Najimpozantniji sportski automobil na svijetu je…
Pagani je sa Zondom napravio vječno čudo. Ferrari već desetljećima služi kao apsolutna fascinacija za mnoge. Lamborghini također ima svoje konje (ili bolje rečeno bikove) za utrku. Ali povratak na scenu za tvrtku De Tomaso urodio je jednim od najfascinantnijih automobila svih vremena. Dobrodošli u kratku priču o modelu P72…
Kada je 1959. godine g. Alejandro De Tomaso u Modeni postavio temelje svoje manufakture sportskih automobila, mnogi su se smijali. Kada je 1963. godine g. De Tomaso potpisao ugovor s Fordom i za svoj prvi proizvedeni model pod nazivom Vallelunga dobio slabašni motor iz tadašnjeg Forda Cortine, smijeh je bio još glasniji. No kada je Ford prepoznao De Tomaso kao novu nadu auto-industrije i za model Mangusta 1966. godine podario V8-motor s 4,7 litara zapremine, smijeh je odjednom utihnuo. Jer iako De Tomaso Mangusta nije proizveden u velikim serijama, svejedno je na karti sportskih automobila tog vremena zasjao u punom sjaju. I tako do 1971. godine, kada na svijet dolazi jedan od najpoznatijih i najzanimljivijih sportskih automobila svih vremena: De Tomaso Pantera. Od tog momenta De Tomaso postaje neizostavnim dijelom automobilske povijesti u domeni sportskih automobila, pa je zapravo prava šteta da je saga o ovom Argentincu i njegovom snu tamo negdje 1993. godine ugašena praktički preko noći.
Od tog momenta do danas je za De Tomaso u kuloarima auto-industrije svako malo ispadala neka vijest ili nagađanje. U jednom je momentu čak i BMW bio spomenut kao tvrtka koja će oživjeti De Tomaso, ali ta su nagađanja vrlo brzo utihnula i prestala. A onda se dogodila 2014. godina i De Tomaso je kao tvrtka ponovno oživio pod palicom ekipe iz ITV-a (odnosno Ideal Team Ventures) – tvrtke iz Hong Konga koja je tvrdoglavo odlučila kad-tad za De Tomaso otvoriti novo poglavlje. A to je novo poglavlje otvoreno upravo ovih dana, kada je Lord Goodwood na svom imanju opet ugostio hrpetine proizvođača automobila, novinara, vozača i publike.
Novi De Tomaso naziva se kratko, jasno i sažeto: P72. U bazi je riječ o automobilu kakve su naši stari pratili na utrkama poput 24 sata Le Mansa i tome sličnim događanjima. Karoserija je dizajnom nalik na P70 – konceptni trkaći automobil iz 1964. godine čiju su kreaciju zajednički potpisali Alejandro de Tomaso i Carroll Shelby, ali koji na kraju nikada nije vidio svjetlo dana. Stoga je inspiracija povučena upravo iz tog vremena, pa nikoga ne bi trebalo čuditi da je kompletan dizajn praktički definicija „retro-trkača“ iz šezdesetih. I kao takav u 2019. godini apsolutno očarava.
„Slično načinu na koji je Pantera stvorila novu kategoriju kada je debitirala 1971. godine, P72 će stvoriti novu vlastitu priču. Stvorili smo moderan vremenski stroj koji odaje počast integralnom dijelu povijesti i automobilu s vlastitim porijeklom“.
To su bile riječi se kojima se g. Ryan Berris kao generalni direktor tvrtke De Tomaso obratio znatiželjnoj i vidno fasciniranoj publici u Goodwoodu. I ako se nas ovdje pita, čovjek je apsolutno u pravu. Jer P72 iz svakog kuta izgleda unikatno i zanimljivo, a u globalu je kao automobil jednostavno prelijep. Doduše, ne misle svi tako, pa se oko cijele priče npr. oglasio James Glickenhaus, te na Twitteru izjavio: „Stavili su paus-papir preko našeg modela P3/4, dodali dobar dio našeg modela P4/5 i ukrali unutrašnjost koju je kreirao Horacio. Time su ideju „Vargasove djevojke“ napumpali do krajnjih granica i pretvorili je u Anime. Stoga umjesto Caravaggia vidim tek Koonsa“.
