BMW zainteresiran za De Tomaso?
Već je očito prešlo u trend da slavni talijanski proizvođači automobila iz prošlih vremena pokušaju oživljavanje marke, i kad to propadne, Njemci uletavaju kao po narudžbi i rješavaju probleme. Posljednji slučajevi za koje znamo svode se na Lamborghini i Ducati, no izgleda da i De Tomaso kreće u tom smjeru – samo sa BMW-om.
Starija generacija auto-entuzijasta zasigurno zna što su modeli Pantera i Mangusta značili za svijet sportskih automobila u 70-im godinama minulog stoljeća, a sa tim modelima tek smo zagrebli površinu, jer iako De Tomaso kao tvornica sportskih i luksuznih automobila ima nekoliko sličnosti sa tvornicom pod imenom Pagani u obliku podrijetla gazde Alejandra de Tomasa koji kao i Horacio Pagani korijene vuče iz Argentine, te smještajem tvornice u Modenu – kvart koji Lamborghini i Ferrari svojataju od pamtivijeka.
No za razliku od slavnog izdanka argentinske pekarske loze, Alejandro de Tomaso nije bio čovjek koji viziju instantno svojom tvrdoglavošću pretvara u stvarnost, već je često ovisio o hrpi ljudi koji su obećali da nešto mogu i znaju, što često nije bilo baš tako. I zato je npr. Pantera bila voljena i omražena istovremeno, jer koliko je lijepo izgledala i na oko bila kvalitetno napravljena, toliko se kvarila na sam spomen vožnje i guranje ključa u kontakt bravu. Navodno je jedan od vlasnika Pantere svojevremeno bio i slavni Sylvester Stallone, koji je svoj primjerak Pantere GT5-S propucao sačmaricom u vlastitom dvorištu.
Još je jedna bitna razlika između tvornice De Tomaso i svih ostalih talijanskih proizvođača snova na četiri kotača (izuzev Ferrarija) u tome što je De Tomaso primarno proizvodio hrpu trkaćih automobila, uključujući i Williams F1 bolid koji je uspješno nastupao u sezoni 1970. godine, a tek sekundarno vlastite cestovne automobile i pokoji za Maserati poput modela BiTurbo, Karif, Kyalami i Quattroporte III, a kasnije kroz Maseratijevo partnerstvo sa Chryslerom i model TC. Uz to, De Tomaso je u svom posjedu dvadeset godina (točnije od 1973. do 1993. godine) imao i slavnu tvornicu motocikala Moto Guzzi, što definitivno još malo daje na težini ovog proizvođača automobila.
No kvaliteta kojom se modeli ove tvornice nikako nisu mogli dičiti pratila je ovu tvornicu što god bi iz nje izašlo, a smrt Alejandra de Tomasa konačno je presudila u korist propasti firme u 2004. godini i od tada do danas je nekoliko puta pokrenuta priča oko ponovnog pojavljivanja imena De Tomaso na svjetskoj automobilističkoj sceni i revitalizacije proizvodnje u ovom ili onom obliku.
Do 2009. godine nije bilo uspjeha, no tada je zalizani vitez bez bijelog konja u obliku bivšeg direktora u Fiatu pod imenom Gian Mario Rossignolo, koji je obećao brda i doline, uzeo tonu novaca iz državne blagajne kao poticaj, a od svega ostvario samo bijedan pokušaj prezentacije koncepta Deauville modela i na kraju završio u zatvoru, te je cijela priča oko De Tomasa i opet propala.
No ovih dana, skoro svakodnevnim porastom prodaje i zarade, u BMW-u su izgleda ozbiljno odlučili kupiti ono što je preostalo od posrnule tvornice, vratiti dugove koje tvornica vuče za sobom već dugi niz godina i od nje napraviti nešto novo i dobro. Špekulacija oko toga što bi BMW sve mogao napraviti sa De Tomaso brandom u svom vlasništvu ima popriličan broj, no kako nama stvari izgledaju, izgledne su samo dvije – ili bi se moglo dogoditi da se Deauville ponovo vrati za crtaći stol zajedno sa Panterom (za koju je već prije rečeno kako je dizajn u poodmakloj fazi) i na tržište izbaciti oba modela pod BMW-ovom značkom, ili bi se isto tako moglo dogoditi da BMW jednostavno preuzme sve bitne odluke i brand De Tomaso plasira kao svoj na isti način kao što su to napravili sa brandovima Mini i Rolls-Royce posljednjih godina, odnosno na isti način na koji je Volkswagen postupio sa Lamborghinijem.
No bilo kako bilo, sigurno je jedno, a to je da su u BMW-u očito razvili visok stupanj razumijevanja i afiniteta za talijanskom dizajnerskom školom, obzirom na slavnu izložbu automobila pod imenom Concorso d´Eleganza Villa d´Este, čiji su bili glavni sponzori, a i kroz dva dizajnerska izričaja u obliku koncepata BMW-a Z4 koje je idejno osmislio Zagato.
Uglavnom, odluče li se glavešine u BMW-u slijedećih mjeseci finalizirati započeto i preuzeti De Tomaso, mogli bi ubrzo u dolini super-automobila kotirati poprilično visoko, što za svijet automobila u općenitom smislu ne bi bilo nimalo loše.
Dapače, možda baš u obliku De Tomaso Pantere ili nekog drugog sportskog automobila konačno doživimo modernu verziju fenomenalnog i nikad prežaljenog M1 modela. Nikad se ne zna.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
IZVOR SLIKA: CarBuzz.com