Što mislite koliko vrijedi ovaj Golf GTI?
Ne… Stvarno…
Što mislite?

Volkswagen Golf… Nekome legenda i vječna ljubav, a nekome sprdnja i hrpa prenapuhanog i glorificiranog smeća. Dakle, Golf je model automobila koji definitivno polarizira tržište. I o tome se nema što puno pričati, jer… Hm… U krajnjoj liniji bacite oko na komentare po društvenim mrežama i sve one fanove i hejtere koji iz dana u dan pronalaze nove načine za izražavanje afiniteta ili animoziteta prema ovom naizgled vječnom modelu iz Wolfsburga.
U današnje vrijeme je aktualna osma generacija Golfa.

O kvaliteti i pristupu tržištu vezano uz tu najnoviju inačicu legendarnog modela ovom prigodom ne bih. Jer iskreno ne znam dopada li mi se cijela ta osma epoha za Golf ili baš i ne. No činjenično je stanje da Golf i dalje postoji.
I da još uvijek u očima mnogih predstavlja najsjajniju zvijezdu kompaktne klase automobila.

Što se mene tiče, moram priznati da je s „dvojkom“ GTI sve nekako stalo. Jer upravo Golf druge generacije u kombinaciji s tom oznakom i dan-danas ima „ono nešto“ od čega se evolucijom od 1984. godine do današnjih suludih vremena ovaj automobil nije baš pretjerano puno pomaknuo. Barem ne u ispravnom smjeru.
Jer „trojka“ GTI bila je bezlična do krajnjih granica. Zatim je „četvorka“ GTI tu bezličnost redefinirala i pomaknula još dalje. A onda je nastupila „nova era“ i „petica“ se „vratila korijenima s kojima se prvi Golf GTI pojavio na tržištu i redefinirao poimanje zabave na četiri kotača“.
Tako barem kaže brošura.

Od „petice“ nadalje sve i opet odlazi u neku bezličnost i djeluje nekako generički i dosadno. Zato možda ova aktualna osma generacija Golfa čak niti u svojem „R“ izdanju ne djeluje nimalo posebno. Jer Golf danas prema riječima iz brošure „postavlja nova mjerila u digitalizaciji na cesti“. A to mi pak zvuči poput one nespretne izjave koju je na televiziji tijekom predizborne kampanje blebnuo naš bivši premijer Tomislav. I zbog toga novi Golf ne samo da ne djeluje posebno, već ne djeluje niti poželjno.
No to sam samo ja…

Kada bismo se vratili u devedesete, odnosno točnije u 1997. godinu, eto nam Golfa Typ 1J. Odnosno „četvorke“. Automobila koji je s jedne strane trebao nastaviti tradiciju prethodnika, a s druge pak ispasti novim liderom tada pretile svite gradskih kompaktnih modela srednje klase.
Koliko je „četvorka“ u tome uspjela ili ne svjedoče prodajni rezultati. Jer Volkswagen je od same premijere do gašenja proizvodnje ove generacije modela samo zadovoljno trljao ruke, dok je ekipa na tržištu uporno tražila primjerak viška. I time je Golf četvrte generacije postao jednim od najprodavanijih automobila modernog doba. A to definitivno nije mala stvar.

U svemu tome primarno pričamo o „običnim tošama“ kojima je 1,9 SDI motor u kombinaciji s malo lože bio sasvim dovoljno jak, brz i opremljen automobil za svakodnevnu upotrebu. Stoga problem nastaje u onom trenutku kada se unutar kuloara spomene GTI verzija „četvorke“. Jer upravo ta varijacija na temu te generacije tog modela ispada jednim od najbezličnijih automobila koji su se ikada pojavili na tržištu.
Mislim, zar je bilo toliko teško osmisliti novi dezen kotača, polakirati branike kako treba (a ne samo do pola) i barem nečim posebnim publici dati do znanja da u kvart nije stigla Policija bez oznaka, već punokrvni gradski sportaš?
Hm… Zovimo to poslovičnom njemačkom škrtosti…

Volkswagen Golf GTI četvrte generacije obožavali su samo oni koji nisu znali za bolje. Ili pak nisu željeli znati. Jer u to je vrijeme na tržištu nabrijanih gradskih kompakata postojala hrpetina bržih, boljih, jačih i prepoznatljivijih izbora. Stoga doista nije jasno zašto su se u Volkswagenu odlučili za bezličnost Golfa GTI.
Reklo bi se da je četvrta generacija kao Golf bila odlična, ali kao GTI baš i nije bila uvjerljiva. No taj dio priče u kontekstu ove teme zapravo i nije toliko bitan.
Ono što pak jest svodi se na 1,800 primjeraka Golfa „četvorke“ GTI koji nisu bili bezlični. I s kojima se slavilo ukupno 25 godina postojanja oznake GTI u kombinaciji s Golfom.
Taj je Golf djelovao zanimljivo, sposobno, agilno i brzo. Tj. jednom riječju kompletno.
I stvarno nije jasno zašto se toliko dugo čekalo da Golf GTI četvrte generacije ispadne poželjnim automobilom…

