Caterham – Bezvremenski mali auto dobiva još jaču verziju
Nedavno smo se na kratko prisjetili jednog od najvećih imena u svijetu automobila otkad taj svijet postoji – Sir Colina Chapmana koji je kao ostavštinu prije svega ostavio filozofiju olakšavanja automobila kao najveću prednost pri voznim svojstvima u općenitom smislu. A ta je filozofija možda najbolje utjelovljena u legendarnom modelu "Seven"…
Mnogima nepoznat automobil, mnogima suvišan i neupotrebljiv, no nama jednostavno fenomenalan, Super Seven je obilježio cijelu jednu eru automobilističke povijesti i ostao popularan i voljen i dan-danas. Prvi je model javnosti prikazan još davne 1957. godine kao jednostavan automobil namijenjen skoro striktno za utrkivanje amatera, već je sa svojim 1,2-litarskim Fordovim I4 motorom sa nešto preko 40 konjskih snaga, zahvaljujući šasiji koja je sve zajedno težila oko 450 kilograma, model Seven postao popularan diljem svijeta, a posebice u Velikoj Britaniji, gdje je kroz tadašnje zakone koji su se ticali oporezivanja automobila, Seven jednostavno bio izuzet od ikakvih davanja.
No vremena su se promijenila i oci države su početkom 1973. godine uvođenjem VAT-a (engleske izvedenice opće popularnog PDV-a u našim krajevima) ipak našli načina kako i vlasnike malenog Lotusa opaliti po džepu i od tog momenta Lotus odlučuje prodati svoj Seven u to vrijeme najjačem partneru u obliku tvrtke Caterham Cars.
Ostalo je doista povijest, sadašnjost, a kako sad stvari stoje i budućnost, jer Seven ili Super Seven (kako god ga se sjećali ili ga nazivali u razgovoru uz kavu s ekipom) od tog vremena neprekidno se razvija i danas.
Donedavno najjači Seven u opticaju bio je Caterham R500 koji je sa 263 konjske snage iz 2-litarskog Ford-Cosworth motora uz samo 515 kilograma na stazama diljem svijeta radio vremena kakva i puno već i jači automobili nisu nikako mogli dostići, upravo je ojačan još malo. Nova verzija sada posredstvom kompresora ima potpomognuto disanje gore spomenutog Fordovog motora iz R500 verzije, pa se sada snaga koju motor proizvodi mjeri brojem od 275 konja, koji se preko kompletno novog 6-brzinskog sekvencijalnog mjenjača šalju na zadnje kotače i ubrzavaju Vas zajedno sa pero-lakom karoserijom do stotke za manje od tri sekunde.
Doduše, tako lagan automobil prije svega podrazumijeva manjak igrački u interijeru poput klime ili CD-playera i budimo brutalno iskreni kroz činjenicu kako Caterham R600 (kao i modeli "sedmice" prije njega) nema čak ni vrata ni vjetrobransko staklo, a kamoli nešto imalo sofisticirano ili približno onome na što su kupci današnjih automobila navikli. No kog za to uopće briga, jer u onom času kad se okrene ključ i pritisne "start" gumbić koji pali motor, sve to ionako pada u zaborav, jer poanta ovog malog automobila je oduvijek ionako bila samo, jedino i isključivo u brzini i unikatnom osjećaju vožnje koji Seven pruža u bilo kojoj svojoj izvedenici – od pedesetih godina prošlog stoljeća do danas.
Iako je snaga ovog automobila impresivna, ubrzanja su brutalna, težina predstavlja nešto u današnjem vremenu nevjerojatno u smislu jednog automobila, a vozna svojstva čak i od osobe kompletno nezainteresirane za vožnju rade trkača, ono što nas možda najviše veseli je konstantno održavanje legende, a kako sad stvari stoje, Caterham legendu sigurno neće tako brzo ugasiti.
Blago nama.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
IZVOR SLIKA: Caterham.co.uk