Mitsubishi – posljednja edicija za Lancer Evolution
Stvarno je žalosno da ovakvi automobili odlaze u povijest, no tako to očito mora biti.
Iako sam prije nekoliko mjeseci po prvi puta vidio najavu iz Mitsubishija, moram priznati da jednim dijelom nisam htio vjerovati da će ekipa na čelu te tvrtke doista ugasiti legendu poput Lancera Evolution. Naravno, neprihvaćanje takve istine od moje strane, te od strane mnogih entuzijasta diljem svijeta koji ovaj automobil jednostavno obožavaju, ispalo je nebitno u usporedbi s financijskim problemima koji ovu tvrtku potresaju, pa kako u ovom času stvari stoje, Evo X se tijekom sljedeće godine ipak skida s respiratora i odlazi u drugi svijet, tj. na stranice povijesti.
No prije nego se Lancer Evolution oprosti sa svime onime što jest i što je iza sebe ostavio, Mitsubishiipak sprema posljednju ediciju koja bi taj posljednji pozdrav aktualne (odnosno desete) generacije ovog modela predstavio na najbolji mogući način.
Kako to u svijetu automobila obično biva, modeli na zalasku često dobivaju pokoji komadić do tog momenta neviđene i neiskorištene opreme, kako bi svojim vlasnicima osigurali faktor ekskluzivnosti.
Takvim idejama doduše najčešće pribjegavaju europski proizvođači automobila, no kako Japanci često kopiraju neke ideje „made in EU“, tako ni za posljednju ediciju Lancera Evo to nije ništa čudno. No za razliku od proizvođača automobila poput Audija, BMW-a ili pak Mercedes-Benza, u Mitsubishiju su odlučili ponuditi relativno malo toga dodatnog, te time i dalje ostaviti naglasak na samom automobilu u svojem itekako poželjnom obliku.
Tako se na popisu dodatne opreme za Mitsubishi Lancer Evolution X GSR (onaj sa šest brzina i aluminijskim felgama) u smislu eksterijera pronašlo tek nekoliko kromiranih detalja i automatske farove (zakretne, naravno), dok se ostatak opreme svodi na pokoji detalj smješten u sklopu interijera automobila.
Sam interijer i dalje izgleda poput savršenog kompromisa između cestovnog i trkaćeg automobila, no „Premium package“ je ipak prevagnuo na stranu opremljenosti koja uz savršena vozna svojstva ide na ruku vozaču i u smislu udobnosti i praktičnosti.
Samim time vrijedi nabrojati nekolicinu stavki s popisa opreme za ovu posljednju ediciju Evolutiona, poput kožnih sjedala posebnog dezena, automatskog staklenog krovnog otvora, vjetrobranskog stakla s ugrađenim senzorom za kišu, te Rockford-Fosgate sustava ozvučenja s ukupno devet zvučnika.
Uz to su navedene i neke u Europi savršeno uobičajene stvarčice poput držača za čaše, sustava pasivnog ulaska u automobil, te poboljšane zvučne izolacije, no vjerujem da Japancima u smislu jednog s Rally-staza konvertiranog automobila takve stavke opreme zvuče luksuzno.
Pod poklopcem motora je sve ostalo kako je i bilo, tj. dvolitreni četvero-cilindraš s Turbo-punjačem veličine omanje planete ostaje netaknut, te i dalje s tristo konjskih snaga i maksimalnim okretnim momentom od 406 Nm, odnosno u prijevodu sasvim dovoljno da i višestruko skupljim automobilima pri adolescentskom utrkivanju od semafora do semafora ovaj Evo itekako zagorčava život.
Uglavnom, otkad je Mitsubishi Lancer Evolution u sklopu svoje prve generacije izašao na cestu, svijet automobila se itekako promijenio, te ostale proizvođače sportski-orijentiranih limuzina itekako prisilio da razmisle ponovo. Samim time je Mitsubishi Lancer Evolution jedan od najposebnijih automobila na svijetu i moram priznati da je vječna šteta da se ovaj legendarni model zapravo gasi i povlači u povijesne knjige.
Paralelno s time se naravno povlači i pitanje „Šta će biti s kućom?“, koje je u filmu „Maratonci trče počasni krug“ postavio Bata Stojković, jer s obzirom na Lancer Evo kao posljednju granu fascinacije brzinom od strane ove tvrtke, situacija baš i nije obećavajuća.
Dapače, stvari u ovom času ne izgledaju nimalo dobro, jer se Mitsubishi posljednjih godina preorijentirao na razvoj EV-tehnologije, čime su automatski prestale nade usmjerene prema oživljavanju modela Eclipse i 3000 GT (odnosno GTO), što je velik broj entuzijasta prema ovoj marki poprilično „ohladilo“, tako da me ne bi čudilo da uskoro kupci Lancera Evo uskoro dobrim dijelom prijeđu na izravnu konkurenciju u obliku Subaru Impreze.
Uostalom, to je dobrim dijelom i logično, s obzirom na činjenicu da Impreza u svojoj posljednjoj inkarnaciji ionako i previše nalikuje na Evo. no to ne umanjuje činjenicu da je povlačenje jednog ovakvog modela s tržišta jednostavno tužno i usprkos svemu što je najavljeno vezano uz Lancer Evolution, svejedno se jednim dijelom nadam da će se glavni i odgovorni ljudi u Mitsubishiju ipak predomisliti.