Porsche 959 kao definicija savršenstva
Niste zaljubljenik u Porsche?
Ne sviđa vam se model 959?
Ne znate po čemu je taj automobil nalik „dosadnoj“ 911-ici zaslužio posebno mjesto u analima povijesti svijeta automobila?
Tko vam je kriv…
Porsche 959 – to tehnološko čudo(vište) s kojim je Porsche još sredinom osamdesetih odlučio zavladati prašnjavim stazama svjetskog prvenstva u Rallyju.
Automobil za koji su nakon gašenja legendarne Grupe B inženjeri iz Zuffenhausena bili prisiljeni pronaći alternativni smisao njegovog postojanja.
Jedan od rijetkih automobila s kojima je bilo moguće nastupati i na Rallyju Paris-Dakar i na utrci izdržljivosti na Le Mansu.
Uglavnom, ako je Porsche ikada proizveo legendaran automobil (a svi znamo da jest – i to nekoliko puta), onda je upravo model 959 vrijedno staviti na sam vrh tog zamišljenog trona.
Iako je od početka do kraja proizvodnje ove Porscheove revolucije na četiri kotača proizvedeno ukupno tek nešto manje od 350 primjeraka, 959 je za mnoge ostao u sjeni Ferrarija F40. Odnosno automobila koji mu je po izlasku na tržište oteo titulu najbržeg automobila na svijetu.
No sve to i dalje nije spriječilo koračanje modela 959 prema statusu apsolutne legende iz Zuffenhausena.
Automobil je u cijelom svijetu postigao komercijalni cilj, te su svi primjerci našli svoje vlasnike. Među vlasnicima je bilo opako bogatih anonimaca, ali i opako bogatih slavnih ljudi. Neki su poput teniske legende Borisa Beckera s nepunih 17 godina kupili ovaj automobil i kršili sve poznate i nepoznate prometne zakone u Njemačkoj. No u Americi je priča bila nešto drugačija, te su tadašnje vlasti kroz agencije zbog emisijskih plinova zabranile prodaju ovog modela na američkom tlu.
To je naravno smiješno kada se u obzir uzmu američki gutači benzina i nafte koji su tih godina grabili kilometre tamošnjih prometnica, ali pomoći nije bilo. Uglavnom, na kraju je američka priča oko Porschea 959 završila hollywoodski. Odnosno „happy endom“ (pod time ne podrazumijevam „ručni rad“ kakvom su sklone djelatnice pojedinih salona za masažu), jer su na kraju jedan čovjek i jedna tvrtka presudile stvaranju tzv. „Show and Display“ sheme. Ideje i njene provedbe zbog koje su „automobili od posebnog interesa“ mogli biti uvažani u SAD s posebnim dozvolama i pravilima.
Legenda govori da je Bill Gates (znate onaj mali s naočalama koji u vlasništvu ima tvrtku Microsoft) svoj primjerak ovog automobila kupio u vrijeme dok je zabrana uvoza za Porsche 959 i njemu slične automobile još uvijek bila na snazi. Zbog toga je Gatesov 959 proveo punih trinaest godina u carinskom hangaru luke u San Franciscu.
No paralelno s tim odmaranjem dotičnog primjerka Porschea 959 otpočela je priča čovjeka pod imenom Bruce Canepa.
Dotični je čovjek između ostalog trkač, auto-entuzijast, kolekcionar i mehaničar, a na Porsche je, kako njegova kolekcija zorno pokazuje, oduvijek bio posebno slab. Samim time je Bruce Canepa (poput mnogih) smatrao glupim i nepotrebnim SAD zakinuti za Porsche 959. I tako je s njegove strane pokrenuta inicijativa oko modifikacija pojedinih komponenata samog automobila, kako bi 959 postao legalan za upotrebu na američkom tlu.
Uglavnom, od 2003. godine za sve vlasnike Porschea 959 i one koji se takvima osjećaju, tvrtka Canepa nudi nekolicinu prerada i dorada po pitanju motora, ovjesa, ispušnog sustava i raznoraznih elektroničkih komponenata zbog kojih prosječan Porsche 959 ne postaje samo legalan, već i monstruozno jak. Čak i za današnje pojmove koji nerijetko zastranjuju u megalomaniju.
Naime, automobil koji vidite na fotografijama također je ruku djelo tvrtke Canepa Design.
Dotični je Porsche 959 svoj život započeo kao tvornički automobil s isto tako tvorničkim motorom, interijerom i svim ostalim komponentama koje su za jedan automobil normalne. No ovaj je primjerak jedan od rijetkih na kojima se poradilo „iz nule“, te koji istovremeno očarava izgledom i brojkama.
Motor je i dalje 2,85-litarski „šestak“ s dva Turbo-punjača i pogonom na sva četiri kotača. No za razliku od 444 konja s kojima se 959 serijski hvalio, tvrtka Canepa Designs poradila je na motoru, te ponudila nekoliko „paketa“ snage viška.
Rezultatno stanje oko ukupnog broja konja pod poklopcem motora kreće od nekih 576 konja.
Zatim je tu onaj srednji paket koji motor ojačava na nekih 640 konja, a za one najluđe vlasnike ovog njemačkog tehno-monstruma tu je paket s kojim 959 raspolaže sa 763 konja.
Prema testiranjima je ta snaga sasvim dovoljna za 2,4 sekundi od stanja apsolutne statike do stotinu kilometara na sat, a maksimalna brzina umjesto tvorničkih 320 km/h iznosi čak 370 kilometara na sat.
Dakle Canepa Design je ovaj Porscheov model uspio ne samo ojačati i legalizirati, već i prenijeti u novi milenij, gdje ovakav Porsche 959 može bez problema stati „na crtu“ s najnovijim i tehnološki naprednim super-automobilima današnjice.
Naravno da po starom dobrom običaju ne želim navoditi hrpetinu dijelova i komponenata od kojih se motor u ovom 959 sastoji, jer nikome ne želim raditi besplatnu reklamu.
Isto tako ne bih ulazio niti u tehnološka rješenja s kojima je dobivena ovolika snaga, jer i opet kažem da nisam mehaničar niti tehnolog, pa ne bih želio navesti nešto krivo. Stoga sam mišljenja kako je zapravo uz ove brojke dovoljno navesti tek činjenicu da se (poput ostatka zbirke iz Canepine garaže) i ovaj 959 može kupiti.
Jedino ne bih precizirao za koliko točno novaca, ali ovaj puta ne zato što ne želim, već zato što ta informacija nije poznata.
Bilo kako bilo, Bill Gates je došao na svoje. Jer tvrtka Canepa Designs i dalje očarava svojim programom za Porsche 959 (a i puno šire). A vlasnici ovog doista posebnog Porscheovog modela uz ovakve dorade mogu bez problema ući u okršaj s puno novijim i modernijim super-automobilima, što je u svakom slučaju dobra stvar.
I zato ovaj Porsche 959 ne treba gledati kao automobil, već kao legendu koja i dalje živi. Ili pak kao svojevrstan vremeplov koji u osamdesetim godinama minulog nam stoljeća postavlja letvicu koju u današnje vrijeme sam preskače.
Sve ostalo bilo bi suvišno reći, pa iz tog razloga u ovom momentu prestajem sa silovanjem tipkovnice i odlazim na kavu.
Uživajte u fotografijama.