Mazda i neka nova-stara vremena…
Izgleda da će inicijativa najsmješnijeg naziva koji možete zamisliti uskoro postati omanjom revolucijom i podariti klasičnim motorima još koje desetljeće postojanja. Hvala Mazda.
Jeste li čuli za „Sustainable Zoom-Zoom 2030“ strategiju? Niste? Ma nije problem, jer slijedi „kratko“ objašnjenje…
„Sustainable Zoom-Zoom 2030“ možda zvuči poput najnovijeg Manga-serijala s kipućim školarkama u borbi s monstrumima iz svemira, ali ideja je daleko od toga. Ukratko, radi se o Mazdinoj viziji budućnosti, te ideji koja za osnovnu nišu ima smanjenje svih onih zločestih stvari koje automobili ispuštaju u atmosferu. No umjesto da se sve skupa odvija kroz anuliranje vrijednosti aktualnih benzinskih i Diesel-motora, te uvođenje parcijalne ili kompletne elektrifikacije, Mazda je odlučila problematici pristupiti drugačije. Naime, ona značkica na Mazdinim modelima na kojoj piše „SkyActiv“ nije samo suhoparan naziv za nešto prizemno i nebitno poput paketa opreme ili ekrana viška. Dapače, baš suprotno od toga, jer se radi o tehnologiji koja se iz dana u dan sve više razvija. Današnje Mazde možda nisu sportski automobili i nisu najbrži, najštedljiviji i najjači automobili na svijetu. Ali su tehnološki neki od najnaprednijih – i to upravo zbog „SkyActiv“ tehnologije u čiju se razradu Mazda ubacila 10001% i učinila bitne korake prema ekološki svjesnijim benzinskim i Diesel-motorima.
„SkyActiv“ motori u Mazdinim modelima već sada zagađuju primjetno manje nego konkurenti unutar pojedinih klasa i kategorija današnjeg svijeta automobila. No u Mazdi je manično očuvanje planeta zajedno s ništa manje maničnim očuvanjem odavno poznatih baza motora očito preuzelo dobar dio usmjerenja tvrtke. Stoga je Mazda razvila ovu gore navedenu strategiju smiješnog naziva, koja za cilj ima zadržati benzinske i Diesel-motore, ali i iz generacije u generaciju smanjivati njihov faktor zagađenja – i to po fazama, od kojih je prva već počela.
Druga faza ove inicijative naziva se „SkyActiv-X“ i nastavlja tamo gdje prva faza staje. Ukratko se radi o ideji u sklopu koje bi klasični motori umjesto svjećica za zapaljenje smjese goriva i zraka koristili pritisak. Time bi se izbjegle klasične detonacije, te bi se istovremeno i optimizirao rad motora, ali i iskoristivost goriva koje kroz njega kola. Naravno da je cijela priča puno kompliciranija od ovog što sam naveo, ali s obzirom na to da nisam mehaničar, ne bih ulazio u detalje, jer mogu eventualno ispasti nestručan. No sama ideja je zajedno s tehnologijom apsolutno fascinantna kada se malo zagrebe ispod površine.
Iz Mazde stižu informacije koje će zasigurno razveseliti sve zaljubljenike u polarne medvjede i velebitske degenije, jer bi prema navodima iz službenih krugova nova „SkyActive-X“ tehnologija do 2030. godine trebala smanjiti ispušne plinove i njihove zločeste komponente za nekih pedesetak posto. A što je najbolje od svega, ta bi se tehnologija trebala pojaviti pod poklopcima motora Mazdinih modela već iduće godine. No Mazda ni tu ne staje, već odlazi još koji korak dalje u toj ekološkoj priči…
Naime, Mazdina „SkyActiv“ tehnologija ide dalje, te se ova tvrtka priprema za treću generaciju svog tehnološkog čuda. Dotična bi se tehnologija trebala nazivati „SkyActiv-3“ i kroz nekoliko bi godina trebala stupiti na scenu, te danas klasičnim motorima pogonjenim fosilnim gorivima udahnuti novi život. Naravno da oko cijele priče u ovom momentu nema pretjerano puno detalja, ali Mitsuo Hitomi (kao jedan od čelnih ljudi tvrtke) najavio je omanju revoluciju i usporedio zagađenje novih Mazdinih modela s automobilima na struju. Da, dobro ste pročitali. Čovjek iz Mazde povukao je paralelu tamo gdje dotične paralele nazivno nema.
