“Najkul” automobili iz osamdesetih: Chevrolet Corvette C4
Najkontroverznija Corvette od svih bila je ona dezignacije C3. I to samo zato što je Ameriku tijekom proizvodnog ciklusa te generacije modela zatresla naftna kriza, pa je snaga s 400+ konja pala na njih 180. I tada je priča o Corvette naglo otišla u krasan… Da se cenzuriram na vrijeme…

S obzirom na pad prodaje za Corvette i nemogućnost održavanja motorizacije u obliku iz sedamdesetih, nešto se moralo napraviti. I to je nešto trajalo toliko dugo da se četvrta generacija Corvette skoro nije niti dogodila. Jer 1982. godine posljednji primjerci generacije C3 dolaze u salone, a onda inženjeri kasne punih godinu dana i C4 izlazi tek 1984. godine. No po izlasku na tržište instantno postaje hit. I to primarno zbog odjela marketinga koji je uz promjenu slogana „Chevrolet is taking charge“ u obliku Corvette reklamirao ne samo nove horizonte, već nove planete, galaksije i univerzume.
A onda i zbog svoje (dokazano) bezvremenske ljepote i onog „kul“ faktora kojem mnogi automobili i prije i poslije nisu uspjeli niti prismrdjeti.

Kako je četvrta generacija ovog sveameričkog sportskog automobila ujedno i jedina prava nova Corvette još od 1963. godine, tako su kupci bilo pomalo skeptični. Jer tada je već bilo jasno da je „Muscle Car“ era definitivno završila, pa je zapravo bilo pod upitnikom što će i kako Chevrolet izvesti, ne bi li Corvette barem nazivno ostavio na nivou na kakvom je kao automobil egzistirala sve godine i generacije prije.
U početku je bilo teško ponuditi nešto stvarno novo, jer plastična karoserija i unaprijed zadana sportska orijentacija modela nisu ostavljali puno prostora za igranje. A onda je tu bila i naslijeđena motorizacija u obliku „Crossfire“ motora koji jednostavno nije dorastao novim vremenima koja su se ispred Corvette ispriječila. Zato je prvi pravi motor za Corvette C4 stigao tek 1985. godine u obliku L88 „Small Block“ V8-motora koji je bio u mogućnosti na stražnje kotače donijeti punih 230 konja.
I tu je zapravo na pozitivnu stranu preokrenuta priča o novoj Corvette koje umalo nije niti bilo. A onda je Corvette C4 u Americi odjeknula poput eksploziva prema kojem je generacija (sasvim slučajno) nazvana…

S vremenom su dolazile revizije na svim poljima. Neke su bile više, a neke manje uspješne. A sve je kulminiralo s verzijom nazvanom ZR-1 koja je donijela još jednu poveznicu slavne povijesti ovog modela s (tada) aktualnim vremenima u kojima je Corvette i dalje pokušavala ostati relevantnom.
S vremenom je u General Motors postao vlasnikom Lotusa, pa se ekipa iz Hethela malo poigrala s Corvette i optimizirala je sve i svašta u domeni ovjesa.
Zato je ZR-1 kao „najjača Corvette ikad“ tih dana šutala dupe konkurenciji u Americi, ali i u ostatku svijeta.
No u bazi je Corvette i dalje bila sportski automobil koji je na tržište prvenstveno donosio relativnu upotrebljivost, predivan dizajn, naizgled ispravnu recepturu u smislu motorizacije te dašak krize srednjih godina u sklopu popisa opreme.

Sa svojih 230 konja iz 5,7 litara zapremine Corvette nije bila pretjerano brza. U kombinaciji s u najmanju ruku čudnovatim rješenjima ovjesa nije bila niti pretjerano upotrebljiva. A kao dvosjed je bila i nepraktična za bilo koga tko je u obitelji imao podmladak.
U smislu karoserijskih izvedbi je sve ovisilo samo o tome koliko je kupcu bilo stalo da za volanom bude viđen. I zato su se neki od kupaca mogli skroz sakriti u svojoj Coupé-inačici, dok su neki od kupaca mogli biti polu-vidljivi u Targa ili pak skroz vidljivi u Cabriolet-verziji modela.

Problema je itekako bilo, jer ne treba zaboraviti kako Chevrolet nikada nije imao pristup svojim modelima poput npr. Ferrarija ili Porschea. A to pak u prijevodu znači da je Corvette usprkos svom statusu i dalje tek jedan u nizu generički sastavljenih velikoserijskih automobila. A to pak od ovog fascinantnog Amera četvrte generacije na neki način stvara automobil koji žele svi i nitko.
Ali usprkos svemu tome je Corvette C4 uspjela održati svoj status i postati bezvremenski „kul“ automobilom.
Pa ako već ni zbog čega drugog, eto jednog realnog razloga za obožavanje ovog automobila.
