 toliko inzistira, a da o izlascima gdina. Maylandera u nekon Mercedesu u obliku "Safety Car" automobila na stazu da uopće ni ne pričam, obzirom da je jedan opušak ili žvakaća guma bačena iz publike sasvim dovoljna za takvog što, dok o pretjecanjima na stazi i kaznama koje za njih u nekim slučajevima slijede da ni ne pričam.
Šteta samo što za sada će i opet presuditi politika i još koji Dolar ili Euro više, obzirom za sada izgleda da je Bernie u cijeloj toj priči oko polarnog utrkivanja najbržih bolida na planeti itekako ozbiljan.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: CliptheApex.com, CNN.com, CarBuzz.com i Google Images