Uz sufiks „25 Anniversary“, kako glasi službeni naziv, ovaj je automobil bio sve ono što „četvorka“ GTI od samog početka nije bila. Nizak, širok, detaljima oplemenjen i ojačan automobil koji nije nudio ništa pretjerano posebno, a opet je posebnim ispadao praktički iz svakog kuta. U ponudi su bila samo dva motora – danas već legendarni 1,8 Turbo sa 180 konja i onaj hranjen mrtvim i fosiliziranim životinjama iz paleozoika, odnosno 1.9 litarski TDI. Ponuda boja svodila se na njih tri: Tornado red (crvena), Reflex silver metallic (srebrna) i Diamond black pearl (crna). A što se dodataka u odnosu na klasični Golf GTI četvrte generacije tiče, recimo samo da izuzev poliranih kotača iz BBS-ove palete čuda i redizajniranih branika i ostalih optičkih dodataka na popisu našlo svašta nešto.
Naravno da ne treba posebno naglašavati kako su Nijemci uspjeli pronaći i nekoliko stavki od kojih je instantno sastavljen popis dodatne opreme, ali to je ionako za očekivati, pa oko toga ne bi trebalo lomiti koplja.
Uglavnom, Golf GTI „25 Anniversary“ s vremenom je uz još jednu legendarnu „četvorku“ sa sufiksom R32 ispao jednim od najljepših i najposebnijih Golfova svih vremena. A to definitivno nije mala stvar.

U današnje vrijeme je na raznim aukcijama moguće pronaći svega i svačega. Od Hondi Civic Coupé za 50.000 Dolara, preko Toyote Supre za 150.000 Eura, pa sve do „kockice“ M3 za 250.000 Funti. Ponuda je šarolika, ali je zajednički nazivnih zapravo isti. I sveden je na memorabiliju, odnosno automobile kakvih u današnje vrijeme na tržištu više nema.
Pa iako se i pokoji Volkswagenov model tu i tamo nađe na nekoj aukciji i zabilježi petero i čak šesteroznamenkasti iznos, malo je onih koji u prodaju stižu na scenu čak 19 godina nakon izlaska na tržište. I to s ukupnom kilometražom koja iznosi čak 8 milja. Odnosno manje od 13 kilometara.
Da… Dobro ste pročitali… Volkswagen Golf GTI „25 Anniversary“ koji upravo gledate na satu ima 8 prijeđenih milja. I to ga čini jednim od najmanje voženih automobila na svijetu.
Pitam se zašto…

Ovaj se Golf GTI srebrne boje s brojem šasije SGFM62M008M21NN0GG i brojem motora AUO045936 pojavio na aukciji prije nepunih mjesec dana. Koliko sam uspio shvatiti iz pomalo šturog i škrtog seta informacija, za automobil nije bilo definirane „rezerve“. I naravno da se ne zna za koju je cifru otišao novom vlasniku.
Info-paket prije održavanja aukcije govorio je samo o savršenom stanju i 8 prijeđenih milja. Stoga bismo mogli reći da se vlasnik unutar ovog automobila ponio poput Eminema, ali ni za to nema potrebe.

Iskreno govoreći, cijela ta priča oko ukupne kilometraže ispada pomalo zbunjujućom i smiješnom. Jer tko bi otišao u salon, kupio limitiranu i posebnu verziju jedne popularne gradske jurilice i onda je potom zaključao u garažu. Možda čovjek koji zapravo mrzi Golfove, pa je jednog uspio skloniti s ceste? Ili pak umirovljenik koji pati od poremećaja pamćenja, pa je zaboravio da u svojoj garaži ima ovaj Golf GTI? Ili pak klinac koji je za nagradu u jednom trenutku dobio Golf GTI „25 Anniversary“, a onda po kazni izgubio pravo na sjedenje u njemu?
Hmmm…

Bilo kako bilo, ovaj Golf GTI služi kao dokaz za dvije stvari; da je i Volkswagen u stanju proizvesti automobil koji s vremenom stari poput vina. I vrijedi sve više i više novaca. Ali i da na svijetu postoje ljudi koji novac stavljaju ispred bilo kakvog gušta.
Jer kupiti ovakav automobil i onda ga ostaviti u garaži može samo osoba koja izuzev zarade ne uživa ni u čemu.
Naravno da su sve to samo pretpostavke i da možda nikada nećemo saznati zašto ovaj Golf GTI na satu ima samo 12,8 prijeđenih kilometara. Ali ako već ništa drugo, onda je lijepo vratiti se nekoliko godina unazad i shvatiti da ovi današnji automobili usprkos razvikanim najavama i tehnološkim postignućima već odavno ni po čemu nisu posebni.
I da stvar bude bolja, izgubili su „dušu“.
A ovaj Golf GTI je definitivno ima.
Slažete li se?
