Novi sustav naplate na autocestama: ruše se kućice, keš i ENC odlaze u povijest!
Dobili smo novi način naplate cestarine na autocestama u Hrvatskoj!
Vlada je konačno odlučila na koji će način naplaćivati korištenje autocesta u Hrvatskoj. Očito je postojeći sustav zastario i nedovoljno efikasan, te jako skup za provođenje. No kako su izračunali da bi po novom modelu za kojeg su se odlučili trebalo uložiti 120 milijuna kuna samo za rušenje svih kućica koje su postavljene na autocestama, odlučili su se za rušenje samo onih na ulazu na autocestu.
Nakon analize, španjolska konzultantska tvrtka IDOM predložila je Ministarstvu prometa novi sustav naplate cestarine, koji je i prihvaćen. Novi sustav znači naplatu cestarine na autocesti bez zaustavljanja vozila, a sama naplata cestarine se i ovom novom slučaju izvodi unaprijeđenim ENC uređajem ili očitavanjem broja sa registarske tablice na vozilu. Dakle naplatu cestarine na autocestama kakav znamo je prošlost, jer će se od 2022. godine plaćanje cestarine gotovinom i dosadašnjim ENC uređajima izbaciti iz upotrebe. Uvodi se novi sustav naplate na svim autocestama. Radi se o novom elektroničkom sustavu DSRC i sustavu automatskog čitača registarskih oznaka ALPR (Automatic number-plate recognition).
Vozači će birati hoće li u automobilu imati transponder koji će bežičnom tehnologijom registrirati njihov ulazak i izlazak s autoceste ili će cestarinu plaćati sustavom očitavanja registracije. Ovo vrijedi samo za korisnike prve i druge kategorije, motocikle i osobna vozila, dok će vozači drugih kategorija moći koristiti samo DSRC sustav. Za novi sustav kažu se njime cestarina plaća točno u lipu, a danas se iznosi zaokružuju na okrugli iznos, a što je osobito važno povećava se protočnost prometa i uklanja mogućnost novčane malverzacije jer više nema gotovine i blagajnika, jer će se naplatne kućice i rampe maknuti.
Za vozače će sasvim sigurno biti zanimljiv podatak kako DSRC omogućuje naplatu bez zaustavljanja i očitavanje signala transpondera i pri brzinama od 130 km/h. Uvođenje novog sustava naplate košta 570 milijuna kuna i uvodi se na svima autocestama bez obzira na to da li njima upravlja HAC, Autocesta Rijeka-Zagreb, BINA Istra ili Autocesta Zagreb – Macelj, što jedino ima smisla, no zanimljivo je kako se upravo nemogućnost dogovaranja između raznih koncesionara navodila kao jedan od “glavnih” razloga zašto uvođenje vinjeta kod nas nije moguće…
Osim vinjeta za koje i dalje smatramo da su najbolja opcija za nas, svojevremeno se razmatralo i o GPS sustavu naplate što također nije loša opcija pošto bi se izračun i naplata vršili isključivo prema kriteriju prijeđenog kilometra putem Global positioning systema (GPS) čija je preciznost danas na vrlo velikoj razini. Zašto se od te ideje odustalo u cijeloj EU, pa tvrdi se, kako je ovakav sustav odbačen zbog problema s GDPR-om. No krasno…
Brže, jeftinije: Sustav obrađuje 3000 vozila u satu |
---|
* 1313,8 kilometara |
– mreža autocesta u Hrvatskoj |
* 2022. – uvodi se novi sustav naplate cestarine |
– DCRC – naplata cestarine putem transpondera |
– ALPR – naplata putem videonadzora registarskih pločica |
– do 570 milijuna kuna – stajat će uvođenje novog sustava |
– 3000 korisnika – obrađuje novi sustav naplate u jednom satu |
– mobilni timovi će naplaćivati kazne vozačima koji ne plaćaju cestarinu |
– rušit će se naplatne kućice na ulazu na autoceste |
– Demerje će postati ulaz na autocestu prema Karlovcu |
– oko 120 milijuna kuna stajalo bi rušenje svih naplatnih kućica |
MOŽDA BI VAS MOGLO JOŠ ZANIMATI I OVO:
1. Ništa od vinjeta! Dolazi skuplja cestarina, a najskuplje će proći korisnici ENC-a
2. Evo zašto Hrvatska nema vinjete, zato da nas mogu besramno pljačkati!