Niže ili više-oktansko gorivo – koje su razlike i koje odabrati!?
Zvuk kucanja želite čuti vjerojatno samo na vratima, ako i onda. No što kada se čuje lupkanje u vašem motoru, a ne znate što bi to moglo biti. Pred-paljenje u motoru je situacija kada se smjesa benzina i zraka zapali prije trenutka u kojem bi se to trebalo dogoditi.
Ne samo da problem iz uvodnog dijela teksta smanjuje snagu motora, već dolazi do oštećenja istog. Inženjeri unutar automobilske industrije dizajniraju motore pod određenim uvjetima i parametrima čija odstupanja mogu dovesti do oštećenja. Kako bi razumjeli pred-paljenje u samom početku teksta, ovdje ćemo spomenuti par sitnica zbog čega dolazi do toga. Značajke motora i snage očituju se uostalom i kvalitetom sagorijevanja i zapaljenja smjese zraka i benzina unutar cilindra. Kod benzinskih motora, svjećica je glavni pokretač ovog procesa.
Česta je zabluda uobličena u priču koja kaže da gorivo veće oktanske vrijednosti automatski daje i veću snagu automobilu, no činjenica je kako kod takvih goriva često čak i teže dolazi do zapaljenja smjese, što pak rezultira svojevrsnom prevencijom predzapaljenja u cilindru.
Poveznica visoko-oktanskog goriva i brzih automobila nije slučajna, a kako su to motori pod vrlo velikim pritiskom ubrzanja i svega što uz to ide, visoko-oktansko gorivo je idealno rješenje kako ne bi došlo do pred-zapaljena. Nekada bi kod motora visokih performansi nisko-oktansko gorivo uzrokovalo kuckanje unutar cilindara, što nije slučaj kod današnjih modernih luksuznih jurilica. I ako dođe do promjene goriva, a slabije gorivo moglo bi uzrokovati spomenuti problem, navedeni automobili danas posjeduju pregršt tehnoloških inovacija i priprema koje će automatski prepoznati navedeno gorivo i prilagoditi vrijeme zapaljenja smjese kako ne bi došlo do oštećenja motora.
U ovom slučaju možemo reći kako je motor prilagođen i gubi samo na snazi, ali se neće oštetiti.
Promjenom goriva u više-oktansko, automobil će prilagoditi vrijeme zapaljenja i vratiti će snagu na predviđenu razinu; laički, brz automobil postati će ipak malo brži.
Realno gledano, stavljajući visoko-oktansko gorivo u automobil koji to ne zahtijeva, neće se dogoditi baš ništa kako bi se povećala količina konjskih snaga. Danas, čini se kako više u opticaj dolaze neopterećeni manji motori s više konjskih snaga. Ovo smanjenje trenda velikih motora pomaže u racionalizaciji potrošnje goriva, no turbo-motori i nisu najspretniji izbor za potrošnju goriva. Razlog tome je da oni zahtijevaju dosta kvalitetno gorivo koje će držati stvari pod kontrolom s dodatnim pritiskom iz turbopunjača, a “kvalitetnije” gorivo je ipak skuplje.
Nekada je svega 20-ak posto automobila koristilo kvalitetnije višeoktansko gorivo, ali danas brojka se penje do 50%. Cijena goriva tijekom posljednjih 20 godina značajno se digla, pa je tek logično da je takav slučaj i cijenom onog s većom oktanskom vrijednosti. Samim time je notorna glupost u tom kontekstu govoriti o razlozima za višu cijenu, kao i o odnosu razlike cijene između niže i više-oktanskog goriva, jer cijela priča ionako leži u stavu svake pojedine naftne kompanije.
Dotične u svakom slučaju žele vidjeti više automobila s kvalitetnijim gorivom na cestama, pa i marketing odrađuje određen postotak u tom smjeru.
Dakle na kraju postaje poprilično jasno da će se nižeoktansko gorivo (kao što su Super 95 i slično), koristiti prema financijski skrojenim budžetima, isto kao i prema vrsti motora, te starosti automobila. Isto tako moramo biti svjesni kako će se cijena višeoktanskih goriva održavati na nekom prosjeku višem od onog poznate nam “95-ice”, a kreiranje novih vrsta motora pa i bolesno nabrijanih manjeg obujma kao što je primjer novi Volkswagenov 2.0, četverocilindraš s 450KS, nesumnjivo će s vremenom povećati potražnju više-oktanskih kao što su Super 98 i tome slični nazivi (ovisno o proizvođaču). Naravno da će se samim time u budućnosti povećavati i cijene, ali oko toga pak još uvijek ne bi trebalo dizati larmu.