Je li ovo najposebniji Jaguar na svijetu?
Evo teškog pitanja, jer Jaguar spada među one legendarne proizvođače performansi i stila. Stoga ovaj Mk.2 već u sklopu svoje bogate povijesti ima itekako veliku konkurenciju.
No ako se mene pita, pitanje iz naslova je retoričko.
Jeste li se ikada zapitali što jedan automobil čini posebnim?
Što su komponente koje ga izdvajaju iz mase i je li riječ o nečem realnom i opipljivom ili pak samo o dojmu apsolutne superiornosti koji usprkos tijeku vremena i dalje nekako ostaje netaknutom?
Za sebe znam da jesam. I usprkos tome što znam da će moji odgovori i odabiri vezani uz to pitanje nekima možda ispasti smiješnima, u tom dijelu priče o apsolutno posebnim automobilima jednostavno nema kompromisa.
Uglavnom, tako je (vjerujem) nastao i automobil na koji u sklopu ovih nekoliko redaka želim podsjetiti.
Ako pratite svijet sportskih automobila, onda vam sigurno ispod radara nije promakla nekolicina Jaguarovih modela koji su tijekom proteklih godina izlazili na tržište.
Naravno, tu prvenstveno podrazumijevam model XK, čija je karoserija izrađena praktički od jednog jedinog komada aluminija. Jer taj je Jaguar dizajnom jedan od najljepših automobila koje sam tijekom posljednjih godina imao prilike vidjeti.
No Jaguar XK je iz proizvodnje prešao u povijesne knjige te je za ovu tvrtku nasljednik uobličen u model F-Type. Model za koji svi mi već godinama jako dobro znamo.
Jaguar F-Type ne treba posebno opisivati. Jer za sve one koji su samo jednom vidjeli ovaj automobil, a pri tome im je poznata povijest dizajna i tradicionalistički pristup pojedinih tvrtki, ovaj je automobil u samom vrhu današnjih sportski-orijentiranih modela.
Razlozi nisu samo u mašineriji s kojom pojedine izvedenice raspolažu. Ne leže niti u pukim performansama kojima je ovaj model već u samoj bazi sklon, već i u izgledu koji u sklopu modernih vremena nekako tradicionalistički pristupa pojmu dizajna i od ovog modela radi instantni klasik.
Samim time vjerujem da će Jaguar F-Type i za deset godina izgledati isto toliko dobro kao i danas.
Poveznica ova dva modela u smislu dizajna je naravno gospodin Ian Callum – glavna i odgovorna osoba na čelu Jaguarovog odjela dizajna. I uz to jedan od onih ljudi koji izuzev apsolutnog poznavanja tematike ima i dušu koju ugrađuje u svaki dizajn koji potpisuje.
G. Callum je tijekom godina uz aktualne Jaguarove modele potpisao i nekolicinu konceptnih uradaka koji su za cilj imali podsjećanje javnosti na sve ono što je Jaguar u svijetu automobila nekada značilo.
No svi su ti vizualno-tehnički podsjetnici ništavni u usporedbi s automobilom koji je g. Callum u suradnji s tvrtkom Classic Motor Cars Limited napravio za sebe.
Riječ je o Jaguaru Mark 2. Automobilu koji je od 1959. do 1967. godine značio pojam luksuza, stila i performansi.
Samim time nije nimalo čudno da je dotični model bio apsolutno omiljen automobil za ondašnje kriminalce kojima je jedna od glavnih stavki bila što je brže moguće zbrisati predstavnicima zakona i sakriti se na sigurno.
No Mk.2 je bio puno više od pomodnog automobila za kriminalce tog vremena, jer je tijekom šezdesetih ostavio traga i na trkaćim stazama diljem svijeta,. A u onim se „civilnim“ vodama svojevremeno okitio titulom najbrže limuzine na svijetu.
Uglavnom, ako bi se u današnje vrijeme birao izbor za deset najboljih britanskih automobila svih vremena, apsolutno sam siguran da bi Jaguar Mark 2 bio među prvih pet.
Tog je statusa za ovaj automobil svjestan i Jaguarov glavni trendsetter. I zato nimalo ne čudi da je upravo Mk.2 ispao odabirom za g. Calluma.
No s obzirom na moderna vremena u kojima živimo te na danas arhaičnu tehnologiju s kojom je ovaj legendarni Jaguarov model nekada nastupao na tržište, nimalo ne čudi da je ovaj primjerak svrstan u kategoriju „resto-mod“. Odnosno klasika koji su izuzev restauracije dobili i oveću injekciju modernih dijelova i komponenata, kako bi ih se oživjelo na najbolji mogući način.
Dotični Jaguar Mark 2 uz g. Calluma potpisuje i gore spomenuta tvrtka CMC, odnosno Classic Motor Cars Limited iza čijih je zatvorenih vrata napravljena kompletna restauracija i modernizacija.
Samim time izuzev osnovnih linija eksterijera i pokojeg detalja na njemu skoro pa i nema dijela automobila koji nije prošao tretman obnavljanja i unaprjeđenja.
Motor je iz onog 3,8-litarskog „šestaka“ prerastao u dorađeni 8-cilindrični 4,3-litarski motor iz Jaguara XK, čija se snaga putem manualnog mjenjačkog sklopa s pet brzina prenosi na stražnje kotače.
Naravno da je izuzev motora i mjenjačkog sklopa promijenjena još sva sila dijelova i komponenata na ovom automobilu te je ugradnjom „unikatnog“ (što god to značilo) neovisnog ovjesa i kočionog sistema najnovije generacije ovaj Jaguar u stanju bez problema ubrzavati, držati cestu i kočiti poput vlakova kakve su tijekom šezdesetih pljačkali engleski kriminalci.
Što se dizajna tiče, on je ostao dosljedan sebi i vremenima iz kojih je iskoračio u legendu. I zapravo je na prvi pogled teško uočiti da se radi o restauriranom i moderniziranom primjerku.
Dapače, tek je malo detaljnijim pogledom usmjerenom prema kočionom sustavu i nekolicini modernih detalja na karoseriji moguće vidjeti o kakvom se automobilu zapravo radi.
Tome u prilog ide i interijer, koji je izuzev svojevrsne modernizacije i oplemenjivanja u smislu korištenih materijala ostao dosljedan originalu. A to je uvijek za svaku pohvalu, jer s obzirom na to da je ipak riječ o klasiku, nekako se čini krivim mijenjati stvari koje ta klasična vremena izrade automobila definiraju.
Uglavnom vrijedi zaključiti da g. Callum u svom vlasništvu ima jedan itekako poseban automobil.
I upravo u tome leži jedan mali problem…
Naime, gledajući ovakav automobil čovjek se zapita gdje je nestala sva ta nekad poslovična elegancija i u kojem su momentu dizajneri modernih automobila takvog tipa zastranili u polje tehnologije i (često) besmislenih detalja.
No još je zanimljivija činjenica da jedan potpisnik nekih od najdojmljivijih automobila na tržištu umjesto svojih aktualnih radova bira nešto što je već odavno pripalo povijesti.
Stoga s jedne strane vrijedi zaključiti da je Ian Callum uspio Jaguar vratiti na trag nekih prošlih vremena ponosa i slave.
A s druge je strane uspio iz naftalina izvući jedan od ponajboljih Jaguarovih modela i udahnuti mu nov i moderan život.
Nije li to nešto predivno?