Dakle, Jim Glickenhaus se usprkos koketiranju sa šezdesetim godinama prošlog stoljeća i kopiranju Ferrarijevih bolida poprilično negativistički osvrnuo na De Tomaso P72. No nije morao dugo čekati elegantan i direktan odgovor.
“They put tracing paper over our P3/4, pasted on much of our P4/5, stole an interior from Horacio, pumped it up like a Vargas Girl and turned it into Anime. I see Koons not Caravaggio.”-Jim Glickenhaus
“‘Copy:a thing made to be similar or identical to another’”-Jesse Glickenhaus pic.twitter.com/lYxVrdRmkB— Scuderia Cameron Glickenhaus (@Glickenhaus) 8. srpnja 2019.
Naime, samo dan kasnije na ovaj se Tweet službeno očitovala tvrtka De Tomaso, napomenuvši kako je P72 direktno inspiriran konceptom P70, odnosno uratkom Petera Brocka. A na sve skupa se nadovezao i sam Peter Brock, rekavši „Kada su mi rekli da je novi De Tomaso zamišljen kao počast mom trkaču pod nazivom P70, bio sam počašćen. Nisam imao pojma da će moj koncept iz sredine šezdesetih na bilo koji način utjecati na automobil koji se danas predstavlja. Moji prvi dojmovi o novom De Tomasu toliko su pozitivni da jedva znam gdje početi. Vanjski oblik je tako dobro napravljen da vas sam po sebi poziva da nastavite hodati oko automobila, diveći se svakom suptilnom detalju. U svijetu današnjih modernih Super GT-automobila teško se istaknuti na neko duže vrijeme. No smatram da će svojim dizajnom, inženjeringom i tehničkim specifikacijama De Tomaso P72 postaviti novi standard“.
E sad… Iako g. Peter Brock kao dizajner očito zna o čemu priča, možda ipak ne bismo odlazili u domenu „novih standarda“. Jer na kraju krajeva nitko nema pojma kakav će motor uopće pogoniti De Tomaso P72. Naravno da su nagađanja svakakva, a tu je i Ferrarijev V12-motor koji je iskorišten za prezentaciju na Goodwoodu. No kako će u konačnici izgledati motorizacija i kakve će brojke P72 ponuditi kupcima u ovom momentu možemo samo pretpostavljati. A kako znamo da je pretpostavka majka svih z**eba, možda je bolje izostaviti taj dio priče i posvetiti se interijeru.
Iako na momente doista sliči uratku kakav bi g. Horacio Pagani bio u stanju izmisliti i potpisati, ovaj interijer zajedno sa svojim detaljima ipak priča svoju priču. I ako se nas ovdje pita izgleda savršeno. Analogno, retro, odlično osmišljeno i još bolje izvedeno. Detalji unutar interijera ni u jednom momentu ne djeluju jeftino (što se npr. ne može reći za neke dijelove genijalne Zonde), te apsolutno komplimentiraju detalje s kakvima P72 očarava uzduž i poprijeko eksterijera. Samim time, da je riječ o stotinu kopija, De Tomaso P72 već na fotografijama nudi jedan od najljepših interijera koje smo ikada vidjeli na jednom automobilu. A to je u 2019. godini poprilično teško postići.
Uglavnom, što se opreme tiče, nemamo pojma što se sve u sklopu dotičnog interijera nalazi. Ali s obzirom na izgled i materijale, rekli bismo da to nije ni najmanje bitno. U krajnjoj liniji nema glupih, nepotrebnih i na silu montiranih ekrana, a to je već samo po sebi pravo osvježenje za vidjeti.
Naravno, kako to obično biva, cijena za P72 definitivno neće biti mala i tek će si šačica ljudi na ovom svijetu moći priuštiti jedan od najavljenih 72 primjeraka ovog automobila. U ovom se momentu špekulira o cifri od nekih 750,000 Eura po komadu, a navodno je lista kupaca već prvog dana tijekom prikazivanja ovog automobila svijetu bila poprilično popunjena. No bilo kako bilo, ako je ovogodišnji Goodwood Festival of Speed svijetu automobila podario nešto prelijepo i apsolutno posebno, onda je to De Tomaso P72. I samo se nadamo da će uskoro u javnost izaći i pokoji set brojki koji će ovu inspiraciju iz šezdesetih na četiri kotača obasjati pravim svjetlom.