…ili možda ipak…
Hitomi-san kaže da bi optimizacija tehnologije zajedno s rješenjima unutar iste na polju termodinamike mogla dovesti do termalne iskoristivosti od nekih 56%, što bi ispušne plinove izjednačilo s automobilima na struju. I da…znam da to zvuči idiotski, jer automobili na struju ne ispuštaju nikakve plinove. No ljudi često zaboravljaju da je za izradu svakog električnog automobila potrebno u pogon puštati tvornice raznoraznih formi i tipova. Sve te tvornice (naravno) zagađuju atmosferu i broje na milijarde štetnih i po zdravlje opasnih čestica CO2 i njima sličnih, pa iako EV-automobili na scenu nazivno dolaze kao ekološki svjesna nakupina tehnologije, tijekom proizvodnje svakog pojedinog primjerka baš i nije tako.
Iz tog su se razloga u Mazdi okrenuli prvenstveno tzv. „Well to Wheel“ zagađenju, koje tehnolozi te marke misle izmjeriti i jednom za sva vremena staviti na papir. Tijekom procesa svi segmenti proizvodnje električnih automobila i njihovih komponenata ispadaju mjerljivima, a naglasak će biti usmjeren ka ispuštanju čestica CO2 tijekom faze prikupljanja, ekskavacije i ekstrahiranja pojedinih materijala od kojih se električni automobili sastoje. Ti će se podaci potom uspoređivati s onima koje u smislu zagađenja okoliša proizvode rafinerije, bušotine i ostatak svite zagađivača na temu nafte, a u Mazdi čvrsto vjeruju da će upotrebom njihovih tehnoloških rješenja proizvodnja „klasičnih“ automobila ispasti barem jednaka proizvodnji onih na struju.
Mazda želi smanjiti ukupne emisije CO2 za 25 posto kako bi kroz faze razrade „SkyActiv-3“ tehnologije svojim novim motorima donijela stvarnu i bolju ekonomičnost goriva u usporedbi s EV-automobilima, čija se energija postiže spaljivanjem ukapljenog prirodnog plina. Pa iako nije objavljen niti jedan datum pokretanja za SkyActiv-3 motor, već je u ovom momentu sigurno da će motori s unutarnjim sagorijevanjem, barem za Mazdu, ostati relevantni u godinama koje dolaze. Poput prethodnih „SkyActiv“ motora, ovaj je treće generacije u srži zapravo benzinski motor za koji Mazda tvrdi da će u smislu ukupnog zagađenja biti ekološki čist barem kao i svaki električni automobil. Točne pojedinosti o tome kako će Mazda to ostvariti još nisu poznate, no prema do sada navedenim informacijama i tek sporadičnim detaljima, ispada kako ključ svega leži u povećanju toplinske učinkovitosti. Sve ostalo je previše komplicirano za objašnjavati – barem od strane polu-laika poput mene.
Dakle, dok neki drugi proizvođači automobila sumanuto popunjavaju rupe unutar ponude brojki i slova, te dok svijet automobila uporno pokušava izmisliti toplu vodu nove generacije, u Mazdi pušu neki drugačiji vjetrovi. Ta se tvrtka unutar svijeta automobila i dalje nameće kao jedan od tehnoloških lidera, ali za razliku od mnogih, ne odustaje od principa motora kakve smo do sada poznavali. Naravno da se dijelom i Mazda priklanja trendu elektrifikacije, jer time pokazuje da postoji u stvarnom vremenu. Samim time će Mazda u budućnosti na tržište donijeti nekolicinu električnih i hibridnih modela, ali u tome nije poanta. Mazda je s razvojem ove tehnologije svijetu automobila (a i nama koji ga u stopu pratimo) pokazala da ne odustaje od ideje koja je stvorila ne samo ovu marku, već i kompletan svijet automobila kakav poznajemo. A to nije mala stvar. Dapače, ako bi se ovaj pomalo tvrdoglav pristup trebao definirati u nešto opipljivo i stvarno, onda bi se „auto-entuzijazam“ nekako nametnuo kao prava složenica.
Ne mislite li i vi cijenjeni čitatelji tako?