Indija prelazi na električna vozila… vrlo brzo!
Podatak koji je 2014. godine iznijela Svjetska zdravstvena organizacija kaže da se od 20 velikih svjetskih gradova koji se moraju nositi sa zabrinjavajućom kakvoćom zraka čak njih 13 nalazi u Indiji. Drastične mjere prema tome su neophodne, a evo kako indijska vlada namjerava pristupiti rješavanju problema.
Prijeđimo odmah na ambiciozan plan koji je iznijela indijska vlada – do 2030. godine svi novi automobili prodani ondje imat će električan pogon. Koliko god ishitrena takva odluka na prvu bila, situacija je poprilično ozbiljna i vjeruje se da bi ta mjera, koja podrazumijeva da niti jedan novi automobil u ponudi nije pokretan benzinskim ili dizelskim motorom, drastično pomogla poboljšanju kvalitete zraka. Pretočeno u brojke procjenjuje se da bi Indija u tom periodu smanjila štetne emisije CO2 za 37 posto, što bi svakako bila dobrodošla promjena, ali i tek početak za procvalu ekonomiju kao što je indijska, koja je rezultirala eksponencijalno rastućim problemom sa zagađenjem. Određene mjere poduzimale su se i prije, pa je tako New Delhi početkom prošle godine posegnuo za klasičnom metodom zabrane kretanja automobila s parnom/neparnom zadnjom znamenkom na registracijskoj pločici ovisno o datumu, no to je više bio svojevrstan eksperiment i kratkotrajno rješenje.
Naravno, svi se pitamo je li kompletan prelazak na električna vozila rješenje koje će uistinu u realnim uvjetima donijete neke promjene, budući da svi znamo da električna energija ne nastaje čarobnim štapićem. Treba napomenuti da ovakav plan Indija planira provesti u djelo paralelno s idejom da se poguraju solarne elektrane, što je svakako korak u dobrom smjeru ako se ne želimo dovesti u situaciju da se zavaravamo kako spašavamo stvar električnim automobilima koji „sok” i dalje dobivaju iz fosilnih goriva. Pretpostavlja se da bi uz broj automobila koji će se u toj zemlji samo dalje povećavati potpuni prelazak na električne modele značio i uštedu od 60 milijardi eura do 2030. godine kako tvrdi indijski institut NITI Aayog, a prenosi CityLab. Indija je trenutno treći najveći svjetski uvoznik nafte i na taj energent godišnje troši 150 milijardi eura.
Ambicioznom planu s većom dozom opreza pristupaju proizvođači automobila kojima ne odgovaraju tako ishitrene odluke i traže više vremena za razvoj konkurentnih modela koje će kupci željeti, a naravno tu je i pitanje prilagodbe infrastrukture za vozila koja još uvijek imaju dosta ograničen domet. Kako god bilo, u Indiji, ali i Kini barem neki plan i ideje postoje, pa se postavlja pitanje kakva je u tom kontekstu budućnost za Sjedinjene Američke Države na čelu s predsjednikom koji vjeruje da su klimatske promjene teorija zavjere i koji povlači u najmanju ruku dubiozne poteze po pitanju očuvanja okoliša. Također, ako Indija i Kina krenu agresivno u smjeru razvoja električnih automobila, pripadajuće infrastrukture i općenito modernih gradova koji podrazumijevaju mobilnost na temelju alternativnih goriva, svijet bi mogao s velikim zanimanjem gledati na indijske i kineske automobile u ne tako dalekoj budućnosti.