Piše 28.01.2018

Toyota – deset stvari koje (vjerojatno) niste znali

Ovaj puta odlazimo u zemlju Pokemona, ludih trendova, čudnih seksualnih referenci i pjesnički nastrojenih kriminalaca. Da, na redu je Japan i jedna od najpoznatijih automobilističkih marki na svijetu – Toyota.

1. Kada se početkom osamdesetih pojavio japanski pandan Golfu GTi u obliku Toyote AE86, ista je za cijenu ponešto nižu od one Golfa GTi nudila vječno cool “Pop-up” svjetla, dvije varijacije na temu karoserije, oko 130 konjskih snaga, stražnji pogon, pet brzina i “šperu” u obliku opcije. S druge strane, AE86 je nudila fenomenalnu upravljivost i ogroman vozački gušt zbog kojeg je ovaj automobil ubrzo postao legenda i “odgojio” jednu sasvim novu generaciju auto-entuzijasta u Japanu i puno šire.

Toyota Celica GT-Four
Toyota Celica GT-Four

2. Kada je krenulo svjetsko prvenstvo u Rallyu 1996. godine, Toyota je svijetu pokazala pravo značenje pojma “brzina”, jer je Celica GT-Four u svojoj šestoj generaciji bila doista nepobjediva. Nažalost, kada je FIA odlučila malo detaljnije pogledati pod haubu, inspekcija je pronašla nedozvoljeni “bypass” na restriktoru usisa zraka, što je značilo tridesetak konja više od konkurencije. Posljedično je uslijedila diskvalifikacija i zabrana nastupa na WRC natjecanjima tijekom punih 12 mjeseci.

Toyota GT One
Toyota GT One

3. Krajem devedesetih krenula je priča oko GT-natjecanja i klase GT3, GT2 i GT1. Pravila vezanih uz sve klase automobila bilo je jako puno, no Toyota je i opet našla načina da ih “zaobiđe”. Naime, jedno od pravila GT1-klase podrazumijevalo je obavezan prtljažni prostor veličine prosječnog kofera (iako mi dan-danas nije jasno zbog čega). Toyota GT-One je također imala taj prostor, samo za razliku od konkurencije, u GT-One je taj prostor bio u ulozi rezervoara.

Vozači Toyote slave...
Vozači Toyote slave…

4. U današnje vrijeme praktički ne postoji kutak svijeta u sklopu kojeg se neće pronaći neko zastupstvo Toyote. Dapače, sama tvrtka se toliko raširila da je u sklopu jednog simpatičnog teksta vezanog uz kulinarstvo Toyota uspoređena sa najpoznatijim lancem brze prehrane – McDonaldsom. Navodno je McDonalds donedavno u općenitom smislu bio najzastupljenija franšiza na svijetu, no Toyota je i to prestigla. Doduše, hamburgeri su ipak finiji za jesti, no ne treba ići u detalje.

Toyote Land Cruiser
Toyote Land Cruiser

5. Na prostoru “starog kontinenta” automobili poput Toyote Land Cruiser imaju status sigurnih, velikih i terenski iznimno sposobnih automobila. Doduše prosječni kupci ovog Toyotinog modela zapravo rijetko silaze sa asfalta i većinu vremena zaklanjaju vidik drugim pripadnicima prometnog kaosa, no to i nije toliko bitno. S druge strane, na Bliskom istoku Toyota Land Cruiser ima status savršene baze za trkaći automobil, jer postoji hrpa primjeraka sa daleko preko 1,000 konja.

Proizvodnja jednih od prvih modela Toyote
Proizvodnja jednih od prvih modela Toyote

6. Među najboljim prikazima “maštovitosti” Japanaca možda je moguće navesti nekoliko naziva modela automobila. Honda Prelude i Accord, zatim Mitsubishi Lancer i Galant, Nissan Fairlady i Micra…i naravno, Toyota Camry i Corolla. Znači dosadno da dosadnije ne može biti. No Toyota je već u startu, odnosno za svoje prve dvije serije automobila započela taj trend “maštovitosti”. Zaboravite Celicu, MR2, Supru i Century – prve Toyote bile su nazvane “AA” i “AB“.

Toyota MR2 Rally Prototype
Toyota MR2 Rally Prototype

7. Kada je “Grupa B” u osamdesetim godinama prošlog stoljeća parala uši zaluđenim štovateljima ovog sporta diljem svijeta, svi su se htjeli uključiti. Porsche je razvio 959 Gruppe B, Ferrari je krenuo s evolucijom modela 308 GTB, kojom je nastao 288 GTO, a Toyota je razvila svoju monstruozu u obliku modela MR2 prve generacije. Naime, Toyota MR2 Rally Prototype dobio je oznaku 222D, no to nije bilo sve. Ista je dobila i pogon na sva četiri kotača, Turbo-punjač i oko 650 konja iz 2,2-litrenog četiri-cilindraša. Šteta što je nikad nitko nije vidio na stazi.

Toyota 7 Turbo
Toyota 7 Turbo

8. Kada je 1968. godine počinjala VN Japana u konkurenciji tadašnje “Grupe 7“, ekipa iz Toyote i Yamahe na čelu s glavnim i odgovornim tvorcem pod imenom Jiro Kawano, zadovoljno je trljala ruke. Razlog je bio vrlo jednostavan – jedan od prvih Turbo-automobila jednog japanskog proizvođača na utrkama. Nazvana jednostavno “7“, ova Toyota je i dan-danas apsolutna monstruoza. Ogroman motor s dvije otvorene turbine, te ukupno 620 kilograma i 850 konja zvuči nenormalno na svakom jeziku, zar ne?!

Toyota SARD MC8-R
Toyota SARD MC8-R

9. Sredinom devedesetih godina Japanci su se opako nabrijali na Le Mans i to su zorno prikazivali svijetu. Uz svu silu raznoraznih Nissana i Mazdi koje su se naguravale s konkurencijom u obliku McLarena F1 i sličnih bolida, Toyota se pojavila s nečim u najmanju ruku čudnim. SARD MC8-R bio je jedan sasvim običan automobil baziran na drugoj generaciji Toyote MR2 s V8 motorom iz tadašnjeg Lexusa LS-400. Iako nije bilo nikakvog uspjeha za ovaj automobil, oko 600 konja i jedan jedini homologacijski primjerak bijele boje ipak su dovoljni da ovaj automobil istaknemo u ovom tekstu.

Toyota Camry NASCAR (David Coulthard, Red Bull)
Toyota Camry NASCAR (David Coulthard, Red Bull)

10. Svi znamo kako izgleda ideologija NASCAR natjecanja, zar ne?! Hrpa Amera koji jedni drugima na dupetu nemilo voze u krug sa samo četiri zavoja na stazi očito je dovoljan razlog da posjećenost publike na ovim utrkama često prelazi stotine tisuća. Toyota u pravilu nije tvrtka koju bi čovjek “od prve” povezao s tim polusvijetom utrkivanja, no model Camry jedan je od najprodavanijih automobila u Americi, pa eto ipak Toyote u NASCAR-u s upravo tim modelom…i preko 750 konja.

Logotip s kojim se koristi gigant.
Logotip s kojim se koristi gigant – Toyota