Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • Najčitanije
  • Oglasnik
Piše Niko Poznat 10.09.2024

Niže ili više-oktansko gorivo – koje su razlike i koje odabrati!?

Zvuk kucanja želite čuti vjerojatno samo na vratima, ako i onda. No što kada se čuje lupkanje u vašem motoru, a ne znate što bi to moglo biti. Pred-paljenje u motoru je situacija kada se smjesa benzina i zraka zapali prije trenutka u kojem bi se to trebalo dogoditi.

Jedan od motora koji traži više-oktansko gorivo
Jedan od motora koji traži gorivo s višom oktanskom vrijednosti
foto: Carbuzz.com

Ne samo da problem iz uvodnog dijela teksta smanjuje snagu motora, već dolazi do oštećenja istog. Inženjeri unutar automobilske industrije dizajniraju motore pod određenim uvjetima i parametrima čija odstupanja mogu dovesti do oštećenja. Kako bi razumjeli pred-paljenje u samom početku teksta, ovdje ćemo spomenuti par sitnica zbog čega dolazi do toga. Značajke motora i snage očituju se uostalom i kvalitetom sagorijevanja i zapaljenja smjese zraka i benzina unutar cilindra. Kod benzinskih motora, svjećica je glavni pokretač ovog procesa.
Česta je zabluda uobličena u priču koja kaže da gorivo veće oktanske vrijednosti automatski daje i veću snagu automobilu, no činjenica je kako kod takvih goriva često čak i teže dolazi do zapaljenja smjese, što pak rezultira svojevrsnom prevencijom predzapaljenja u cilindru.

Usis zraka i goriva..
Usis zraka i goriva..
foto: Carbuzz.com

Poveznica visoko-oktanskog goriva i brzih automobila nije slučajna, a kako su to motori pod vrlo velikim pritiskom ubrzanja i svega što uz to ide, visoko-oktansko gorivo je idealno rješenje kako ne bi došlo do pred-zapaljena. Nekada bi kod motora visokih performansi nisko-oktansko gorivo uzrokovalo kuckanje unutar cilindara, što nije slučaj kod današnjih modernih luksuznih jurilica. I ako dođe do promjene goriva, a slabije gorivo moglo bi uzrokovati spomenuti problem, navedeni automobili danas posjeduju pregršt tehnoloških inovacija i priprema koje će automatski prepoznati navedeno gorivo i prilagoditi vrijeme zapaljenja smjese kako ne bi došlo do oštećenja motora.
U ovom slučaju možemo reći kako je motor prilagođen i gubi samo na snazi, ali se neće oštetiti.

Prikaz smjese unutar cilindra
Prikaz smjese unutar cilindra
foto: Carbuzz.com

Promjenom goriva u više-oktansko, automobil će prilagoditi vrijeme zapaljenja i vratiti će snagu na predviđenu razinu; laički, brz automobil postati će ipak malo brži.

Realno gledano, stavljajući visoko-oktansko gorivo u automobil koji to ne zahtijeva, neće se dogoditi baš ništa kako bi se povećala količina konjskih snaga. Danas, čini se kako više u opticaj dolaze neopterećeni manji motori s više konjskih snaga. Ovo smanjenje trenda velikih motora pomaže u racionalizaciji potrošnje goriva, no turbo-motori i nisu najspretniji izbor za potrošnju goriva. Razlog tome je da oni zahtijevaju dosta kvalitetno gorivo koje će držati stvari pod kontrolom s dodatnim pritiskom iz turbopunjača, a “kvalitetnije” gorivo je ipak skuplje.

Zapaljenje smjese
Zapaljenje smjese
foto: Carbuzz.com

Nekada je svega 20-ak posto automobila koristilo kvalitetnije višeoktansko gorivo, ali danas brojka se penje do 50%. Cijena goriva tijekom posljednjih 20 godina značajno se digla, pa je tek logično da je takav slučaj i cijenom onog s većom oktanskom vrijednosti. Samim time je notorna glupost u tom kontekstu govoriti o razlozima za višu cijenu, kao i o odnosu razlike cijene između niže i više-oktanskog goriva, jer cijela priča ionako leži u stavu svake pojedine naftne kompanije.
Dotične u svakom slučaju žele vidjeti više automobila s kvalitetnijim gorivom na cestama, pa i marketing odrađuje određen postotak u tom smjeru.

Snažnija verzija očekuje kvalitetnije gorivo
Snažnija verzija očekuje kvalitetnije gorivo
foto: Carbuzz.com

Dakle na kraju postaje poprilično jasno da će se nižeoktansko gorivo (kao što su Super 95 i slično), koristiti prema financijski skrojenim budžetima, isto kao i prema vrsti motora, te starosti automobila. Isto tako moramo biti svjesni kako će se cijena višeoktanskih goriva održavati na nekom prosjeku višem od onog poznate nam “95-ice”, a kreiranje novih vrsta motora pa i bolesno nabrijanih manjeg obujma kao što je primjer novi Volkswagenov 2.0, četverocilindraš s 450KS, nesumnjivo će s vremenom povećati potražnju više-oktanskih kao što su Super 98 i tome slični nazivi (ovisno o proizvođaču). Naravno da će se samim time u budućnosti povećavati i cijene, ali oko toga pak još uvijek ne bi trebalo dizati larmu.

Benzinski motor
Benzinski motor
foto: Autoblog

Podijeli s frendovima!

Niko Poznat
Tajanstveni vanjski suradnik o kojem ne znamo ništa, samo nam ponekad pošalje tekst. Sumnjamo na to da mu ovo nije pravo ime. Tko se pobogu zove Niko?
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

VIDEO: Luda vožnja u Teksasu: Auto vukao drugo vozilo unatrag – s vozačem unutra!

Piše: Niko Poznat

Predstavljen inovativni sustav za sigurnost gledatelja na automobilističkim natjecanjima

Piše: Niko Poznat

Yugo se vraća: Retro hit iz 80-ih ponovno na cestama

Piše: Niko Poznat

Oakland True Blue Six slavi svoj 100. rođendan u Otočcu

Piše: Niko Poznat

VIDEO: Porsche 911 GT3 s ručnim mjenjačem ovladao Nürburgringom: 6:56.294 minute!

Piše: Niko Poznat

Hrvatski kupci trebali bi biti oprezniji s rabljenim automobilima uvezenim iz Slovenije, Poljske i Italije


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana