100 dana do relija Dakar, Audi sprema električno iznenađenje
Audi baca rukavicu u lice konkurenciji na reliju Dakar, hrabro ili ludo koristeći jedinstveni koncept. Audi RS Q e-tron ima električni pogonski sklop s dvije motor-generator jedinice (MGU) iz formule E. Dok je vozilo u pokretu, visokonaponska baterija se puni pomoću pretvarača energije koji se sastoji od TFSI motora iz DTM vozila i još jedne MGU jedinice.
Prototip Audija RS Q e-tron nastao je za otprilike dvanaest mjeseci, prototip je sišao na cestu 30. lipnja 2021. u Neuburg an der Donau, dok je početak ovog kultnog natjecnja 1. siječnja 2022. u Ha’ilu (Saudijska Arabija). Tko se bar malo razumije u tematiju zna da je šest vrlo kratko vrijeme za pripremu za tako složenog projekta. Pogotovo kad njegovi tvorci naglašavaju kako je to najsofisticiranije vozilo u smislu tehnologije koje je Audi Sport ikada pripremio za utrke. Dakar je iznimno izazovan-čak i za vozila s konvencionalnim pogonom, a s ovim Audijevim konceptom pogona izazov je znatno veći. Šasija i ovjes ne povlače velike razlike u odnosu na vozila s toplinskim motorima, ali u automobilu ima puno više komponenti koje moraju biti ne samo visokih performansi, već lagane i pouzdano funkcionirati u ekstremnim uvjetima Dakara. Također se moraju savršeno međusobno uskladiti i nesmetano raditi. Natjecateljsko vozilo za Dakar s konvencionalnim pogonom ima dvije glavne komponente: motor s unutarnjim izgaranjem i prijenos. Audi ima po jedan električni motor na svakoj osovini, visokonaponsku bateriju i pretvarač energije koji se sastoji od još jednog elektromotora i TFSI motora iz DTM-a.
Svaka od ovih komponenti, na primjer, zahtijeva namjenski sustav hlađenja, što znači da u automobilu nije samo jedan sustav hlađenja, nego njih čak šest, uključujući intercooler i klima uređaj za vozača i suvozača. Kako sve to upakirat je još jedan stresni posao za mađioničare i sportskog odjela. Kažu kako su za smještaj svih komnponenti morali iskoristiti svaki centimetar u automobilu. Cijenu je pak platila jednostavnost popravaka i održavanja, što je čest slučaj na Dakaru. Promjena diferencijala prednje osovine u ovom trenutku još uvijek traje puno vremena, što se na Dakaru mora brže obaviti i i jedno je od pitanja na kojima trenutno rade pod velikim vremenskim pritiskom. Posebni uvjeti na reliju Dakar igraju veliku ulogu: pijesak, voda, hladnoća i velike razlike u visinama. “Imamo jako veliku količinu osjetljive elektronike i mnogo električnih komponenti u automobilu koje trebamo zaštititi od pijeska i vode što je moguće učinkovitije”, rekao je Andreas Roos, voditelj projekta za sve tvorničke motorsport aktivnosti. Dodaje kako su dosta naučili na testovima koje su do sada proveli i sada pokušavaju na vrijeme unijeti sve svoje nalaze u automobile za Dakar.
Veliki dio posla je u područjima softvera, električnih i elektroničkih sustava. U vozilu su dvije središnje upravljačke jedinice i oko četiri kilometra kabela, čak i ne računajući visokonaponske kabele. Međudjelovanje svih komponenata pogonskog sklopa, kao i visokonaponske baterije, iznimno je komplicirano. Ako između njij nastane bilo kakav, makar i banalan “nesporazum” automobil će se zaustaviti. U međuvremenu je u Audi Sportu u Neuburgu na der Donau počela montaža trkaćih automobila za reli. Cilje je staviti tri izvrsno pripremljena automobila i posade na startnu rampu u Ha’ilu. Budući da Audi RS Q e-tron vozi i javnim cestama na natjecanjima u krosu, svako vozilo dobiva cestovno odobrenje uključujući i pojedinačnu homologaciju. Istodobno, razvojni plan do prosinca uključuje veliki broj dodatnih ispitnih postaja – poput Audijeve klimatske komore za simulaciju temperatura i visinskih razlika koje prevladavaju na Dakaru, te ispitivanje izdržljivosti odbojnika i zaštita na specijalnoj ispitnoj platformi, klatnu.