Najluđi automobili svih vremena: Peugeot 205 T16
Kada se u kuloarima spominju najluđi automobili svih vremena, za pretpostaviti je kako Peugeot nije proizvođač automobila s kojim bi se moglo upasti u jednu takvu priču.
Ali upravo u tom dijelu biste se prevarili, jer Peugeot 205 T6 itekako ima svojih atributa zbog kojih se bez problema može svrstati unutar jedne takve kategorije.
Kako bi se Timo Salonen i Juha Kankkunen 1985. i 1986. godine u svijetu legendarne „Grupe B“ popeli na sam vrh vozačkog trona i time usput Peugeot postavili kao konstruktorskog prvaka svijeta tih godina, prvo je trebalo ispoštovati tadašnja homologacijska pravila. Jer bez poštivanja tih pravila g. Jean Todt ne bi imao čime upravljati na terenu i Peugeot najvjerojatnije nikada ne bi ušao među najcjenjenije proizvođače trkaćih automobila tog vremena.
Stoga je upravo zbog homologacije koja dozvoljava nastupanje trkaćih 205-ica na Rally-natjecanjima Peugeot u suradnji s ekipom iz Heulieza potpisao 200 primjeraka modela 205 T16.
Riječ je o automobilu koji se nomenklaturom iz naziva naslanja na model s kojim baš i nema pretjerano puno veze. Jer „obična“ je 205-ica čak i u svojim najjačim GTI-verzijama u usporedbi s ovim automobilom djelovala poput slabašnog klinca koji s profesionalcima u bazenu pokušava igrati vaterpolo.
Tvrtka Heuliez od strane Peugeota je dobila 200 primjeraka koji su tijekom procesa preinačavanja za početak bili prepiljeni u dva dijela. Zatim je kompletna šasija uzduž i poprijeko dobila cijevi i jače varove. A onda je željezni motor iz Diesel-verzije modela 205 preseljen iza vozačkog i suvozačkog sjedala, prerađen od nemila do bestraga i dodan mu je Turbo-punjač veličine glave prosječnog djeteta.
Sve je to rezultiralo snagom od nekih 200 konja, što možda na papiru i nije puno, ali u kombinaciji s mjenjačkim sklopom iz raritetnog i posebnog Citroëna SM, četiri pogonska kotača i težinom od 1,030 kilograma definitivno ima smisla. Pogotovo za 1984. godinu, kada je ovaj suludi i sumanuti Peugeot 205 po prvi puta vidio svjetlo dana i najavio opake borbe za dominaciju nad ostatkom konkurencije unutar „Grupe B“.
Prema navodima od strane proizvođača, Peugeot 205 T16 do stotke je po izlasku na tržište ubrzavao za ravno 6 sekundi i svoju je maksimalnu brzinu bilježio oko brojke 200. To također u današnje vrijeme nisu velike brojke, jer za koju stotinku više do 100 kilometara na sat danas ubrzavaju Ford Fiesta ST i električni Golf „osmica“. Ali i opet se treba sjetiti kako se radi o automobilu koji je svjetlo dana doživio 1984. godine, pa u kontekstu tog vremena brojke ipak dobivaju nešto drugačiji sjaj i tih skoro tri desetljeća vremenskog procijepa zapravo potvrđuju koliko svijet automobila (ni)je daleko stigao u smislu fascinacije brzinom.
Uglavnom, kao produkt homologacijskih pravila i pravilnika iz osamdesetih godina prošlog stoljeća, Peugeot 205 T16 u povijesnim knjigama možda ne stoji kao plod ljubavi prema brzini i performansama. Ali s druge je strane upravo iz tog razloga nastao i zbog toga na neki način i dan-danas zbunjuje štovatelje svijeta automobila.
Svojom je recepturom ovaj automobil čak i u današnje vrijeme vrijedan pozornosti. Orijentacijom i performansama je i dalje poseban. A o faktoru koji podrazumijeva raritetnost bolje je i ne pričati, jer dobar dio od inicijalno proizvedenih 200 primjeraka danas više ne postoji.
Stoga, ako već ni zbog čega drugog, onda zbog svog ispravnog DNA i svoje raritetnosti ovaj Peugeot bez problema zauzima prvo mjesto na tronu najluđeg modela koji je ova slavna tvrtka ikada plasirala na tržište.