Top 10: Najbolji automobili s prednjim pogonskim kotačima. Ikad. 2. dio
Kako sam još jučer obećao, u nastavku slijedi drugi dio top-liste najboljih automobila s prednjim pogonskim kotačima.
Možete li bez gledanja pogoditi koji se automobil našao na prvom mjestu?

05. Renault Megane R26.R
Za sve one kojima je Porsche 911 GT3 RS jednostavno izvan domašaja, a Integra Type R predstavlja staru kramu, Renault je tamo negdje 2008. proizveo savršenu alternativu i kombinaciju snage, agilnosti i modernih vremena.
Jer iako Megane svojim „revolucionarnim“ stražnjim dijelom i dan-danas služi kao mokri san svih pijanista, glazba koju je 227 konja iz dvolitrenog „turbaka“ proizvodila na cesti i na stazi bila je i više od koncerta.
Ovaj Megane zapravo nije Megane, već praktična definicija onoga što se dobije kada uprava Renaulta odluči tulumariti s inženjerima i tehnolozima iz Formule 1. Jer finalni proizvod s oznakom R26.R nema veze s bilo kojom drugom varijacijom na temu modela Megane. I to je nit-vodilja ovog automobila, što je pak vidljivo iz svakog kuta.
Za početak je R26.R preko 12 kilograma lakši od Meganea RS (odnosno Sport). Zatim je i ovjes puno krući od civiliziranije verzije „vruće“ verzije modela, a onda je tu i hrpetina rubno legalnih detalja s kojima je Renault odlučio na tržištu zaigrati ruski rulet.
Zbog svega toga R26.R svojim kupcima nudi jedan od najusmjerenijih sportskih kompakata svih vremena te automobil koji u današnje vrijeme bilježi isti broj štovatelja kao i po izlasku na tržište.
A to je u svakom slučaju vrijedno spomena.
U vožnji je Megane R26.R apsolutno poremećen automobil i u stanju je na stazi parirati bilo kome i bilo čemu. Doduše, na cesti vozači plaćaju danak sve te sportske orijentacije, jer je R26.R tek nazivno upotrebljiv na dnevnoj bazi. Ali u sklopu ovog automobila nije postojala riječ „kompromis“ i to je vidljivo već iz aviona.
Pa ako već ni po čemu drugom, onda u tom dijelu priče vrijedi reći da je ovaj posljednji krik za drugu generaciju modela Megane ujedno i najglasniji.
A po mnogima i najbolji.

04. Toyota Celica GT (ST-202)
Oni koji me poznaju, reći će kako sam s ovim mjestom na ovoj listi zapravo subjektivan, jer sam svojevremeno bio vlasnikom upravo ovog Toyotinog modela.
Ali usprkos ogromnim afinitetima prema šestoj generaciji Celice, i dalje se trudim biti nepristran.
Iako na svijetu ima bržih i jačih Coupé-modela s prednjim pogonskim kotačima, moram priznati da je teško zamisliti neki realno upotrebljiviji.
Jer Celica se na cesti ponašala poput nekog GT-automobila više klase, dok je na stazi bila upotrebljiva taman onoliko koliko je potrebno za nesputano uživanje u natjeravanju i gađanje apexa upravo tamo gdje treba.
Motor s 2 litre zapremine i nekih 175 konja u teoriji nije bio ništa posebno, a u kombinaciji s više od 1,300 kilograma težine Celica čak ni na papiru nije djelovala pretjerano uvjerljivo.
No kada se malčice ušlo u detalje, postalo je vidljivo kako Toyota s ovim automobilom nije imala namjeru štedjeti i kako generički pristup nije bio osnovna nit-vodilja pri sklapanju ovog automobila.
Za razliku od mnogih proizvođača koji su svoje (barem nazivno) sportske modele bazirali na jeftinijim izvedenicama modela iz ponude, Celica 6. generacije dijelove ovjesa dijelila je s četvrtom generacijom legendarnog modela Supra.
Time je zapravo naprednija mehanika skinuta sa skupljeg modela i ugrađena u onaj jeftiniji, a to je pak svojevrsni presedan u auto-industriji, jer proizvođači najčešće postupaju upravo dijametralno suprotno.
Stoga ovdje nije riječ o subjektivnom obožavanju ovog automobila, već o presedanu na četiri kotača koji i dan-danas izgleda dobro – i dok stoji i dok juri po cesti ili stazi.
I zato je Celica GT zaslužila ovako visok plasman na ovoj top-listi.

03. Alfa Romeo Alfasud
Većina auto-entuzijasta reći će kako je prvi pravi „vrući kompakt“ bio uobličen u Volkswagen Golf GTI. No ta će velika većina biti u krivu, jer je taj trend otpočela ova Alfa. I to bez ikakvog znanja o tome da budućnost nosi zavidne performanse i vozna svojstva u kompaktnom i praktičnom pakiranju.
U kuloarima iz svijeta automobila kruže priče koje kažu da su pojedini proizvođači automobila kupovali primjerke Alfasuda, ne bi li proniknuli u tajnu fenomenalnog ovjesa s kojim je ovaj Alfin model raspolagao. A to već samo po sebi govori sasvim dovoljno o genijalnosti ovog Talijana.
Alfasud od svoj inicijalnog predstavljanja javnosti tamo negdje 1971. godine do kraja proizvodnje 1989. godine (kada je Alfasud Sprint zabilježio kraj proizvodnog vijeka za ovaj model) nikada nije plijenio pozornost s velikim i jakim motorima.
Dapače, sa svojih 1,2 litre zapremine i nekakvih bljedunjavih 60-ak konjskih snaga, riječ je o malčice zaobljenom obiteljskom automobilu za mase.
Ali Alfa Romeo je na ovom modelu proizveo šasiju kakva se rijetko viđa te ovjes koji je ispao godinama ispred svog vremena. I zato za Alfasud nije prošlo dugo vremena od inicijalnog predstavljanja na salonu automobila do prvog pojavljivanja na utrkama.
Tijekom godina je ova Alfa svoje nastupe bilježila na raznim utrkama – od onih na asfaltiranoj stazi, pa sve do onih koje podrazumijevaju blato, prašinu i kozje puteve.
Svojevremeno je formiran i Alfasud-kup, odnosno „Trofeo Europa Alfasud“ u sklopu kojeg su svoje znanje i vještinu za volanom svijetu utrkivanja demonstrirali neki budući velikani Formule 1. Dakle, usprkos relativno malim motorima i poprilično incognito-pristupu, ova je Alfa označila jednu sasvim novu eru.
A u vožnji i dan-danas mnogima može pokazati kako na cesti treba funkcionirati jedan pravi vozački automobil.

02. Volkswagen Golf GTI
Ovaj automobil usprkos nekim krivim interpretacijama za mnoge predstavlja genezu. Sjajnu zvijezdu prema kojoj se sve ostale zvijezde na neki način uspoređuju. Standard koji stoji toliko visoko da se tek malobrojni mogu dovesti do stadija da ga dosegnu i pokušaju pratiti.
Sam Golf GTI ne slovi samo kao prvi „vrući kompakt“ (što zapravo i nije točno), već i apsolutan zaokret od vremena u sklopu kojih je Volkswagen kao marka do 1976. godine funkcionirao.
Iako povijest navodi raznorazne konkurente za ovaj Golf, istina je da u to vrijeme oznaka GTI predstavljala razliku između neba i zemlje na kojoj su se ostali gradski automobili nalazili.
To je činjenično stanje, sviđalo se to nama ili ne.
Jer dok je prosječni gradski automobil imao tek 50-60 konjskih snaga, Golf GTI je raspolagao sa skoro dvostrukom količinom snage.
Isto je vrijedilo i za performanse poput ubrzanja i maksimalne brzine od preko 180 kilometara na sat. I to ne po cijeni noge i ruke, kao što je to slučaj s današnjim generacijama Golfova s ovom neizostavnom i naizgled vječnom kombinacijom ova tri slova.
Ne kaže se bez razloga da su originali uvijek bolji od njihovih nastavaka i kopija, a Golf GTI prve generacije za tu uzrečicu vrijedi kao apsolutna definicija.
Jer u vrijeme kada ovaj automobil bilježi svoj početak, drugi su proizvođači i modeli ispadali poput dinosaura u staklarnama – nezgrapni, spori i dosadni.
Samim time su imali sve atribute koje Golf GTI nije imao te koje nikada neće ni imati. I zato Golf GTI za auto-industriju u cijelosti označava revoluciju i od Golfa prve generacije čini apsolutnu legendu.

01. Peugeot 205 GTI 1.9
Mnogi će reći kako je Peugeot s ovim automobilom tek ispoštovao trend. Neki će reći i kako Peugeot s ovim modelom kasni puno desetljeće za Volkswagenom i Golfom GTI prve generacije. Nekima će čak pasti i napamet izustiti kako Peugeot 205 GTI nije ništa posebno ili pak kako ima boljih i bržih kompaktnih automobila sa sindromom Boga.
Koliko god će možda mnogi svi ti “neki” biti u pravu, za ovaj automobil vrijedi reći kako na neki način jest kopija i predstavlja trendovski-orijentiran automobil. No vrijedi reći i da ovaj automobil sa sobom donosi perfekcionizam u domeni „vrućih kompakata“, jer na neki način do krajnjih granica redefinira upotrebljivost i sposobnost malenog automobila s hrpom konja.
Svojevremeno je Peugeot 205 GTI na zavojitim stazama u Walesu testiran u usporedbi s Ferrarijem 348 i Porscheom 911 Carrera 4. I to po mokroj cesti te u rukama novinara koji su svojim vozačkim tehnikama i sposobnostima daleko od profesionalnih trkača.
No sve to nije spriječilo ovaj maleni gradski automobil da usprkos frakciji cijene u odnosu na konkurenciju pošteno napraši guzice spomenutom Ferrariju i Porscheu.
Vozeći ovaj Peugeot teško je skinuti osmijeh s lica. Teško se za volanom ponašati normalno i civilizirano, kada svaka promjena brzine uzrokuje udarac kakav biste doživjeli u nekom trkaćem automobilu. Stoga je 205 GTI skoro nemoguće voziti normalno, tj. bez opcije prelaženja ograničenja brzine u naseljenom mjestu.
Riječ je o jednom od „onih“ automobila koji jednostavno zovu na bjesomučno natjeravanje od semafora do semafora. A to je usprkos ovim čudnovatim sociološki i politički korektnim vremenima za neke od nas i dalje zakon.
I zbog svega toga ovaj maleni Francuz apsolutno zaslužuje sam vrh ove naše malene top-liste najboljih automobila svih vremena koji za pogonske kotače imaju one prednje.
Zahvaljujem na pažnji i do čitanja.